استانداز خوزستان عنوان کرد:

آغاز عملیات جمع آوری فلرهای نفتی مناطق مارون و آغاجاری از ابتدای سال آینده/ منطقه غرب کارون می‌تواند به عسلویه نفتی تبدیل شود

استاندار خوزستان خبر داد: با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق مارون و آغاجاری با هزینه ۱/۱ میلیارد دلار تا اوایل سال آینده در استان خوزستان آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خورنا در حاشیه آیین کلنگ زنی کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل منطقه غرب کارون که امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۸ در منطقه جفیر برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: امروز این توفیق به دست آمد که در منطقه غرب کارون و در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان شاهد شروع عملیات اجرایی احداث این کارخانه باشیم و امیدواریم که این کار از تمام جوانب بتواند یک پروژه مثمرثمر برای استان و منطقه باشد.

استاندار خوزستان یادآوری کرد: افزایش ظرفیت کاری پتروشیمی امیرکبیر به عنوان مقصد نهایی گازهای فرآورش شده از این کارخانه و همچنین قطع وابستگی پتروشیمی امیرکبیر به پتروشیمی بندر امام، در کنار تاثیرات مثبت زیست محیطی آن از جمله عواملی است که این پروژه را برای استان خوزستان و کشور یک پروژه مفید می‌کند.

وی اضافه کرد: البته باید تلاش شود که در آینده تمامی فلرهای نفتی موجود در استان جمع و به ثروت تبدیل شوند. زیرا از چندی پیش یک قرارداد ۳/۳ میلیارد دلاری بین شرکت مناطق نفتخیز جنوب، ‌پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس برای انجام این کار بسته شده است.

شریعتی در ادامه نیز خبر داد: با حضور رییس جمهور عملیات اجرایی جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق مارون و آغاجاری نیز با هزینه ۱/۱ میلیارد دلار تا اوایل سال آینده در استان خوزستان آغاز خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با احداث این کارخانه ۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای مشعل شرکت نفت و گاز اروندان پس از جمع‌آوری و فرآورش در اختیار پتروشیمی امیرکبیر قرار می‌گیرد تصریح کرد: در حال حاضر از ۴۶۰ میلیون فوت مکعب گاز تولیدی شرکت نفت و گاز اروندان در حدود ۲۴۰ میلیون فوت مکعب آن جمع و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود و مابقی آن یعنی چیزی معادل ۱۶۰ میلیون فوت مکعب نیز برای طرح ان جی ال ۳۲۰۰ خوراک خواهد شد.

وی ضمن اشاره به هزینه ۹۸۰ میلیون یورویی برای راه اندازی طرح ان جی ال ۳۲۰۰ گفت: انتظار است که این طرح هرچه سریعتر توسط هلدینگ خلیج فارس و قرارگاه خاتم الانبیاء وارد مدار شود.

شریعتی یادآور شد: اگر چه استان خوزستان دارای منابع گازی و ظرفیت پتروشیمی است ولی متاسفانه در زمینه ایجاد چرخه واسط برای تبدیل آنها به ارزش افزوده دیر عمل شده است و سالها این سرمایه‌های پتروشیمی موجود در شهرستانهای ماهشهر و بندر امام با ظرفیت کامل خود کار نکرده‌ و خوراک مورد نیاز آنها ( گاز) برای تبدیل به ثروت ملی بیشتر به راحتی در مناطق نفت خیز سوخته است.

استاندار خوزستان ضمن بیان این مطلب که نباید در میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه ذره‌ای غفلت کرد و‌ فرصت هایی که در گذشته از دست رفته را دوباره از دست بدهیم اظهار کرد: ما وظیفه داریم در عین حالی که از منابع و ثروت‌های ملی محافظت می‌کنیم موانع منطقه‌ای را هم برای تولید کنندگان به حداقل برسانیم تا هرچه بیشتر به میزان تولید ثروت کشور افزوده شود.

وی اضافه کرد: البته وظیفه دیگری هم داریم و آن اینکه همزمان و متناسب با تولید ثروت از محیط زیست و سلامت جامعه نیز صیانت و حفاظت کنیم.

شریعتی با بیان اینکه منطقه غرب کارون ظرفیت تبدیل شدن به عسلویه نفتی را دارد اظهار کرد: از آنجایی که با توسعه مخازن نفتی غرب کارون انتظار تولید بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز و به نسبت آن گاز و‌ خوراکهای پتروشیمی در این حوزه نفتی است لذا همگی باید برای مهیا شدن این شرایط دست به دست هم داده تا نه تنها اشتغال در منطقه افزایش پیدا کند بلکه به تولید و درآمد ناخالص ملی نیز افزوده شود.

استاندار خوزستان در پایان گفت: طی پیگیری‌های صورت گرفته در شورای اقتصاد قرار است که چهار درصد از درآمد پروژه‌های توسعه مخازن نفتی در منطقه غرب کارون در مسئولیت‌های اجتماعی نفت هزینه شود.