انتقادی خفته به وضعیت درمان بستر هفتکل

یادداشت/ ✍ #فاطمه_عسکری:

?به گزارش خبرگزاری خورنا به نقل از ندای هفتکل، در این روزهای پر از نگرانی و تشویش افرادی هستند که برای نجات جان هموطنانشان بی ادعا جان بر کف در خط اول مبارزه با ویرووس کرونا قرارگرفته اند. وقت آنست که سخنی را با همشهریانم درمیان بگذارم  که به انتقادهای غیر سازنده توجهی نکنند که هر خبرنگار در وهله اول  باید انصاف و مروت داشته باشد.

هر پزشک و پرستار قبل از آنکه این مسئولیت مهم و خطیر یعنی نجات جان انسان را بر عهده بگیرد لازم میداند آرامش خود را حفظ کرده واز حواشی و مسائلی که آسایش اعصابش را برهم میزنند، فاصله بگیرد.

پزشکان و پرستاران نیز لازم دارند استراحت کنند تا بتوانند به بیماران اورژانسی خدمات درمانی لازم را ارائه دهند… تاکید میکنم اورژانسی، علت تاکید بنده اینست که درمانگاه شهدا فقط شامل اورژانس می باشد و همه ی بیماران اورژانسی و غیر اورژانسی در همان اورژانس مداوا میشوند.

اینکه بیماری ساعت ۳ شب برای یک درد ساده مراجعه میکند و با تاخیر رو به رو میشوند واقعا دلیل محکمه پسندی برای ایجاد سر وصدا و اختلال در آرامش ندارد زیرا پزشک و پرستار شیفت های بالای ۸ و ۱۶ ساعته به علت کمبود نیرو را تقبل میکنند و در صورت مراجعه بیمار اورژانسی، درمان سریع السیر را از وظایف خود میدانند.

اما موضوعاتی که باید مدت ها قبل راجع به آن انتقاد میشد موضوعاتی نظیر: وضعیت درمان، اخراج پزشکان با تجربه، شیفت های لانگ و سنگین پرستاران به علت کمبود نیرو و نداشتن تخت در اتاق استراحت پرسنل کادر درمان که تمام این موضوعات جای خود را به انتقاد سُست و بی بنیانی نظیر زمان استراحت پرسنل داده اند.

جای تعجب است که حواشی ساخته شده در رابطه با چنین انتقادهایی موجب شده که پرسنل درمانگاه شهدا اکنون بدون تخت در اتاق رست به استراحت بپردازند که امریست کاملا نامعقول و غیر منطقی… در حالی که در سراسر دنیا اولین رُکن مهم اتاق رست تخت خواب است.

کاش قبل از هرگونه قضاوت نادرست با خود میگفتی آیا من نظیر پرستاران توانایی دارم که شیفت های ۱۶ و ۲۴ ساعته را بدون استراحت و خواب تقبل کنم؟ و یا نظیر پزشکان شیفت های بیشتر ۲۴ ساعته را؟!

کاش باور داشتیم که در صورت ایجاد آرامش برای پرسنل کادرپزشکی، قدم بزرگ و مهمی در جهت ارتقای وضعیت درمان شهر برداشته ایم و هنگام برخورد با بیماران اورژانسی که اولویت درمان را دارند و پزشک و پرستار تماماً خود را وقف بیمار اورژانسی میکنند صبوری به خرج دهیم.

کاش دوربین انتقادت را به سمت پانسیون هایی میگرفتی که حکم جای خواب را برای پرسنل کادر درمان میهمان شهرمان دارد.

کاش دوربین انتقادت را به سمت اخراج پزشکان میگرفتی و این دیدگاهت را مدتها قبل بیان میکردی نه درست زمانیکه همه میدانند توجهی به این شکل انتقاد نمیشود.

کاش از حرفه خبرنگاری این را میدانستی که انتقاد باید سازنده باشد نه کوبنده و تخریبگر. انتقاد سازنده به دو شیفت حساب نشدن شیفت های شب و عدم اعمال یک روز استراحت بعد از شیفت شب در درمانگاه شهدا که خلاف قوانین است.

انتقاد سازنده یعنی نبود آشپزخانه، ایجاد تبعیض بین پزشک و پرستار برای وعده های غذایی که پرستار را شامل نمی شود.

انتقاد سازنده یعنی عدم دریافت سالیانه کارانه، انتقاد یعنی عدم نور کافی و استفاده از یک لامپ برای اتاق بخیه و پانسمان…

انتقاد یعنی در اختیار نداشتن اتاق استراحت برای کارمندان بخش خدمات و بی تفاوتی نگهبان درمانگاه، درست زمانی که اورژانس از همراه بیمار اشباع شده و حتی تردد برای پزشک و پرستار و انجام خدمات درمانی برای سایر بیماران نیز سخت می شود.

امیدوارم در پایان توانسته باشم اندکی از جبهه گیری های ناآگاهانه شهرم در قبال قشر مفید و زحمتکش جامعه یعنی پرسنل علوم پزشکی را کم کنم.

?با آرزوی سلامتی برای تمام پزشکان، پرستاران و پرسنل علوم پزشکی که در این روزهای حساس و خطرناک که ما مردم عادی از ترس ابتلاء از خانه هایمان بیرون نمیرویم، آنان جان بر کف، در خط اول مبارزه با این ویروس خطرناک قرار گرفته اند.
 ‍

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *