آتش نشانان اهواز قهرمانان بی نشان؛ ژنرال های بحران از سیل تا کرونا

در این روزهای مبارزه با ویروس کرونا آتش نشانان اهوازی در دو شیفت یکی برای "آماده باش حوادث" و دیگری برای "ضدعفونی مناطق مختلف شهر" فعالیت می‌کنند.

کوثر کریمی

خورنا – آتش نشانان اقدامات مختلفی را برای مقابله با آتش سوزی انجام می دهند که از آن جمله می توان به خاموش کردن آتش به وسیله آب، کپسول و خارج کردن دود حاصل از آتش سوزی اشاره کرد.

آنها با داشتن انواع مهارت های اطفای حریق و همچنین عملیات امداد و نجات علاوه بر حضور در آتش سوزی در دیگر سوانح و حوادث مختلف را نیز برعهده دارند؛ آموزش مسائل مرتبط با ایمنی به مردم نیز از جمله اقداماتی است که آتش نشانان در شرایط عادی انجام می دهند.

هرجایی که حریق باشد، فردی در معدن، آسانسور و ارتفاع محبوس شود، حتی در مواقع دچار مسمومیت شدن (ناشی از انتشار دود)، خفگی و یا زیر آوار ماندن افراد این آتش نشانان هستند که برای نجات مردم در صحنه حاضر می شوند.

آتش نشانان باید شعله های سرکش حریق های متعدد را مهار کنند و بعد هم جان مردم سالم را از دل آتش بیرون بیاورند؛ سخت می گذرد بر آنها زمانی که مردم جان می دهند و بدتر از آن هم روزی که در عملیاتی شاهد جان باختن همکاران خود هستند.

اما برای آنها خیلی شیرین است زمانی که زیر خروارها دود و شعله آتش زندگی را بیرون آورده و به ساختمان دود گرفته سیاه، دنیایی از امید را طعنه بزنند؛ آنها همچون سربازان همیشه حاضر در میدان نبرد شب ها پاس می دهند تا امید شهروندان با یک آتش نارنجی به خاکستری رنگ تبدیل نشود.

آتش نشانان اهوازی اما طی چند ماه اخیر علاوه بر حضور در حوادث و حریق های مختلف ولی در بحران پس زدگی فاضلاب اهواز، اعتراضات گرانی بنزین و این روزها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا نیز خدمات رسانی های شبانه روزی داشته اند.

در این روزهای مبارزه با ویروس کرونا آتش نشانان اهوازی در دو شیفت یکی برای “آماده باش حوادث” و دیگری برای “ضدعفونی مناطق مختلف شهر” فعالیت می کنند.

ساعت از ۱۱ شب گذشته و با سیاهی ابرها و به وقت چشمک زدن ستاره ها در آسمان، رنگ شهر هم رو به تاریکی می رود ولی در آتش نشانی اهواز خبری از تاریکی و تعطیلی نیست؛ همه مأموران آتش نشانی در رده های مختلف با وجود اینکه از صبح تا عصر در محل کار خود حضور داشته اند، بامدادان نیز سرکار آمده اند تا به جنگ با ویروس کرونا بروند.هر مأمور با عینک، کلاه، دستکش و بارانی کنار دیگر همکارانش به خط شده تا فرمان شروع عملیات را دریافت کند؛ پس از صدور این فرمان نیز همه به سمت مناطق مختلف شهر اهواز از جمله محله های مرکزی (خیابان های امام، نادری، طالقانی) حرکت می کنند تا کار ضدعفونی معابر و خیابان ها را به وسیله محلول های مختلف از جمله آب ژاوال، آب صابون و یا آب و الکل انجام دهند.

تقدیر را به تأخیر می اندازیم جوان است و امید به آینده در چشم هایش موج می زند، این روزها که بسیاری از افراد در خانه های خود خزیده اند تا ویروسی مولکولی به آنها هجمه ای وارد نکند، او آمده تا به جنگ با این “ریزجثه” برود.

امید جلیلی با یک سال سابقه کار و ۲۹ سال سن که به عنوان یک آتش نشان در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می کند، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ما آتش نشان ها شغلمان ایجاب می کند که در همه حوادث در کنار مردم باشیم؛ مثلا هرکجا که آتش سوزی یا انفجار گازی رخ داده باشد، باید به محل حادثه اعزام و جان مردم را نجات دهیم.

او ادامه می دهد: درست است که توانایی تغییر سرنوشت آدم ها را نداریم اما می توانیم با اقدامات مقابله ای تقدیر را به تأخیر بیندازیم.

این آتش نشان جوان یادآور می شود: طی چند روز اخیر برای شکست کرونا شبانه روز درحال فعالیت هستیم و با ماشین های آتش نشانی کار ضدعفونی کردن معابر را انجام می دهیم.

امسال باید بازنشست می شد و این روزها را در کنار خانواده و در خانه اش سپری می کرد ولی همچنان پا به کار ایستاده تا ضمن خدمات رسانی های عاشقانه خود نسبت به انتقال تجارب سال ها فعالیتش به جوانان نیز گامی موفقیت آمیز بردارد.

سیل و کرونا مانع بازنشستگی موهای سپید بسیارش نشان می دهد که چند سال سخت کار کرده و استرس شغل آتش نشانی در سلول به سلول صورتش فریاد می زند؛ مشغول پوشیدن دستکش ها شده تا برای اعزام به عملیات ضدعفونی معابر و خیابان های مناطق مختلف شهر اهواز آماده شود.

کیانوش فرهادی با ۴۵ سال سن و ۲۳ سال سابقه آتش نشانی نیز می گوید: وظیفه خود دانستم تا در کنار انجام وظیفه اطفای حریق در این مرحله ضدعفونی کردن معابر با استفاده از تجهیزات موجود به منظور فراهم شدن محیط بهداشتی برای مردم نیز حضور داشته باشم.

این آتش نشان کهنه کار در واکنش به اینکه از ویروس کرونا نمی ترسد، می گوید: در طول مدت ۲۳ سال سابقه کاری به عملیات های بسیاری (شاید بیش از ۲۰۰ عملیات) را اعزام شدم و هر بار بدون ترس از حادثه تنها با تمرکز بر نجات جان مردم و امیدبخشی به خانواده های آسیب دیده تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا عملیات به شکل مطلوبی به پایان برسد.

او در واکنش به اینکه این روزها باید خانه نشین و دوران بازنشستگی خود را طی کند، یادآور می شود: امسال به دلیل بروز بحران هایی مانند سیل و ویروس کرونا که در استان خوزستان با آن روبرو هستیم، کارهای بازنشستگی را انجام ندادم چون وظیفه خودم می دانستم که در این حوادث نیز به عنوان آتش نشان در کنار مردم باشم.

آتش نشانان پیشتاز در حوادث روبروی دیگر همکارش ایستاده تا ماسک شیمیایی را روی صورتش نصب و آماده اعزام به عملیات شود.

احسان نریمیسا با ۳۵ سال سن و چهار سال سابقه کار آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: آتش نشانان همیشه در حوادث پیشتاز و در خط مقدم فعالیت می کنند؛ این روزها هم مانند خیلی از بحران هایی که در شهر اهواز پشت سر گذاشتیم، پای کار هستیم تا سایه کرونا از سر کشور و این شهر دور شود.

او با تأکید بر اینکه اصلا از کرونا نمی ترسد، ادامه می دهد: هر اتفاقی که رخ بدهد، بدون ترس و درنظر گرفتن آسیب فردی با عشق به کار خود برای مردم فعالیت می کنیم.

این آتش نشان جوان در پایان می گوید: از مردم درخواست می کنیم تا جایی که می توانند در خانه های خود بمانند و حتما به نکات بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت عمل کنند.

عشق به کار و بی تفاوتی برای بازنشستگی با وجود سابقه بسیاری که دارد اما انرژی بی اندازه اش باعث شده تا بازنشست نشود و به کار خود عاشقانه ادامه بدهد.

