معاون سرمایه‌ گذاری منطقه آزاد اروند خبر داد:

جذب ۱۵ هزار ریال سرمایه در منطقه آزاد اروند

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی منطقه آزاد اروند میزان حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در ۱۰ ماهه اول سال جاری را در منطقه متبوعش ۱۵ هزار میلیارد ریال دانست و تشریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تجارت، گردشگری و خدماتی بوده و‌ در مقایسه با ۱۱ هزار میلیارد سال گذشته رشد ۳۸ درصدی رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خورنا سید علی موسوی در نشست خبری مدیران کل استانی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی از افتتاح و بهره‌برداری از ۲۳ پروژه سرمایه گذاری به ارزش چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی پنج میلیون دلاری در دهه فجر در منطقه آزاد اروند خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها در زمینه های تولید قطعات گچی پیش ساخته، انواع هیدروکربن های نفتی، مجتمع پزشکی و اداری، انواع پیچ و مهره، انواع لوازم التحریر، تابلو برق و پایانه صادراتی آبزیان بوده که سرمایه آنها توسط بخش خصوصی تامین شده است.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی منطقه آزاد اروند افزود: با اجرایی شدن این پروژه ها سه هزار و ۶۹۲ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید تمرکز منطقه آزاد اروند بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط و همچنین تلاش در راستای تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت بوده تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون هفت پروژه راکد غیرفعال را فعال کردیم که میزان سرمایه‌گذاری آنها نزدیک به دو هزار میلیارد ریال است.

موسوی با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم پروژه های راکدی که فعال شده ۷۱۲ نفر است، بیان کرد: این پروژه ها در زمینه تولید سدیم فسفات، فرآوری کنجد، آب آشامیدنی، هیدروکربن های نفتی، انواع روغن های تصفیه مجدد، تجهیزات پالایشگاهی و تولید پوشاک هستند.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی منطقه آزاد اروند عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷۷ واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه صادرات غیرنفتی گفت: منطقه آزاد اروند به قطب صادراتی فولاد، محصولات شیمیایی، صنایع پایین دستی پتروشیمی، شیلات و خرما تبدیل شده تا جایی که آمار صادرات تولیدات منطقه ۱۷۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده و این رقم امسال به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند.

موسوی بیان کرد: کشورهای مقصد صادراتی منطقه آزاد اروند نیز شامل عراق، چین، کویت، عمان، امارات، قطر، نیوزلند و استرالیا است.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی منطقه آزاد اروند میزان حجم سرمایه‌گذاری جذب شده در ۱۰ ماهه اول سال جاری را ۱۵ هزار میلیارد ریال دانست و تشریح کرد : در مقایسه با ۱۱ هزار میلیارد سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است؛ این میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تجارت، گردشگری و خدماتی بوده است.

وی از طراحی و تهیه سه هزار و ۵۴۳ سرمایه‌گذاری به صورت امکان‌سنجی و پیش امکان سنجی بر اساس مطالعات بازار و رونمایی از آنها در دهه فجر خبر داد و ابراز کرد : این طرح ها در زمینه های مختلف از جمله احداث بازارچه ماهی و میگو، طرح تولید عطر و ادکلن، طرح تولید ورق و درب چوب پلاست، احداث پارک آبی روباز و سرپوشیده، طرح تولید شیشه سکوریت، مجتمع چاپ و بسته بندی هستند.

موسوی با عنوان این موضوع که تا سال ۱۴۰۰ که پایان کار این دولت است از ۳۰ پروژه سرمایه گذاری با ارزش سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال و ۳۰۰ میلیون دلار بهره برداری می شود ، یادآور شد : این پروژه ها در کل چهار هزار و ۷۲۸ اشتغال زایی مستقیم و ۱۴ هزار و ۳۰۹ اشتغالزایی غیر مستقیم خواهند داشت.

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی منطقه آزاد اروند ادامه داد : این پروژه ها در زمینه ذوب فولاد، کک نفتی خام، مجتمع های تجاری و اداری، نیروگاه خورشیدی، فولاد pvc، پوشاک، هتل چهار ستاره، فرآورده های مواد غذایی، سردخانه و انبار هستند.

وی اضافه کرد : بر اساس آمار ارائه شده توسط تامین اجتماعی منطقه از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و ۴۳ نفر شغل جدید و بیمه اولی در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری، تجارت و خدماتی منطقه آزاد اروند ایجاد شده است.