مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد:

وابستگی حیات استان خوزستان به وجود تالابها / آبگرفتگی شهر رفیع در اثر تعدی به نهرهای سنتی بود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: حیات استان خوزستان وابسته به تالابها است یعنی این اکوسیستم طبیعی نه تنها در مهار گرد و غبار بلکه در زمینه کنترل سیلابهای مخرب نیز نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در شانزدهمین جلسه کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان که عصر امروز ۱۶ بهمن ۹۸ در اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان برگزار شد کیامرث حاجی زاده عنوان کرد: خوزستان تنها استانی در کشور است که دارای کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران است بطوریکه حتی در ستاد مدیریت بحران کشور نیز چنین تشکیلات آموزشی وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: از آنجایی که مدیریت بحران یک علم است و خارج از اصول و قواعد علمی نمی‌توان با آن رفتار کرد لذا از سه سال پیش با دستور استاندار خوزستان کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران را با حضور اساتید برجسته دانشگاهی تشکیل دادیم.

وی تصریح کرد: اجرای طرح جامع آموزش مدیریت بحران براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۰، تدوین سند پهنه ‌بندی و ریز پهنه بندی زمین شناسی استان، آموزش متوالیان مقابله با بحران با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی هلال احمر، دستگاههای اجرایی و فرمانداران استان و نیز برگزاری همایشها و سمینارهای مختلف ملی و بین المللی در زمینه مقابله با بحرانهای طبیعی از جمله برنامه‌‌هایی است که تاکنون از بطن کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان خوزستان بیرون آمده است.

حاجی زاده ادامه داد: همچنین از دل این کمیته دو طرح بزرگ نیز بیرون آمده است که یکی در زمینه معرفی عوامل اصلی آلایندگی هوای استان و کلانشهر اهواز و دیگری طرح صیانت از تالابهای استان است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یادآوری کرد: حیات استان خوزستان وابسته به تالابها است یعنی این اکوسیستم طبیعی نه تنها در مهار گرد و غبار بلکه در زمینه کنترل سیلابهای مخرب نیز نقش موثری دارد بطوریکه در سیلاب اخیر اگر تالابهای شادگان و هورالعظیم نبودند بسیاری از شهرهای استان خوزستان به زیر آب می‌رفتند.

وی در مورد دلیل اصلی آبگرفتگی شهر رفیع در بهمن سال گذشته گفت: در زمان خشکسالی دست درازی به نهرهای سنتی این منطقه و تبدیل آنها به زمین‌های کشاورزی و مزارع پرورش ماهی باعث جلوگیری از ورود آب رودخانه نیسان و هوفل به درون تالاب هورالعظیم و آبگرفتگی شهر رفیع شد.

حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه در زمینه مقابله و پیشگیری از بحرانها باید با روی باز از سمن‌ها و‌ سازمانهای مردم نهاد استقبال کنیم اظهار کرد: در بحث مدیریت بحرانها و سیلاب‌ها و‌ بویژه در حوزه مسائل محیط زیستی نه تنها مردم بلکه گروههای جهادی و سازمانهای مردم نهاد نیز تاکنون نقش بسیار زیادی در کمک به اداره کل مدیریت بحران استان داشته‌اند.

این مقام مسئول بحران‌های کنونی استان خوزستان را زاییده یک پروسه زمانی طولانی مدت دانست و تصریح کرد: ۶۰ درصد بحرانهای استان در اثر تغییر اقلیم، مشکلات اعتباری و فقدان زیر ساختهای مناسب به وجود می‌آید و علت مابقی آنها هم اشکالات مدیریتی است.

وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم آموزش مدیریت بحران در مدارس و دانشگاههای استان گفت: از آنجایی که در خوزستان و حتی کشور هر چند روز یک بار ما شاهد وقوع یک بحران هستیم لذا باید نسلهای مختلفی از دانش‌آموزان و دانشجویان را از قبل طوری آموزش دهیم که آمادگی‌های لازم برای مقابله با هر گونه بحرانهای طبیعی را در آینده‌ داشته باشند.