ناخواسته به استقبال کرونا نرویم/ لزوم نظارت جدی تر بر کیفیت اقلام تولیدی حفاظت فردی در کارگاه های مردمی

خبرگزاری خورنا | پدرام کسائی:

حدود ۲ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد؛ ویروسی که سرمنشاء آن در کشور چین بود و با شیوع آن در دیگر نقاط کره خاکی، بیش از ۱۲۰ کشور را دچار بحران جدی کرد.

در این بحران، کشورهای پیشرفته و جهان اولی ها نیز دچار مشکلات بسیار شده و نتوانستند بحران ناشی از ویروس کرونا را مدیریت و کنترل کرده، که آمار بالای مبتلایان و فوتی را در کشورهای پیشرفته شاهد بودیم.

یکی از عمده مشکلات رخ داده در کشورهای مختلف، کاهش شدید لوازم حفاظت فردی بویژه ماسک، دستکش و لباس های مخصوص ایزوله بود، که در برخی نقاط جهان اخباری مبنی بر سرقت محموله های این اقلام نیز مخابره شد.

در کشور ما با توجه به حس انسان دوستی و روحیه همیاری که ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارد، مردم در بحران های مختلف همیشه پایکار بوده و به کمک همنوعان خود می آیند.

از روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران، گروه های مختلف مردمی شامل گروه های جهادی، بسیجیان، طلاب، سازمان های مردم نهاد، فرهنگیان، هنرمندان و … پای کار آمده و هرکس در حد توان و بضاعت خود تلاش کرد تا بخشی از نیازها، جهت کم کردن فشار بر افراد نیازمند و کادر درمانی که در خط اول نبرد با کرونا قرار داشتند را کم کنند.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص می توان به ایجاد کارگاه های تولید لوازم حفاظت فردی شامل ماسک، شیلد، گان و لباس های مخصوص را نام برد.

قطعا کسانی که در این راه قدم برداشته و از توان جسمی و مال خود انفاق می کنند، نیت خیرخواهانه دارند، ولی باید دقت کرد که این تولیدات جهت حفاظت شهروندان در برابر ویروس خطرناک کووید ۱۹ مورد استفاده قرار خواهد گرفت و لازم است نظارت کافی بر فرآیند تهیه و تولید آن ها توسط دستگاه های مسئول بویژه علوم پزشکی انجام شود.

نکته بسیار مهم در این خصوص نظارت جدی و مستمر بر محل کارگاه ها از لحاظ استریل بودن، سلامت افراد مشغول بکار در کارگاه ها از لحاظ بیماری های واگیر، نوع و کیفیت پارچه ها و لوازم مصرفی، آزمایش کیفی محصولات تولیدی و استریل شدن محصولات پس از اتمام فرآیند تولید می باشد؛ تا خدای ناکرده شهروندان بر اثر اعتماد به این محصولات و استفاده از آنها به کرونا مبتلا نشوند.

پیشنهاد می شود با تشکیل و معرفی مرکزی برای مدیریت کارگاه های تولید این محصولات در هر شهرستان، اقدامات لازم برای تهیه و توزیع محصول مطمئن انجام شود، تا شهروندان با آسودگی خاطر از این اقلام استفاده نمایند.

از درگاه قادر متعال برای همه ی کسانی که در راه حفظ سلامت شهروندان در این روزهای سخت گامی برمی دارند آرزوی سلامتی و طول عمر داریم.

به امید آنکه هرچه سریع تر پایان بحران کرونا را در میهن عزیزمان جشن بگیریم.

تصاویر: آرشیو