نتایج نگران‌کننده یک تحلیل آماری؛

آیا واقعا ناچاریم کرونا را جدی بگیریم؟!

?مدتی است که تمام کشورها درگیر مسئله کرونا شده اند. انتشار برق‌آسای ویروس و اثرگذاری بی درمان آن بر افراد مستعد، به ویژه بیماران تنفسی، باعث رقم خوردن اتفاقات کم سابقه‌ای شده است؛ از جمله تعطیلی تجمعات مهم در کشورها و تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در لیگ‌های معتبر!

?با ورود این ویروس به ایران، حساسیت‌های تازه‌ و ناآزموده‌ای در ذهن شهروندان ایرانی شکل گرفت و مراجعات آنها به سایت‌های معتبر آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونایی و پایش اوضاع را بیشتر و بیشتر کرد.

?بر اساس همین آمارهای رسمی که در بصورت لحظه‌ای در سایتها قابل مشاهده است، چین بعنوان مرکز این ویروس، از میان ۷۸,۰۶۴ مورد ابتلا، تعداد ۲,۷۱۵ نفر فوتی داشته است. یعنی از هر صد نفر مبتلا حدود ۳.۵ نفر جان باخته اند.

?این ویروس در کره جنوبی از ۱۲۶۱ مورد ابتلا، ۱۲ نفر را از پای انداخته و این یعنی حدودا از هر صد نفر، تنها یک نفر!

?در کشتی قرنطینه شده شاهزاده الماس، نیز با آمار ۶۹۱ بیمار و ۴ فوتی، تقریبا نیم درصد از مبتلایان به کرونا فوت شده‌اند.

?اما در ایتالیا این رقم کمی بالاتر است و از میان ۳۲۳ نفر مبتلا، ۱۱ نفر حدود به کام مرگ رفته‌اند. از ۳.۵ نفر از هر صد مبتلا.

?ژاپن نیز که درگیر کرونا شده است، از ۱۷۱ نفر مبتلا، فقط ۲ فوتی داشته و آمار حدود ۱.۱ درصدی را تجربه کرده است.

?با این حال کشورهای سنگاپور، آمریکا و تایلند از ۹۱، ۵۷ و ۴۰ مورد ابتلا هیچ فوتی نداشته اند.

?در ایران اما، اوضاع به شکل نگران کننده ای رقم خورده است. وزارت بهداشت تا کنون از آلوده شدن ۱۳۹ نفر به ویروس کرونا خبر داده و اعلام کرده از میان این افراد ۱۹ نفر جان باخته‌اند. این اعلام رسمی، آمار عجیبی را نشان می دهد؛ از هر ۱۰۰ نفر، ۱۳.۶ فوتی!
یعنی بالاترین درصد احتمال مرگ کرونایی!

?البته عواملی همچون کمبود امکانات تشخیص کرونا، عدم مراجعه افراد به مراکز درمانی، برخی ملاحظات در اعلام آمار، پراکندگی ویروس در نقاط دورافتاده و… احتمال خطای آماری مبتلایان و پایین بودن درصد کشندگی کرونا در ایران را بیشتر می‌کند.

?در غیر این صورت، باید پذیرفت که استعداد ایرانیان در مرگ کرونایی، ۱۰ درصد بیشتر از مبدا این بیماری یعنی کشور چین است.
▪ و این یعنی ما ایرانی‌ها واقعا ناچاریم کرونا را جدی بگیریم!

▫گزارش: محمد آلبوعلی