با خضور مسئولین استانی انجام شد:

رونمایی از کتاب «طبابت با گیاهان دارویی ایرانی» در غرفه خوزستان واقع در نمایشگاه گردشگری تهران

در نخستین روز از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران از کتاب "طبابت با گیاهان دارویی ایرانی" به قلم ایات فاطمی‌اصل در غرفه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان این مراسم باحضور اسماعیل زمانی مدیرکل منطقه آزاد اروند، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و مدیر مهندسی عمومی سازمان آب و برق استان و تنی چند از مسئولان در غرفه خوزستان واقع در سالن B38 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

گردشگری سلامت روشی ایده‌ال در راستای معرفی ظرفیت‌های علمی و جایگاه گیاهان دارویی و طب ایرانی است تا حدی که کشورهای مختلفی با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سلامت و فرآوری گیاهان دارویی توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در رده‌بندی جهانی در میزان جذب گردشگر داشته باشند.

چین در سال ۲۰۱۶، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مسافران بین‌المللی بوده که یکی از مهمترین دلایل این موضوع، توسعه گردشگری سلامت براساس طبابت سنتی و گیاهان دارویی در آن کشور است.

احداث باغ‌های گیاهان دارویی ممکن است نقش بسزایی در رشد اقتصاد، رفع بیکاری و افزایش صادرات و بهبود شاخص سلامت مردم داشته باشد و کشور به طور عام و استان خوزستان بطور خاص این قابلیت را دارند تا با توجه به تنوع اقلیمی و دسترسی به آب و خاک حاصلخیز، نسبت مناسبی را در جذب گردشگر به خود اختصاص دهند.

این در حالی است که نباید این موضوع را با فعالیت سوداگرانه‌ای که با هدف تغییر کاربری اراضی از زراعی به گردشگری و سپس تفکیک و فروش زمین به قیمت گزاف صورت می‌گیرد اشتباه گرفت و این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها باید با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت صورت بگیرد.

بازار ۲۵۰ میلیون نفری کشورهای عربی بازاری بالقوه برای این نوع گردشگری است؛ بنابراین، این کتاب به زبان عربی و با همت و تلاش خانم ایات فاطمی‌اصل سرمایه‌گذار مجموعه گردشگری سلامت ایات طب اروند گردآوری تدوین و تالیف شد.

شناخت و معرفی گیاهان دارویی، نحوه رشد فرآوری گیاهان دارویی، اهمیت و جایگاه فرآوری گیاهان دارویی و طب سنتی در بالابردن شاخص سلامت جامعه و رواج گردشگری سلامت و رونق اقتصادی ناشی از گردشگری، تولید و صادرات از جمله محورهای مهم بررسی‌شده در کتاب است.

شناسایی و مطالعه اثرات دارویی گیاهان بومی، معرفی آن به مردم بومی و عرضه آن به گردشگران ورودی بطور موفقیت‌آمیزی در شهرستان کارون انجام شده و ظرفیت خوبی برای اشتغال در روستاهای آن فراهم کرده است.

در گام دوم، این فرآیند در روستاهای اطراف زیگورات در حال مطالعه و شناسایی است که بررسی‌های میدانی و کتابخانه‌ای اولیه حامی از ظرفیت بالای این منطقه در این حوزه از گردشگری است که باتوجه به تردد گردشگران خارجی ممکن است ارزآوری خوبی داشته باشد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران چهارشنبه صبح ۲۳ بهمن‌ماه ۹۸ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا شنبه ۲۶ ماه جاری هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر خواهد بود. استان خوزستان در نمایشگاه امسال با ایجاد غرفه‌ای به مساحت ۶۰۰ مترمربع با مشارکت و همراهی سازمان منطقه آزاد اروند و بخش خصوصی حضور دارد.