هشدار مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در مورد نقاط تکمیل نشده سیل بندها؛ سیلاب بیاید دچار مشکل می‌شویم

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به آسیب دیدن سیل بندهای شعیبیه شوشتر در سیل فروردین ۹۸ گفت: پس از سیل براساس تقسیم کاری میان دستگاه‌ها، ترمیم سیل‌بندها در این منطقه به سازمان همیاری‌ شهرداریهای استان واگذار شد که در آنجا شروع به کار کردند اما سیل بندها هنوز تکمیل نشده‌اند و دقیقا همین نقاط ترمیم نشده می توانند ما را دچار مشکل کنند.

به گزارش خورنا کیامرث حاجی زاده امروز سه شنبه ۲۷ اسفندماه در حاشیه بازدید از سیل‌بندهای روستاهای شعیبیه شوشتر با اشاره به اینکه این نقطه به عنوان محل اتصال دو رودخانه دز و کارون اهمیت دارد، توضیح داد: امروز طی بازدیدی که از سیل بندهای شعیبیه داشتیم دستور و هماهنگی لازم با مدیر عامل کشت و صنعت نیشکر به عمل آمد تا ماشین آلات و تجهیزات خود را به منظور استحکام بخشی و ترمیم سیل بندها در محل مستقر کنند.

وی بیان کرد: گزارش های هواشناسی حاکی از پیش بینی ورود سامانه های بارشی به استان است البته این پیش بینی ها مطلق نیست و امکان افزایش یا کاهش آنها وجود دارد، اما بنا بر تجربه سال‌های قبل در اواخر اسفند و اوایل فروردین در حوضه دز و مناطق بالادست که حوضه آبریز کرخه و کارون هستند احتمال سیلاب داریم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: تاکنون نیز ۲ سیلاب بزرگ آمده که یک سیلاب در ۲ هفته پیش با مدیریت سدها کنترل شده است.

وی تصریح کرد: هشدارها و اخطارهای لازم از سوی اداره کل مدیریت بحران از قبل صادر شده است و به تمام مدیران و اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان نیز اعلام آماده باش شده است از مردم عزیز نیز انتظار می رود آماده باشند، ما با همراهی مردم می توانیم بحران ها را پشت سر بگذاریم، از عشایر و روستاییان نیز درخواست می کنیم این هشدارها را جدی بگیرند.

حاجی زاده بیان کرد: در حوضه رودخانه دز مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها می توان به تک سدی بودن این حوضه اشاره کرد، سد دز از عمر طولانی و بالایی داشته که براساس گزارشهای کارشناسان سازمان آب و برق استان و با توجه به وقوع سیل‌های چندسال اخیر بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد آن را رسوبات پوشانده است برای همین وقتی دبی رودخانه دز و کارون بالا می‌رود منطقه شعیبیه دچار آبگرفتگی می‌شود.

وی با اشاره به دلایل سیل سال ۹۵ در منطقه شعیبیه و تشریح تاثیر آن بر منطقه بیان کرد: در آن سال ورودی سد دز به سه هزار و ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید از این رو با توجه به پر بودن سد و برای این که سد با مشکلی مواجه نشود به همان اندازه نیز رهاسازی صورت گرفت که موجب تخریب و آسیب بسیاری از سیل بندهای منطقه شد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در تابستان سال ۹۶ با وجود خشکسالی، با همکاری بنیاد مسکن استان، بسیج همه دستگاه‌های متولی و هماهنگی فرماندار شروع به ترمیم سیل بندها کردیم و همین موجب شد در سیل فروردین ۹۸ آخرین نقطه‌ای که دچار آبگرفتگی شد شعیبیه باشد در حالی که می‌بایست به عنوان اولین نقطه دچار آب گرفتگی می شد، در سیل امسال در حوزه شعیبیه از ۳۶ روستا تنها ۱۲ روستا دچا رآبگرفتگی شدند.