رضا باورصاد با ۴۷ سال سن و ۲۴ سال سابقه کار آتش نشانی در واکنش به اینکه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بازنشستگی در این شغل با ۲۰ سال سابقه کار است اما من به دلیل علاقه به شغل آتش نشانی همچنان در حال فعالیت هستم.

او با اشاره به اینکه همچون هر حادثه دیگری که شاید آتش نشانان جان خود را از دست بدهند، آماده فداکاری است، ادامه می دهد: هر شب معابر را ضدعفونی می کنیم تا اگر کسی مجبور به بیرون آمدن از منزل خود می شود، معابر نیز امن باشد.

این آتش نشان باسابقه در پایان از مردم درخواست می کند که فقط برای کارهای ضروری آن هم با دستکش و ماسک از خانه خارج شوند.

ضدعفونی مناطق مختلف اهواز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مناطق حساس و اماکن عمومی را شاید بیش از چهار بار پوشش دادیم و همچنین بازار ها را بیشتر از دیگر نقاط ضدعفونی کردیم.

ابراهیم قنبری ادامه می دهد: خصوصاً بازار عامری، کیان، عبدالحمید، بنکداران، آهن فروش ها، پردیس، بازارچه های مشاغل و حصیرآباد را بارها ضدعفونی کردیم چون تردد مردم روزانه در این نقاط بیشتر از سایر نقاط شهر است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز تصریح می کند: به بیمارستان‌ها نیز نگاه ویژه ای داریم خصوصاً بیمارستان های رازی، امام، مهر، آریا، سینا، گلستان و امیرالمؤمنین چون کار درمان بیماران را انجام می دهند.

قنبری یادآور می شود: تاکنون بیش از ۱۰۰ منطقه در شهر اهواز از جمله عامری، حصیرآباد، باهنر، کوی شهروندان، کمپلو، کیانپارس، آسیاباد، پادادشهر، آخرآسفالت، مسیر اصلی کوت عبدالله، هسته مرکزی شهر، شهرک دانشگاه، کوی مدرس، لشکرآباد، خروسی، ملاشیه، گلستان و شهرک برق ضدعفونی شده اند.

وی می گوید: ضدعفونی مناطق کم‌برخوردار شامل کوی علی آباد، کوی زویه، کوی عین دو، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد، ملاشیه، کوی مشعلی و کوی علوی را نیز انجام دادیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز بیان می کند: با توجه به مراجعه روزانه شهروندان به دستگاه های مختلف نیز کار ضدعفونی در سازمان ها و دستگاه های مختلف دولتی، کلانتری ها، ورزشگاه فولاد آرنا و آرمستان ها انجام شده است.

قنبری بیان می کند: سایر اماکن از جمله پارک‌ها، عابر بانک ها، داروخانه ها، سینماها، نواحی بسیج، برخی مساجد و استخرهای مختلف را نیز صدعفونی کرده ایم.

وی می افزاید: همچنین پایانه های غرب اتوبوسرانی که ۴۰ درصد مسافران شهری در این پایانه تردد دارند، نیز بیش از سه بار ضدعفونی شده است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام می کند: طی چند شبانه روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی اماکن مختلف در شهر اهواز استفاده شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در پایان می گوید: ۲۲۰ نفر از نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به همراه ۲۰ دستگاه مختلف شامل وانت نیسان، تانکر پشتیبان، خودروی واکنش سریع، خودروی مه پاش و موتورسیکلت مجهز به IFT کار ضدعفونی معابر را در بیش از ۸۰ درصد مناطق اهواز انجام داده‌اند.

بنابر این گزارش ساعت از سه بامداد گذشته و آتش نشانان همچنان مشغول کار هستند، از مردم نیز انتظار می رود تا به زحمات این فرشتگان بی نام و نشان توجه داشته باشند و از مراجعات غیرضروری خود به مناطق مختلف اجتناب کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *