معضل فاضلاب و دفع آبهای سطحی گریبانگیر خوزستان

خبرگزاری خورنا مسجدسلیمان// سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آبهای سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهرها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم تبدیل شده است.

یادداشتی از:

مهندس مجتبی حاجتی

 

سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آبهای سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهرها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم تبدیل شده است.
معضلی که بالاخص در فصلهای بارانی با تداخل حجم بالای آبهای سطحی با شبکه ناقص و فرسوده فاضلاب در سطح شهرها به اوج می رسد و مشکلات بهداشتی و سلامت جامعه در خطری مضاعف قرار می گیرد.معضلی که با توجه به تفاوت بافت شهرها و توپوگرافی آن نسخه مختص خود را میطلبد.
شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان باتوجه به وجود رودخانه کارون از یک سو، بالابودن سطح آبهای زیرزمینی و نوع پراکندگی جمعیتی نیاز به یک طرح جامع و متناسب با این شهر دارد؛ در اهواز با توجه به ضرورت تفکیک شبکه فاضلاب از آبهای سطحی به دو شبکه مجزا باساختار متفاوت نیاز است که در سه بعد “هدایت”، “دفع آبهای سطحی” و “شبکه جمع اوری فاضلاب شهری به سمت تصفیه خانه های مدرن و مجهز” عمل کند. همچنین احداث تصفیه خانه های مجهز و متناسب نوع فاضلاب هر صنعت بزرگ به صورت مجزا توسط متولیان آن صنعت با توجه به حجم ورود فاضلاب به رودخانه کارون از اهمیت بسیاری برخوردار است.
اقدامی که سالها علیرغم طرح آن برنامه ریزی مشخص و مدون و اراده لازم برای اجرای آن دیده نمی شود.
بنابراین لازم و ضروریست که دولت پس از بازنگری و اصلاح طرح جامع احداث شبکه فاضلاب شهری با توجه به گذشت طولانی تصویب آن و تغییرات عمده تاکنون، نتیجه وام بانک جهانی اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی و میزان پیشرفت اجرای طرح جامع را به جامعه به صورت شفاف گزارش نماید و ضمن آن نسبت به مشخص نمودن یک ستاد ویژه در این خصوص و تعیین بودجه متناسب با برآورد هزینه لازم پروژه در انجام این مورد اراده خود را نشان دهد.