سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:

تشریح اقدامات انجام شده در خوزستان برای مقابله با ویروس کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست خبری امروز دوشنبه پنجم اسفند ۹۸ اقدامات انجام شده در استان خوزستان در زمینه مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز دکتر فرهاد ابول نژادیان در این نشست خبری اظهار کرد: به محض شیوع ویروس کرونا در چین علامت هشیار باش و شرایط نارنجی را در سطح استان برقرار و اطلاعرسانی های لازم را در این زمینه انجام دادیم و‌ علاوه بر آن کلیه مبادی‌های ورودی کشور چه در مرزهای هوایی و زمینی و دریایی نیز رصد شد و اتباع چینی و کسانی که به این کشور مسافرت داشتند را نیز مورد پرسش و علائم سنجی و پایش قرار دادیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: همچنین کارگروههای اطلاعرسانی، بیماریابی، درمان و پشتیبانی را نیز در ذیل دانشگاه علوم پزشکی اهواز دایر و جلسات آنها را به صورت منظم برگزار کردیم.

وی بیان داشت: با شیوع این ویروس در دنیا و اعلام شرایط اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی ما علاوه بر تشدید اقدامات قبلی، اتباع چینی شاغل در حوزه های نفت و انرژی استان را نیز مورد رصد قرار دادیم و اگر کسی از آنها نیز طی ۱۴ روز گذشته به کشور چین رفت و آمدهایی داشتند مورد ارزیابی و بررسی قرار دادیم.

ابول نژادیان گفت: ارزیابی سه ورزشکار ایرانی که در بازه زمانی ۲۶ دی تا دوم بهمن به کشور وارد شده بودند و همچنین قرنطینه دانشجویان ایرانی که در چین تحصیل می‌کردند در تهران و نیز غربالگری یک دانشجو ایرانی شاغل در چین که از ترکیه به ایران وارد شده بود هم از جمله اقداماتی بود که در این مدت توسط همکاران وزارت بهداشت انجام شد و خوشبختانه هیچ کدام از این موارد نیز به ویروس کرونا مبتلا نبودند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تا قبل از شیوع بیماری در کشور و فوت دو نفر در قم تمام تلاشهای همکارانش در جهت بیماریابی و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا متمرکز شده بود اظهار کرد: از آنجایی که این افراد مبتلا نه به چین مسافرت کرده بودند و نه در کشور برخوردی با اتباع چینی داشتند این احتمال داده ‌شد که آنها از طریق یکسری ذرات ورودی آلوده، دچار بیماری شده باشند لذا دستورالعمل‌های مقابله‌ای وزارت بهداشت از این تاریخ به بعد دچار تغییراتی شد.

وی ضمن اشاره به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای معرفی بیمارستانهای معین در هر استان گفت: این بیمارستانها وظیفه رصد و پایش موارد مشکوک به بیماری آنفولانزا یا کرونا ویروس را برعهده دارند؛ در خوزستان بیمارستان رازی اهواز به عنوان معین انتخاب شده است و در شهرهای استان نیز یک بخش بیمارستانی را به صورت اختصاصی با پرسنل آماده به کار برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

ابول نژادیان از اختصاص چهار آمبولانس در اورژانس پیش بیمارستانی برای انتقال بیماران مشکوک به ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد: از عموم شهروندان درخواست داریم که از آمبولانس های خصوصی در کار انتقال بیماران مشکوک به ویروس کرونا استفاده نکنند این کار برای اطمینان بیشتر است زیرا آمبولانس‌های تعیین شده از سوی علوم پزشکی بعد از انتقال دادن موارد مشکوک به بیمارستان رازی بلافاصله گندزدایی خواهند شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در شهرستانها نیز یک آمبولانس وظبفه انتقال موارد مشکوک به بیمارستان رازی را برعهده دارد و این آمبولانسها هم بلافاصله بعد از هر کار انتقال مورد گندزایی قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: کنسل کردن برخی از عمل‌های جراحی غیر ضروری برای کاهش میزان تردد در بیمارستانها، تعطیلی برخی کلینیک‌های شلوغ بیمارستانی مثل کلینیک چشم پزشکی بیمارستان امام و افزایش تعداد پزشکان معالج در اورژانسها و نیز تجهیز بخش آی سی یو بیمارستان‌های استان از جمله اقداماتی است که در حوزه درمان تاکنون صورت گرفته است.

ابول نژادیان گفت: در حوزه آموزش نیز در دو سطح پرسنل و پزشکان اقدامات آموزشی متنوعی انجام شده است و در فضای مجازی و‌ رسانه‌ها هم به طور مرتب پیامهای آموزشی ارسال می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: در سطح استان دو مرکز آزمایشگاهی با نامهای ویروس شناسی جامع دانشگاه و منطقه‌ای بهداشت از بیماران مشکوک به ویروس کرونا نمونه‌های آزمایشگاهی دریافت و به آنها جواب می‌دهند؛ اگر جواب نمونه‌ها منفی باشد نمونه مذکور برای انستیتو پاستور تهران نیز ارسال خواهد شد و در صورت تایید نهایی آن ها مبنی بر نبود بیماری، فرد از قرنطینه خارج می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه هیچ مورد مثبت کرونا در استان تاکنون مشاهده نشده است اظهار کرد: از فعالین رسانه‌ای استان می‌خواهیم که اخبار خود را در این زمینه فقط از روابط عمومی یا معاون بهداشتی یا ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز دریافت کنند.