خرمشهر را چه میشود؟

 

عباس مدحجی

ظاهرا جنگ های داخلی شورای شهر خرمشهر و شهرداری بنای اتمام ندارند و آنچه بیش از هرچیز لحظه به لحظه نمایان تر میگردد، پایمالی حق مردم و سقوط حقوق آنها به قعر لیست اولویت هاست. طی دوروز گذشته حقایق جالب و مهمی از زبان برخی اعضای شورای شهر در خصوص عملکرد شورا و شهرداری مطرح شده که جا دارد توجه تمام دستگاه های نظارتی و افکار عمومی را به خود جلب کند. آنچه در ادامه می آید حاصل و خلاصه ی نکات مهم گفتگوی رسمی اعضا در رسانه هاست.

❇️علی بندری رئیس کمیسیون عمرانی و عضو شورای اسلامی خرمشهر (۱۹فروردین ۹۹/شوشان ):

?بودجه سال ۹۸ شهرداری به دلیل اینکه موارد و محتوای آن با منافع مردم در تضاد بود با آن موافقت نکردم و البته با رأی و نظر اکثریت شورا تصویب شد.

?سال گذشته طی نامه ای از ریاست شورا خواستار بررسی تطبیق هزینه های شهرداری با بودجه مصوب شدم اما هیچکس این مورد را پیگیری نکرد

?قیمت فروش هر قبر در باغ رضوان سه میلیون تومان است که به حساب شهرداری واریز میشود، با توجه به واریز این مبالغ، در این سه سال چه تغییری در گلزار شهدا، ایجاد شده است؟

? اعضای شورا فقط از بودجه نام می برند و مطالعه ای درباره ی آن ندارند. مگر در این سه سال کم درآمد داشتیم؟ کدامیک از اعضا به اعتراضهای مردم رسیدگی کردند؟ ما به مردم ظلم کردیم، مردم را تحت فشار قرار دادیم.

?به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر، مصوب شد که عوارض ساختمان مسکونی ۵۰%و ساختمان تجاری ۳۰%کاهش پیدا کند. آیا این مصوبه پیگیری و اجرا شد؟

?دلیل دوم بنده برای شرکت نکردن در جلسه این بود که در پایان سال ۹۸ موضوع جلسه طرح سؤال از شهردار بود که برگزار نشد، چرا رئیس شورا در دستور جدید این مورد را مطرح نکرد؟ بررسی عملکرد شهردار از بودجه مهمتر است.

?شهردار در انجام کدام کار مصوبه شورای شهر را خواسته که این بار برای اجرایی کردن عملیات مبارزه با کرونا به دنبال تاییدیه شوراست؟ به غیر از این است که چون کرونا موضوعی کشوری است شهردار برای مطرح کردن خود و نمایش کار خود به دنبال مصوبه شوراست؟

?آیا وقتی شهردار  ۱۰۰ میلیون تومان برای تعمیرات و تامین وسایل مورد نیاز شورای حل اختلاف(واقع در ساختمان قدیم دادگستری) هزینه کرد دنبال تایید اعضای شورا بود؟ یا وقتی برای ساختمان راهنمایی و رانندگی حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد دنبال مصوبه شورا بود؟ در کجای بودجه سال ۹۸ این موارد در نظر گرفته شده است؟ موارد دیگری از خرید و تجهیز وسایل سایر ادارات هم وجود دارد.

? شهردار وقتی میخواهد دو میلیون تومان هزینه کند آن را بصورت لایحه ارائه میدهد و در شورا به مشورت میگذارد اما برای هزینه مبالغ بالا نظر شورا را نمیخواهد.

?آقایان چکی را نوشته بودند و به جای امضای بنده به عنوان رئیس خزانه داری، با امضای سوم چک را وصول کردند در صورتی که امضای خزانه داری ثابت است و کسی نمی تواند به جای خزانه دار امضا کند، شاید بشود به جای رئیس شخص سوم امضا کند اما در مورد خزانه دار غیرممکن است و من ترسیدم که در موارد دیگر باز چنین کاری تکرار شود به همین خاطر از خزانه داری استعفا دادم.

?خط کشی معابر جزء معاملاتی نبود که شکسته شود اما بخاطر اینکه مناقصه ای در کار نباشد و کار بصورت استعلام انجام شود پروژه خط کشی معابر را به دو بخش خطی و منقطع تقسیم کردند.(پروژه های کمتر از ۲۶۰ میلیون تومان نیاز به مناقصه ندارند و از این حربه برای اعطای پروژه ها بصورت استعلام استفاده میکردند، طی دو سال قبل هم همین مورد انجام میشد) من این مورد را امضا نکردم و به همین خاطر بعد از آن در جلسات بعد از من دعوت نکردند تا مبادا اطلاعاتی به بیرون درز کند.

❇️ امیر سامری سخنگو و عضو شورای اسلامی خرمشهر (۱۸فروردین ۹۹/ زاویه ای دیگر ):

? روزهای اول گفتند که شهرداری با آب خالی اقدام به ضدعفونی کرده است من هم رفتم و از آن آب خوردم و گزارشش را به فرمانداری دادم.

?شهرداری و شورا از هم جدا نیستند. توان و امکانات ما همینقدر است. دولت در کمک به خرمشهر ضعیف عملکرده است.

?اعضای شورا پای کار هستند و بعید میدانم با غیبت یک یا دو یا حتی سه عضو شورا ، اتفاقی بیفتد. غیبت اعضا در این جلسه هم برای پرهیز از انتقال کرونا بوده و من هم بعلت بستن مسیر آبادان به خرمشهر تاخیر داشتم.

? نمیدانم چند جلسه غایب بودم ولی من غیبت نداشتم ، استعفا کرده بودم که استعفایم را پس گرفتم و به شورا برگشتم. فکر نمیکنم غیبت یک یا دو یاحتی سه عضو شورا تاثیری رو عملکرد آن داشته باشد.

❇️موسی مطوری جزیره رئیس و عضو شورای اسلامی(۱۸فروردین ۹۹/زاویه ای دیگر)

? هرچیزی که در فضای مجازی منتشر میشود لزوما صحت ندارد. فعلا مهمترین مسئله ی ما مبارزه با اپیدمی کروناست. بعد از بحران کرونا از شهرداری تفحص خواهد شد و نتیجه ی آن اعلام خواهد شد

?ما به حضور استاندار نیاز داشتیم تا اعتبار بقیه ی پروژه را جذب کنیم. قطعا درنظر نگرفتن تمهیدات بهداشتی در مراسم افتتاح کار اشتباهی بوده است.

?در نمایش عزرائیل هم هدف خوب بود ولی راه افتادن جمعیت پشت ملک الموت درست نبود. هدف ازاین نمایش استفاده از هنرمندان برای باز دارندگی مردم از حضور زر تجمعات بود.

? من به شهرداری نمره ی ۱۷ و به مجموعه ی شورا نمره ی ۱۴ در بحث مبارزه با کرونا میدهم. درباره ی استعفای اقای سامری هم بگویم که من استعفای ایشان را در شورا مطرح نکردم. اگر بخواهیم غیبت همه ی اعضا را در نظر بگیریم ، شورا منحل خواهد شد و این خواسته ی مردم نیست.

? سه نفر از نیروهای شهرداری در اثر استنشاق محلول ضدعفونی کننده ، در بیمارستان بستری شدند

❇️موسی مطوری جزیره رئیس و عضو شورای اسلامی(۲۰‌فروردین ۹۹/شوشان)

? بحث چک فقط یکبار، آن هم  برای پرداخت حقوق معوقه مشاور عمرانی شورا (که با معرفی خود جناب بندری به شورا آمده بود) اتفاق افتاد.ایشان اصرار داشتند به جای هزینه های جاری شورا ،که کار  مراجعه کنندگان وارباب رجوع به ان وابسته است حقوق ایشان پرداخت شود. ایشان حاضر به امضای چک نشدند، چند روز از طرف امور اداری به درب منزل ایشان مراجعه کردیم اما ایشان حاضر به امضای چک شورا نشد و بنده به عنوان مسئول ایشان هر چقدر اصرار کردم حاضر نشد چک را امضا کند و نایب رئیس شورا بجای ایشان چک را امضا کرد.

?انتقاد آقای بندری به ماده ١٠٠ نشان دهنده این است که ایشان  پرچمدار بی قانونی در شهر هستند. ماده ١٠٠یعنی جلوگیری از ساخت وساز بدون مجوز  وبنده طی سالهایی که به عنوان دهیار در روستا بودم اجازه ساخت وساز بدرن مجوز در روستا را به کسی نمی دادم چه برسد به اینکه در شهر چنین مجوزی را صادر کنم،ساخت وساز بدون مجوز، یعنی داشتن شهری بی در وپیکر که هرکس هر جور دوست دارد در آن ساخت وساز کند.

? در بودجه سال گذشته جناب بندری به هیچ عنوان حاضر به رای نشد ولی نمیدانست که عدم تصویب بودجه انحلال شورا را در پی خواهد داشت.  واگر دیگر اعضا بودجه را تصویب نمیکردند، شورای پنجم مانند شورای قبل گرفتار انحلال میشد.

? آقای بندری مدال المپیک انحلال شورا را در پرونده دارد اما بنده با توجه به اینکه عقیده دارم  اصل وجود شورای ضعیف هزار مرتبه بهتر از بی شورایی است اصرار به تصویب بودجه داشتم.

?جناب بندری متاسفانه اعضای شورای شهر را به بی اطلاعی ازبودجه متهم میکند  ایشان چه جایگاه علمی برای تنظیم و بررسی بودجه دارد؟  مدرک کلاسیک مالی ایشان کجاست؟

?بنده  از تک تک اعضای شورای شهر بخاطر اهانت یک عضو همیشه غایب وتمامیت خواه عذر خواهی میکنم.

?در مورد عوارض دهه مبارک فجر باید به عرض برسانم که تایید هیأت انطباق به بحران کرونا رسید، از شهردار خواستم مصوبه را اجرایی کند ایشان دلیل قانع کننده ی بحران کرونا وجلوگیری از گسترش بیماری را عنوان نمود.

? گفته بودند به دلیل سرفه  و امکان الوده شدن محیط به جلسه نیامدند، از ایشان میپرسم که چرا مرخصی نگرفتند یا چرا با امور اداری تماس نگرفتند؟

اینها و دیگر اظهارات صریح ،شفاف و البته عجیب اعضای شورا علیه ی یکدیگر و شهردار، قویا میطلبد جهت احترام به افکار و حقوق عمومی هرچه سریعتر شفافیتی از سوی مراجع ذیصلاح و مستقل صورت گیرد. اکنون که تک تک موارد یاد شده باعث ایجاد هزاران پرسش در اذهان عموم شده ، باید پاسخهای مناسبی به آنها داده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *