خیرین ورزشی اندیمشک

مطلب زیر که در قالب یک «یادداشت» تهیه شده، به قلم  آقای دکتر عباس امام، نویسنده، مترجم و خوزستان پژوه است و با توجه به اهمیت اجتماعی – فرهنگی موضوع، خبرگزاری خورنا اقدام به انتشار آن می کند.

همچون چند میلیون ایرانی دیگر ، من نیز در شبکه های اجتماعی مجازی عضو چندین گروه و کانال تخصصی و عمومی  واتساپی  و تلگرامی هستم. یکی از این گروه ها، یک گروه مجازی واتساپی متشکل از جمعی از همشهریان اندیمشکی است که “گروه پیشکسوتان ورزشی” نام دارد؛ مجموعه ای با حدود ۱۵۰ عضو . این گروه که تا کنون سابقه  ۴-۵ سال  فعالیت دارد ،همچنانکه از عنوان آن پیدا است توسط تنی چند از پیشکسوتان رشته های مختلف ورزشی اندیمشک ( بویژه ، پیشکسوتان ورزش فوتبال) راه اندازی شده، و حوزه فعالیت اعضای آن رد و بدل کردن اطلاعات ورزشی شهرستان اندیمشک ، خوزستان ، ایران ، و جهان می باشد. البته ، با وجه به اینکه اعضای این گروه عمدتا میان سال به بالا می باشند ، طبعا زمینه های بحث و گفتگو و اطلاع رسانی آن ها بیشتر درباره پیشینه ورزش و ورزشکاران اندیمشکی، عکس ها و تصاویر قدیمی و جدید پیشگامان ورزش شهر ، خبردهی و خبرگیری درباره حال و احوال آن عزیزان و خانواده هایشان ، بازگویی موفقیت های شهری ، استانی، ملی، و جهانی تیم های فوتبال، کشتی، وزنه برداری، والیبال، هندبال، ورزش باستانی و غیره هست.این عزیزان پیشکسوت ، در کنار تعدادی افراد میان کسوت، هر روز و هر شب به بیان گوشه هایی از خاطرات هم نسلان خود و افتخار آفرینی های آنان برای شهر، خوزستان ، و ایران می پردازند، بویژه که اندیمشک از دهه ۱۳۳۰ خورشیدی به بعد با توجه به کمک های مالی و تدارکاتی راه آهن شهر در مجموع جایگاه خوبی در ورزش های مختلف استان را به خود اختصاص داده بود .

حال ، این گروه افزون بر این فعالیت  های “گذشته گرا” در دو – سه سال اخیر کوشیده تا در قالب یک سازمان مردم نهاد((NGO در حد توان خود نسل جدید ورزشکار شهر را نیز از یاد نبردّ ، با آنان تعامل داشته ، و به رشد و اعتلای ورزشی شهر شتاب بخشد. گروه، در همین راستا از دو سال پیش صندوقی راه اندازی کرده تا اعضای گروه هر یک متناسب با توان مالی و تمایل خود به صندوق کمک کرده تا از وجوه موجودی آن برای کمک های عام المنفعه و بلا عوض ورزشی استفاده کرد. تا آنجا که بنده اطلاع دارم تشکیل یک گروه “خیرین ورزشی” پدیده چندان رایجی نیست ، اگرچه قطعا در بسیاری شهرها شاید بخشی از کمک های بلاعوض خیرین محترم صرف تقویت امور ورزشی نیز بشود. اما  از تشکیل یک صندوق مستقل خیرین ورزشی تا کنون بازتابی در رسانه ها دیده نشده است. این صندوق ، یک هیات موسس  ۶ –  ۷ نفره دارد که همگی از ورزشکاران پیشکسوت اندیمشکی هستند . وجوهات واریزی به این صندوق خیرین ورزشی اندیمشکی به صورت کاملا شفاف و به شکل  نمایش فیش واریزی قابل مشاهده توسط همه اعضای گروه است . آن چنان که بنده طی دو- سه سال اخیر دیده ام ، این نیکوکاران بزرگوار و دریادل موسس صندوق ماهانه هر کدام بین یک تا سه میلیون تومان به صندوق کمک بلاعوض می کنند، همچنانکه دیگر اعضای غیرموسس نیز هر یک با میل و علاقه شخصی هر مقدار که برایشان مقدور باشد به صندوق واریز می کنند تا صرف بهبود امور ورزشی شهر شود.

