منتقد در نقد؛ نگاهی به جشنواره مطبوعات منطقه آزاد اروند

عباس مدحجی: اولین جشنواره ی مطبوعات منطقه ی آزاد اروند چند شب پیش به پایان رسید تا خبرنگاران شهرهای خرمشهر و آبادان برای نخستین بار در زمین خودشان رقابت با خبرنگاران دیگر نقاط کشور را تجربه کنند‌.

برگزاری این جشنواره که با یکماه تمدید و دو ماه تاخیر همراه بود بالاخره یکشنبه شب با حضور مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ، اسمعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند ، فرمانداران دوشهر خرمشهر و آبادان و جمعی از مسولان منطقه ای و اصحاب رسانه به کار خود پایان داد.

جشنواره مطبوعات اروند که نزدیک به ۳۵۰ اثر را از سراسر کشور داوری کرده بود، طبق بیانیه ی هیئت داورانش چندان دل خوشی از آثار رسیده نداشت‌. محمود مختاری رئیس هیئت داوران جشنواره هرچند کیفیت آثار رسیده را قابل قبول دانست اما گفت انتظار داشت کیفیت و کمیت آثار بهتر و بیشتر باشد‌.

محمود مختاریان در بخشی از بیانیه ی هیئت داوران به ضعف در استفاده درست از عناصر خبر و به کار بردن پیشینه و تکنیک های خبر نویسی ، کم دقتی در انتخاب سوژه و عدم آشنایی با مدل های مختلف گزارش و پرداخت نوشتار ، استفاده از تیترهای تکراری، شعاری و یا نقل قول های ساده اشاره کرد و از صفحه آرایی ، چینش خوب و استفاده از تصاویر و جذابیت های بصری اظهار خرسندی کرد.

در بیانیه ی هیئت داوران به نگاه دقیق تر به سوژه ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تأکید بیشتر بر سوژه های محلی و بومی، پرهیزاز کلی گویی و تطویل کلام و رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حب و بغض مسائل و رعایت تکنیک های عرصه های مختلف روزنامه نگاری تاکید شد و بعلت عدم آشنایی جمعی از شرکت کنندگان در جشنواره با تکنیک های روزنامه نویسی، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی با شیوه های مختلف روزنامه نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر دانسته شد.

همه این موارد و بررسی آثار برگزیده بخوبی نشان از کیفیت نه چندان درخشانِ خروجی جامعه ی خبر در منطقه آزاد اروند میدهد‌. جامعه ای که در بالا و پایین حوادث این منطقه نقش مدعی العموم و مطالبه گر را برای خود تعریف میکند اما ثابت شد نقدهای جدی به خود و اصحابش وارد است. نیروی انسانی کم تعداد و کم کیفیت که به تنهایی توان بردوش کشیدن بار مطالبه گری را نداشته و قطعاً مثل دیگر جوامع هنری، ورزشی، سیاسی ، علمی و… نیازمند حمایت و کیفی سازی ست‌‌.

داوری کار این قشر مهم از منطقه آزاد اروند با داورانی ملی و خارج از این جغرافیا خیلی پیشتر از اینها لازم بود تا وزنه ی حال حاضر خانواده ی خبر آبادان و خرمشهر در استان و کشور سنجیده شود و نرخ ادعا با نرخ داده همسان سازی گردد. اگرچه تقصیر اول شاید به گردن تک تک افراد فعال در این حرفه باشد اما از کم کاری مسئولین دولتی و غیردولتی فرهنگی و شخصیت های تاثیر گذار هم نباید آسان گذشت. با اینکه کیفیت رسانه در این دو شهر از خیلی از مناطق کشور هنوز هم یک سروگردن بالاتر است اما برای رسیدن به رسانه های کیفی تر و قدرتمند تر میطلبد همه ی دست اندرکاران بفکر چاره باشند.

تأسیس خانه مطبوعات اروند از مهمترینِ این چاره هاست که پس از تاخیر بسیار محقق شد. ایجاد یک فضای رسمی، آکادمیک و حمایتی جهت کمک به کیفی کردن خروجی مطبوعات اروند گام مهمی ست در این راستا. ادامه دادن جشنواره هایی از این قبیل و با همین هدف هم گام مهم بعدی ست که برای هردوی آنها بدون حب و بغض باید ممنون بانیانش باشیم.

شاید عدم تخصص نیروی انسانی از مهم ترین چالش های کار رسانه در منطقه باشد. منطقه ای با نزدیک به ۱۰۰ خبرنگار اسمی و شایدکمتر از ۲۰خبرنگار واقعی. خبرنگارانی که بجای پرداختن به شوون خبرنگاری، به ربط امور نامربوط مشغولند و حقایق ورای پدیده ها را عمدا یا سهوا نادیده میگیرند و سم مهلک بی اعتمادی مردم و مخاطب را آرام آرام زیر پوست مطبوعات تزریق میکنند تا شاید خود ارتزاق کنند.

فراموش نکنیم خرمشهر و آبادان با داشتن ظرفیت هایی بی نظیر در تاریخ مطبوعات کشور این استعداد را دارند که زودتر از معمول در جامعه ی خبر و رسانه جایگاه واقعی خود را بیابند و این رکن چهارم دموکراسی را شیفته ی خود کنند‌. بحث در این وادی به حدی مفصل هست که در این مقال نگنجد اما از امید که گریزی نیست. به امید روزی که بیانیه های هیئت داوران جشنواره های مطبوعات جز “عالی” و “بی نقص” چیزی در داوری آثار مطبوعات این خطه ننویسند.

۳۴۳اثر در ۳ بخش ملی ، ویژه و استانی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که توسط آقایان محمود مختاریان ، علی اکبر قاضی زاده ، مهرزاد خلیلی، علیرضا کتابدار و فریدون صدیقی در دی ماه سال جاری داوری شدند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *