توسعه پایانه غلات ۳۷۰ هزار تنی بندر امام خمینی

خورنا: ترمینال غلات بندر امام خمینی با ظرفیت ۳۷۰هزار تن در مرحله تسطیح اراضی و توسعه قرار دارد و می‌رود تا این بندر را به هاب منطقه در تخلیه و بارگیری غلات و دومین بندر فعال کشور پس از بندر کانتینری شهید رجایی، تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار فارس، این بندر به عنوان بندر خاص تخلیه و بارگیری غلات ایران، از پورت‌های فعال استان خوزستان در تخلیه و بارگیری دانه‌های روغنی، گندم، ذرت و از این قبیل است.

معافیت ١٠ درصد سود بازرگانی به تمامی کالاهای وارداتی از طریق این بندر بدون اعمال محدودیت، اتصال به راه‌آهن بین‌المللی و شبکه راه‌های اصلی و سراسری کشور، دسترسی به فرود‌گاه‌های بین‌المللی اهواز، آبادان و ماهشهر در فاصله ۱۰۰، ۱۱۵ و ۱۸ کیلو‌متری بندر، توانایی پذیرش کشتی‌های ۸۰ هزار تنی، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و امنیت و کوتاهی مسیر تا مرزهای ترانزیتی و مهم کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، برخی ویژگی‌های این بندر است.

تخفیفات و تسهیلات ویژه در تعرفه و عوارض کشتی‌ها و کالاهای ترانزیتی، انجام حدود ۴۰ درصد مبادلات تجاری کشور در سال و ایفای نقش مؤثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور، بهره گیری از کانال طبیعی خور موسی بدون نیاز به حوضچه آرامش و موج شکن مصنوعی، وجود ۳۷ پست اسکله عمیق به طول ۷ کیلومتر با متوسط عمق ۱۳،۵ متر و همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و نزدیکی به منطقه آزاد اروند، از دیگر ویژگی‌های بندر امام خمینی (ره) است.

به گزارش فارس عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تخلیه و بارگیری غلات در ایران شامل ۳ فعالیت عمده است که تخلیه و بارگیری غلات در بندر، تعمیر و نگهداری تجهیزات تخلیه و بارگیری غلات و ترمیم سیلوی ۷۰ هزار تنی موجود و اجرای پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری سیلوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تنی، جزء فعالیت‌های تعیین شده در طرح توسعه این بندر است.

در ۱۴ اسفند ۸۹ بود که عملیات اجرایی احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره) با حضور معاون اول رئیس‌‌جمهوری و نخست وزیر کنیا آغاز شد.

محمد رضا رحیمی به همراه رایلا اودینگا، نخست وزیر کنیا، آن روز با حضور در بندر امام خمینی (ره) کلنگ عملیات اجرایی احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در این بندر را به زمین زدند.

۵۰ درصد هزینه احداث سیلو‌های غلات ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تنی توسط سرمایه‌گذار ایرانی و ۵۰ درصد دیگر توسط یک مسلمان کنیایی (محمد جعفر) در قالب شرکت پایانه غلات خلیج فارس پارسیان، تأمین‌ و کمتر از ۴۰ سال برای بهره‌برداری و مستهلک شدن سرمایه در نظر گرفته شده است.

هدف از احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره)، ترانزیت غلات از کشورهای قزاقستان و روسیه به سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی است؛ در این پروژه به صورت مستقیم ۳۸۵ نفر و به صورت غیر مستقیم ۲۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

* پروژه احداث ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره)

در مجموع با احتساب ترمینال ۷۰ هزار تنی، ظرفیت کل ترمینال غلات بندر امام پس از احداث ترمینال‌های ۱۰۰ و  ۲۰۰ هزار تنی، به ۳۷۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

طبق گفته مدیر پروژه احداث ترمینال غلات خلیج فارس، عملیات اجرایی ترمینال یکصد هزار تنی در ۲ فاز و طی ۲ سال طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

علی مقدم در این‌باره می‌گوید: فاز اول شامل احداث سیلوهای یکصد هزار تنی، بخشی از پست اسکله ۱۵۰ هزار تنی، تجهیزات تخلیه غلات از کشتی‌ها و انتقال غلات به داخل سیلوها در کنار احداث تأسیسات لازم، است.

مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) افزود: برآورد هزینه اجرا برای احداث ترمینال یکصد هزار تنی، ۷۸ میلیون دلار است که طی ۲ سال ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: فاز دوم پروژه شامل ساخت سیلوی ۲۰۰ هزار تنی، تکمیل اسکله ۱۵۰ هزار تنی، ساخت نیروگاه، ریل، پل‌ها، جاده‌های دسترسی و سر بندر است.

مقدم درباره هزینه اجرای پروژه و قرارداد‌ها، تصریح کرد: با فرض ۳۰۷ میلیون دلار قرارداد اولیه پروژه برای اجرای دو سیلو، مبلغ ۷۸ میلیون دلار برای اجرای سیلوی یکصد هزار تنی و ۲۲۹ میلیون دلار برای اجرای سیلوی ۲۰۰ هزار تنی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مشارکت ۵۰ درصدی سرمایه‌گذار خارجی در این پروژه، ‌به مشکل انتقال ارز ‌توسط فاینانسر خارجی به داخل کشور به دلیل تحریم‌های بانکی اشاره کرد و گفت: هم اکنون کل پروژه با سهم ۵۰ درصد سرمایه‌گذار داخلی در حال انجام است و با این وجود از برنامه‌ زمانبندی عقب نیستیم.

مقدم با بیان اینکه سرمایه‌گذار خارجی این پروژه یک مسلمان شیعه کنیایی است، اظهار داشت: این سرمایه‌گذار توانست ۱.۵ میلیون دلار با نرخ ۱۲۲۶ تومانی به کشور وارد کند اما به دلیل مسائل تحریم، بقیه منابع وی از بانک‌ها عبور نمی‌کند اما این سرمایه‌گذار باز برای انتقال پول‌‌های خود، تا دو سال مهلت خواسته است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های اجرایی پس از نوسانات اخیر ارزی، افزود: به محض اجرای پروژه، نرخ ارز افزایش یافت و هم اکنون گزارش فنی – اقتصادی پروژه توجیهی ندارد، زیرا رقم ۳۰۷ میلیون دلارِ قرارداد، هم اکنون با این نرخ ارزها به ۳ برابر افزایش یافته است.

مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) یادآور شد: هم اکنون در حال تهیه گزارش تعدیل مالی هستیم تا مدل‌های مالی خود را به حاکمیت ارائه داده و تعدیل‌ها را اعمال کنیم.

وی تأکید کرد: قرارداد ‌ترمینال غلات بندر امام خمینی (ره) طی دو سال و پس از برگزاری ۸۸ جلسه کارشناسی برای تعیین مدل مالی واگذار و به محض ابلاغ همزمان با مشاوره و مطالعه، عملیات اجرایی شروع شد یعنی ۷ ماه برای مطالعات و اخذ مجوزها زمان لازم بود اما طرح و اجرا موازی آغاز شد.

* تسطیح ۶۰ درصد اراضی اختصاصی به ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی

بنا به گفته مقدم عملیات اجرایی سیلوی یکصد هزار تنی همراه با آغاز طراحی پروژه، شروع شد و پیشرفت مطلوبی داشت.

وی تأکید کرد: به ازای هر یک درصد پیشرفت این پروژه معادل ۳ میلیون دلار هزینه می‌شود و این نشان از هزینه بالای اجرا دارد.

مقدم اظهار داشت: در طراحی اولیه سیلوهای یکصد هزار تنی مقرر شده بود کندوها فلزی ساخته شوند، اما به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب منطقه و اینکه سیلوهای فلزی نشست‌شان در زمین زیاد است و شمع‌کوبی نیاز دارد، برنامه‌ریزی برای اجرای سیلوهای بتنی انجام شد و این امر با همکاری کارفرما، مشاور و سرمایه‌گذار تأیید شد.

مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) افزود: برای احداث سیلوی یکصد هزار تنی، باید ۱۳ هکتار زمین را خشک کرده و خاکبرداری انجام می‌دادیم تا عملیات آغاز شود.

وی یادآور شد: در صورتی که طی چند هفته آینده نقشه‌ها آماده شود طرح‌های اجرایی مرحله دوم سیلوی یکصد هزار تنی آماده خواهد شد.

مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) اضافه کرد: ساخت و ساز زمین سیلو از نظر عمرانی انجام شده و زیرسازی و بسترسازی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سیلوهای یکصد هزار تنی در صورت بازنگری در طرح، حداکثر تا یک سال آینده تأمین می‌شود، اظهار داشت: البته در تهیه قطعات با مشکلاتی مواجه هستیم.

مقدم افزود: برنامه داریم برای سیلوهای یکصد هزار تنی، ۴ تا ۶ مکنده با ظرفیت ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن تخلیه در ساعت را نصب کنیم.

وی ضمن اشاره به استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS تصریح کرد: در سیلوهای یکصد هزار تنی محل ساخت سیلو مهمترین گزینه پروژه است، قبلاً قرار بود برای نصب سیلوهای فلزی، شمع‌کوبی انجام شود اما بالاخره مصوب شد که سیلوها بتنی ساخته شوند.

مقدم یادآور شد: هم اکنون برای اجرای سیلوی یکصد هزار تنی در حال تسطیح زمینی هستیم که قبلاً کارخانه، کارگاه، انباری و از این قبیل بوده است.

وی یادآور شد: در عملیات آماده‌سازی برای سیلو‌ی ۱۰۰ هزار تنی، ۳ مرحله انجام می‌شود که شامل بهسازی و زیرسازی خاکی و تسطیح خاک، سازه بتنی سیلو و نصب تجهیزات است.

وی با اشاره به اینکه عملیات خاکی برای نصب سیلو‌ی ۱۰۰ هزار تنی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: حجم عملیات انجام شده برای زیرسازی اراضی سیلوی یکصد هزار تنی، ۲۰ هزار مترمکعب تخریب بتن مسلح قبلی است ضمن آنکه برای تسطیح زمین ۵۰ هزار متر مکعب لجن‌برداری و ۳۰ هزار مترمکعب ماسه‌ریزی داشته‌ایم البته برای تأمین مصالح و اجرا روزانه ۲ هزار دستگاه انواع ادوات در حال فعالیت هستند.

* خشک کردن ۱۳ هکتار دریا برای استحصال اراضی سیلوی ۲۰۰ هزار تنی

مقدم تصریح کرد: برای احداث سیلوی ۲۰۰ هزار تنی، کارفرما ۱۳ هکتار دریا را در اختیار قرار داد و ملزم کرد که این منطقه باید خشک شده و سیلوها آنجا احداث شود.

وی با اشاره به اینکه مشاور پروژه، ۱۳ هکتار دریا را به دو منطقه ۶ و ۷ هکتاری تقسیم کرد، اظهار داشت: ابتدا دایک خاکی در این منطقه ساخته شد تا ارتباط با آب قطع شود، همچنین اجرای سازه بتنی برای قطع ارتباط آب در منطقه استحصال شده انجام گرفته است.

مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) اضافه کرد: در حال حاضر اجرای دایک به اتمام رسیده و در دو هکتار از اراضی لج‌برداری هم انجام شده است.

وی افزود: در مجموعِ ۱۳ هکتار اراضی سیلوی ۲۰۰ هزار تنی، ۵۰ درصد استحصال و خشک سازی دریا انجام گرفته است.

مقدم یادآور شد: خشک کردن این منطقه احتمالاً ۸ ماه به طول می‌انجامد و حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش فارس بندر امام خمینی (ره) بزرگترین بندر کشور در تخلیه و بارگیری کالای فله و غلات است؛ این بندر به امکانات و تجهیزات ویژه تخلیه و بارگیری کالای فله از جمله‌ ۱۱ دستگاه مکنده ۶۰۰-۲۲۰ تن‌، ۱۵ دستگاه جرثقیل ساحلی ۲۵-۱۴۰ تن، یک دستگاه جرثقیل ساحلی ۵۰۰ تن و  ۲ دستگاه بوژی مجهز است‌

ترمینالهای غلات بندر امام خمینی با ۲۳ هکتار مساحت، دارای ظرفیت سالانه بیش از ۱۸میلیون تن کالا است.

بنابراین گزارش پروژه احداث ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذار خارجی در کشور مطرح است.

ایجاد اشتغال جدید مستقیم و غیر مستقیم به میزان حداقل ۵۰۰ نفر، آموزش، افزایش کارایی و سطح درآمد پرسنل با توجه به حضور کنسرسیوم بین المللی، پهلو‌گیری کشتی‌های بزرگ و ارتقای حجم عملیات کالای فله، جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی با توجه به استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات و فراهم شدن امکانات صادرات و ترانزیت گندم از طریق بندر امام خمینی (ره)، از مزایای اجرای این پروژه است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *