برگزاری نشست بررسی توسعه طرح های اشتغال زایی در بحث شیلات و آبزی پروری در بندرماهشهر

رییس سازمان شیلات ایران از ایجاد و توسعه طرح هایی با هدف اشتغال پایدار برای بومیان بندرماهشهر در سطوح مختلف و با پشتیبانی صنعت خبر داد.

به گزارش خورنا، ظهر روز یکشنبه ۲۰ بهمن و با حضور نبی اله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات کشور، مدیر کل شیلات استان خوزستان، فرماندار بندرماهشهر و جمعی از مسئولین کشوری و محلی، نشست بررسی توسعه طرح های اشتغال زایی در بحث شیلات و آبزی پروری برگزار شد.

نبی اله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار خورنا در خصوص این نشست اظهار داشت: شهرستان بندرماهشهر با توجه به ساحلی بودن، ظرفیت شیلاتی بسیار زیادی دارد. فعالیت های آبزی پروری که در استان خوزستان و استان بوشهر انجام شده، اطمینان از یک تجربه موفق را جهت اجرا در شهرستان بندرماهشهر به ما می دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بسته های پیشنهادی مختلفی را برای فعالیت های غیرصنعتی شامل آبزی پروری و حفظ اشتغال جامعه صیادی برای شهرستان بندرماهشهر طراحی کردیم که با پشتیبانی های اعتباری و تسهیلاتی که از جانب صنایع شهرستان خواهد شد، این طرح ها به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی افزود: هدف اصلی این طرح ها، اشتغال پایدار برای بومیان در سطوح مشاغل خانگی، مشاغل خرد و سرمایه گذاری برای مشاغل کلان و بلند مدت است.

خون میرزایی در خصوص برنامه های سازمان شیلات برای رفع مشکلات جامعه صیادی شهرستان گفت: تکمیل اسکله  بندرامام خمینی(ره) یکی از دغدغه های اصلی صیادان بود که با کمک فرماندار بندرماهشهر و استاندار خوزستان کار تکمیل آن ادامه خواهد یافت.

خون میرزایی عدم لایروبی اسکله ها را دغدغه دیگر صیادان برشمرد و گفت: لایروبی این اسکله ها در دستور کار است و کار را از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی پیگیری خواهیم کرد.

رییس سازمان شیلات کشور در خصوص مشکل سوخت شناورهای صیادی اظهار داشت: با توافق نهایی که با وزارت نفت صورت گرفت، فرآیند به استان ها ابلاغ شده و همکاران صیاد باید از طریق اتحادیه، در سامانه پیش بینی شده ثبت نام کرده و حواله های سوخت خود را از این طریق دریافت نمایند.

فتح اله ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان نیز در خصوص این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های استان خوزستان و شهرستان بندرماهشهر در زمینه شیلات، طرح هایی با محوریت شیلات برای ایجاد اشتغال های کوتاه مدت که به سرعت به بهره برداری برسند و اشتغال های میان مدت و بلند مدت ارائه شد.

وی ادامه داد: این برنامه ها با توجه به استعداد ها و ظرفیت های شهرستان و در دو زمینه ی اشتغال خانگی و اشتغال صنعتی برنامه ریزی شده است.

فرماندار بندرماهشهر در این خصوص اظهار داشت: ظرفیت های ساحلی شهرستان و وجود خوریات که در طبیعت کشور استثنایی هستند، ظرفیت توسعه شیلات و ایجاد اشتغال خارج از صنعت و اشتغال پایدار را برای منطقه ضروری می کند.

وی ادامه داد: ما به کمک سازمان شیلات کشور طرحی را در ستاد توسعه متوازن شهرستان ارایه خواهیم داد و از مجموعه صنعت در پشتیبانی از توسعه شیلات در شهرستان استفاده خواهیم کرد.