مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد:

رشد چهار برابری استخراج نفت از میادین مشترک غرب کارون/ شرکت نفت و گاز اروندان مباحث زیست محیطی را مدنظر قرار می‌دهد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: پنج سال پیش میزان تولید در میادین مشترک غرب کارون چیزی در حدود ۸۰ هزار بشکه در روز بود و‌ این در حالی است که امروزه تولید نفت در این میادین به رشد چهار برابری یعنی چیزی در حدود ۳۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار خورنا در حاشیه آیین کلنگ زنی کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل منطقه غرب کارون که امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۸ در منطقه جفیر برگزار شد جهانگیر پورهنگ ایجاد این پروژه را دارای تاثیرات مثبت فراوانی برای منطقه و کشور دانست و توضیح داد: شرکت نفت با تاسیس این کارخانه تمام گازی را که در این منطقه می‌سوزد و آلودگی ایجاد می‌کند را به یک شرکت خصوصی داخلی فروخته و با این کار علاوه بر منفعت اقتصادی برای شرکت مذکور و ایجاد اشتغال برای منطقه در عین حال هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل در این کارخانه جمع آوری و فرآورش می‌شود اظهار کرد: طرح فروش گازهای مشعل غرب کارون از یکسال پیش به مزایده گذاشته شد و شرکت کاناز مشاور به عنوان برنده این مزایده قرار است که طی پنج سال در حدود ۱۲۴ میلیون دلار گاز از شرکت نفت و گاز اروندان خریداری و در این کارخانه به منظور تامین خوراک پتروشیمی‌ امیرکبیر فرآورش کند.

وی افزود: البته تاسیسات نصب شده در این کارخانه برطبق گزارش مدیرعامل شرکت کاناز مشاور می‌تواند تا ۳۰ درصد بیشتر از این ۵۰ میلیون فوت مکعب نیز ظرفیت فرآورش گاز داشته باشد.

پورهنگ مدت قرارداد شرکت کاناز مشاور را ۷۸ ماهه اعلام کرد و تصریح کرد: از این مدت ۱۸ ماه برای نصب کارخانه و ۶۰ ماه دیگر آن نیز برای تحویل گاز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ضمن اشاره به قرارداد توسعه میادین مشترک جفیر و سپهر با شرکت انرژی پاسارگاد در سالجاری گفت: در فاز اول این قرارداد تولید ۳۰ هزار بشکه نفت خام در روز هدفگذاری شده است و در فازهای بعدی نیز طی ۱۵ تا ۲۰ سال تولید ۱۱۰ هزار بشکه از این میادین مورد هدف است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز قرارداد توسعه میدان سهراب با یک شرکت داخلی بسته خواهد شد و امیدواریم که تا پایان امسال مراحل مزایده این طرح به پایان برسد و شرکت برنده مزایده بتواند از ابتدای سال آینده کار توسعه این میدان نفتی را آغاز کند.

پورهنگ گفت: غرب کارون دارای میادین مشترک است و براساس افق ۱۴۰۴ باید تولید نفت خام از این منطقه حداقل به رقمی در حدود یک میلیون بشکه در روز برسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآوری کرد: اولویت شرکت ملی نفت در گام اول توسعه میادین مشترک و در گام‌های بعدی توسعه میادین مستقل است.

وی ادامه داد: پنج سال پیش میزان تولید در میادین مشترک غرب کارون چیزی در حدود ۸۰ هزار بشکه در روز بود و‌ این در حالی است که امروزه این تولید به رشد چهار برابری یعنی چیزی در حدود ۳۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

پورهنگ در پایان خاطر نشان کرد که شرکت متبوعش تمام سعی خود را خواهد کرد که در کار استخراج نفت هیچگونه آلودگی را به تالابها وارد نکند و در صورت بروز هرگونه مشکلی در این زمینه با مشاوره اداره کل محیط زیست استان نسبت به رفع آن اقدام کند.