یک کارشناس روابط عمومی الکترونیک عنوان کرد:

نقش بانوان ایرانی در صنایع دستی پر رنگ تر از مردان است/ نیاز صنایع دستی کشور به تبلیغات رسانه‌‌ای

راحیل ایزدی کارشناس روابط عمومی الکترونیک نقش بانوان ایرانی را در صنایع دستی بسیار پررنگ تر از مردان دانست و خاطر نشان کرد: بانوان به دلیل اینکه حوصله و سلیقه بیشتری نسبت به مردان دارند و با کمترین امکانات می‌توانند در محل سکونت خود به تولید صنایع دستی بپردازند لذا با اتخاذ یک برنامه ریزی هدفمند و دقیق می‌توانیم علاوه بر رونق مشاغل خانگی کشور، جایگاه از دست رفته جهانی خود را نیز در این زمینه باردیگر به دست بیاوریم.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در جلسه کارگروه صنایع دستی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا که در محل خانه سمن‌های استان خوزستان برگزار شد راحیل ایزدی اظهار کرد: قبل از پرداختن به جایگاه رسانه و رسالتی که بر عهده دارد بایستی شناختی نسبی از وضعیت موجود و تاریخچه صنایع دستی ایران داشته باشیم.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک ضمن اشاره به ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی گفت: ایران در سال ۱۳۷۴ خورشیدی به عضویت شورای نهایی صنایع دستی درآمد. شورایی که هدف مهم آن حفظ و تقویت صنایع دستی، ایجاد همبستگی میان صنعتگران جهان و بالابردن سطح اطلاعات هنرمندان و تعاملات مخاطبین است.

وی یادآوری کرد: سازمان صنایع دستی ایران در سال ۱۳۸۵ پس از سازمان میراث فرهنگی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی تحت عنوان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به صورت سازمانی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.

ایزدی با بیان اینکه از نظر کارشناسان ایران سرزمین موزه ای بزرگی  است اظهار کرد: با یک نگاه به تاریخ چندهزار ساله ایران به راحتی می توان دریافت کرد که سرزمین ما زنان و مردان بسیار با ذوق و سلیقه ای داشته و دارد که خالق آثار بزرگ هنری بوده‌اند به طور مثال جام چهار هزار ساله سفالی شوش که امروزه در موزه لوور فرانسه نگهداری می شود یکی از برجسته ترین نمونه های صنایع دستی ایران است.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک نقش بانوان ایرانی را در صنایع دستی بسیار پررنگ تر از مردان دانست و خاطر نشان کرد: بانوان به دلیل اینکه حوصله و سلیقه بیشتری نسبت به مردان دارند و با کمترین امکانات می‌توانند در محل سکونت خود به تولید صنایع دستی بپردازند لذا با اتخاذ یک برنامه ریزی هدفمند و دقیق می‌توانیم علاوه بر رونق مشاغل خانگی کشور، جایگاه از دست رفته جهانی خود را نیز در این زمینه باردیگر به دست بیاوریم.

وی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از هنرها و صنعت ها برای عموم معرفی نشده اند و در حقیقت یکی از علل مهم کم رنگ شدن صنایع دستی، عدم معرفی جامع و مطلوب آنها می‌باشد که عوامل بسیاری چون مهاجرت هنرمندان بومی و محلی به شهرها، روی آوردن به شغل های غیر هنری، تکیه بردرآمدهایی که از فروش نفت و گاز به دست می آیند، سرازیر شدن کالاهای ارزان قیمت و بی کیفیت سایر کشورها به ویژه چین و هند و سریلانکا و تایلند که ضربه ای سنگین بر پیکر صنعت صنایع دستی کشور بوده است به این فراموشی و عدم آگاهی دامن زده است.

ایزدی نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها را در باز پس گیری جایگاه اولیه صنایع دستی کشور بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: هنر ما در عین زیبایی و شکوه در حال حاضر احساس خلاء می کند و نیاز به احیا جایگاه اولیه خود را دارد که در این راستا رسانه و روابط عمومی ها می‌توانند برای توسعه و ترویج صنایع دستی نقش آفرینی بالایی داشته باشند.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک تصریح کرد: رسانه در لغت به معنای رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته می شود که افکار و فرهنگ ها را انتقال می‌دهند. رسانه حاوی داده‌ها و اطلاعاتی است که از فرستنده به گیرنده منتقل می‌کنند و برای این انتقال نیاز به یک هم فهمی در دو طرفین پیام است تا پیام به درستی ارسال گردد.

وی بیان داشت: رسانه قدرت بسیار بالایی در شکل گیری عقاید و باورها و عادات زندگی و جهت گیری افکار عمومی دارد و برای اینکه رسانه بتواند این رسالت را به درستی انجام بدهد نیاز به ورود روابط عمومی ها به به میدان است.

ایزدی در مورد نقش روابط عمومی ها در توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: تعریفی که از روابط عمومی در این زمینه می توان داد اینست که روابط عمومی پل ارتباطی یک سازمان یا دستگاهی است که وظیفه آن برقراری و تعامل بین درون و برون سازمان با عموم مردم و هنرمندان است.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک یادآوری کرد: اگرچه روابط عمومی ها وظایف بسیار گسترده ای دارند اما در بحث صنایع دستی صرفا اطلاع رسانی و تبلیغات برای مردم از اهداف اصلی آنها می‌باشد؛ روابط عمومی‌ها باید بر اساس توان خرید و سلیقه‌های متفاوت برای گروه های هدف خود برنامه ریزی کنند.

وی اظهار کرد: تبلیغات یک نوع سرمایه گذاری و بخشی از تولید کالا به حساب می آید. نگاه هایی که به تبلیغات می شود در بخشی  هدر رفتن سرمایه و در بخشی دیگر آن را عامل اصلی موفق شدن می‌دانند هر دو این نگاهها در جایگاه خودشان پسندیده نیستند. چرا که افزودن بر کیفیت کالا و برطرف کردن نقایص و نقاط ضعف، توسعه خدمات پس از فروش و ارائه تسهیلات از مهم ترین عوامل بعد از معرفی تبلیغات و تولید کالا است زیرا مرغوبیت کالا در نهایت احساس رضایت را به مشتری بخشیده و آن را دائمی می‌کند.

ایزدی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد موفق شدن برند های معروف و مشهور اقتصادی هستیم که رمز ماندگاری آنان در نحوه عملکردشان می‌توان دید. زیرا وقتی صحبت از یک اثر دستی می کنیم منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن آن با سایر محصولات تولیدی دنیا را بیان می کنیم و همین تفاوت باعث می شود که مشتریان و خریداران را به سوی خود جلب کند.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک می‌گوید: اگر یک بازنگری در طرح ها و نقوش و فرم ها و محتوای آثار دستی داشته باشیم و آثار به دست آمده به شکل بهتر و مطلوب تری معرفی و تبلیغ کنیم صنایع دستی، ما خیلی سریعتر بازار هدف خود را در سطح جهانی پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: مورد بعدی که محصولات را چشم نواز تر خواهد کرد نوع بسته بندی آن‌ها خواهد بود که البته بسته بندی به نگهداری اثر کمک بسیاری خواهد کرد. پس اگر محصولات ما تبلیغات درست و بسته بندی زیبایی داشته باشد بازار فروش عالی رو هم خواهند داشت.

ایزدی با بیان اینکه اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه صنایع دستی دارای اشکال مختلفی است اظهار کرد: در عصر ارتباطات امروزی استفاده از اینترنت، امکانات صداوسیما، جراید کثیرالانتشار، بروشور، کاتالوگ، پوستر و موارد دیگر از این دست ما را به اهدافمان نزدیک تر می کند؛ فضای فعلی و موجود تبلیغات باید از سرعت بیشتری برخوردار شود تا بتوانیم حرف اول را در زمینه صنایع دستی دنیا بزنیم.

این کارشناس روابط عمومی الکترونیک می‌گوید که برای ادامه حیات صنایع دستی کشور و رشد آنها در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین ساماندهی مشکلات آنها نیاز به همت و دست یاری اصحاب رسانه است.

وی در پایان گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب و بهره گیری از روش های نوین بازاریابی، بسته بندی مناسب، برنامه ریزی و اعتبار دهی برای بخش صادرات، حضور هنرمندان در نمایشگاه ها ی داخلی و خارجی، ورود به سبد کالای مردم، حمایت های سازمان ها و ادارات دولتی و مردم نهاد از صنایع دستی، پژوهش در این حوزه و ارائه راهکارهای نوین، حمایت از مشاغل خانگی، ملزم کردن ادارات و سازمان ها برای اهدای هدایا از محصولات صنایع دستی، آموزش و آشنایی و تشکیل کارگاه های حضوری و مجازی، حمایت از کارآفرینان، ساخت و تشکیل بازارچه های صنایع دستی، جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت خارجی، بن خرید برای مردم از محصولات صنایع دستی و آموزش در مدارس کشور از جمله راهکاره و پیشنهاداتی است که می‌تواند در زمینه پیشبرد صنایع دستی در بازار فروش داخل و خارج از کشور موثر باشند.