نکته اینجاست که می دانیم امروزه مشارکت کردن در تیم داری ورزشی ، بویژه برای تیم های بخش خصوصی شهرستان ها، کاری است مردافکن  ، و هرکس را یارای نزدیک شدن به این حوزه پرهزینه و بی درآمد نیست : پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب تیم ها به شهر ها و استان های مختلف ، هزینه خورد و خوراک اعضا و همراهان تیم در مسافرت ها، هزینه کفش و لباس ورزشی ، در مواردی پرداخت اجاره زمین بازی برای تمرینات ، پرداخت دستمزدهایی هرچند بسیار اندک به بازیکنان نوجوان و جوان دستکم در موارد کسب پیروزی های چشمگیر، و در پاره ای موارد پرداخت هزینه درمان و بستری کردن ورزشکاران مصدوم  ، همه و همه به گونه ای است که باعث می شود متاسفانه نتوان به خیل عظیم  نوجوانان و جوانان پسر و دختر مشتاق ورزش پاسخ مثبت داد . این در شرایطی است که داشتن جامعه ورزشی فعال و پویا از نشانه های وجود یک جامعه زنده،سالم ، بانشاط ، و کارآمد است. در چنین شرایطی و با این تنگناهای بودجه ای ادارات و سازمان ها ، اینکه ببینیم صندوق خیرین ورزشی اندیمشک در مواردی مانند زیر هزینه هایی میلیونی و بلا عوض  را متقبل شده اند جای تحسین و تجلیل دارد:

  1. کمک مالی یلا عوض به چند تیم فوتبال اندیمشک ، به مبلغ چند ده میلیون تومان
  2. کمک مالی بلاعوض به درمان و بستری کردن وچند ورزشکار و پیشکسوت بیمار، به مبلغ چند ده میلیون تومان
  3. کمک مالی بلاعوض به مراسم های تشییع و ترحیم چندین ورزشکار و پیشکسوت، به مبلغ چندین میلیون تومان
  4. کمک مالی بلاعوض به تهیه جهیزیه برای چند خانواده ، به مبلغ چند میلیون تومان
  5. کمک مالی بلاعوض به برگزاری برخی مراسم های اجتماعی مانند بزرگداشت خلبانان اندیمشکی دفاع مقدس ، به مبلغ چند ده میلیون تومان
  6. کمک مالی بلاعوض به تیم فوتبال سالنی دختران اندیمشکی، به مبلغ چندمیلیون تومان

من به عنوان یک شهروند اندیمشکی علاقه مند به توسعه ی اقتصادی، اجتماعی ، و فرهنگی شهر ضمن ارجگزاری به تلاش های صادقانه ی این خیرین ورزشی اندیمشکی و آرزوی تندرستی و سربلندی هرچه بیشتر برای آنان ، امیدوارم این الگوی رفتاری آن ها به عنوان سرمشقی ارزنده مورد توجه دیگر علاقه مندان نیکوکار شهر و استان خودمان قرار گیرد. همچنین ، تقاضا دارم برای گشترده تر شدن و بارور تر گردیدن هرچه بیشتر اقدامات نیکوکارانه ی ورزشی این نهاد خودجوش و مردمی دیگر همشهریان نیز به یاری این صندوق بشتابند چرا که بی تردید کمک به تداوم خدمات چنین نهادهایی مساوی ست با مبارزه با بلای خانمانسوز اعتیاد ، فساد اخلاقی ، سستی و خمودی نسل نوجوان و جوان ، سرقت و جنایت و دیگر رذایل فردی و اجتماعی.

درپایان ، وظیفه خود می دانم برای ماندگاری و جاودانه سازی  کارنیک این نیکمردان اندیمشکی نام این عزیزان را که در عکس بالا هستند معرفی کنم : (ردیف بالا، ایستاده از راست) یحیا بهادر(کارآفرین بخش خصوصی) ، تیمسارجلال آرام ( خلبان رزمی بازنشسته ارتش جمهوی اسلامی ایران – ساکن تهران) ، مهندس محمد رشیدی ( کارآفرین بخش خصوصی) ، حاج محمد گرامی(کارمند بازنشسته سد دز) ، هاشم مهدوی ( کارمند بازنشسته راه آهن اندیمشک) ، ( ردیف پایین، نشسته از راست) سعید تختشاهی(کارمند بازنشسته راه آهن اندیمشک) ، حمید مافی غلامی (کارآفرین بخش خصوصی و مدیر تالار مراسمات) ،مصطفی بهادر ( کارآفرین ، و کارمند بازنشسته شرکت ملی نفت در اندیمشک ) ،علی صلحدوست ( کارآفرین اندیمشکی مقیم تهران که سهم عمده ای در تشکیل سرمایه این صندوق دارند)، تیمسار محمد غلامحسینی( خلبان رزمی آزاده و بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران – ساکن تهران) ، سرهنگ حسین گازرانی ( فوتبالیست اندیمشکی عضواسبق تیم ملی فوتبال ایران – ساکن تهران).

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *