در نشست خبری:

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز: موردی از بیماری کرونا در خوزستان مشاهده شود به صورت شفاف اعلام می‌کنیم

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌گوید: خوشبختانه تاکنون هیچگونه موردی از بیماری کرونا در کشور گزارش نشده است و اگر در استان کوچکترین موردی در این زمینه مشاهده شود ما به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری امروز یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸ عنوان کرد: کرونا نوعی ویروس از خانواده‌ بزرگ ویروسها بوده و عامل اصلی عارضه سرماخوردگی در انسان و‌ حیوانات است.

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز ضمن اشاره به خصوصیت ویروس کرونا از لحاظ جهش ژنی گفت: در سال ۲۰۰۲ فرم جدیدی از این ویروس در اثر جهش ژنی باعث ایجاد نوعی عفونت‌های تنفسی تحت عنوان بیماری سارس شد و‌ همچنین در سال ۲۰۱۲ نیز فرم جدید‌تری از آن با نام مرس باعث مرگ و میر ناچیزی در حدود دو درصد در سطح دنیا شد.

وی یادآور شد: این نوع جدید ویروس کرونا که در انتهای سال ۲۰۱۹ به وجود آمده است از انواع نادر آن بوده و اگر چه نخستین بار از حیوان به انسان منتقل شده است ولی قدرت انتقال انسان به انسان در آن بسیار زیاد می‌باشد.

ابول نژادیان کشندگی ویروس جدید کرونا را ناچیز دانست و افزود: برطبق گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان کشندگی این ویروس ۲/۱ درصد است یعنی از بین افزون بر یازده هزار نفری که تاکنون در چین به این بیماری مبتلا شده‌ است تنها ۲۸۰ نفر فوت کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: ما از ابتدای پیدایش بیماری کرونا در چین به تمامی مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه اعلام وضعیت هوشیاری کردیم و سپس با گسترش این بیماری در دیگر نقاط دنیا وضعیت هوشیاری را به هشدار تغییر دادیم و‌ مرزهای آبی، هوایی و‌ زمینی استان را نیز مورد رصد و ‌مراقبتهای ویژه قرار دادیم.

وی ادامه داد: همچنین ما علاوه بر پایش هتلهای اهواز از لحاظ اتباع چینی، به سراغ چینی‌های شاغل در پتروشیمی‌های مسجدسلیمان و هویزه و دیگر شاغلان چینی موجود در صنایع نفت و گاز استان نیز رفتیم و از آنهایی که طی دو هفته گذشته به چین رفت و آمد‌هایی داشتند نه تنها اظهارنامه‌هایی گرفتیم بلکه علائم بالینی آنها را نیز چک کردیم.

ابول نژادیان اضافه کرد: البته ۷۰ نفر از اتباع چینی شاغل در پتروشیمی‌های استان نیز که چندی پیش برای تعطیلات سال نو چینی به این کشور سفر کرده‌اند را هم پس از بازگشت به قرنطینه‌های مخصوص وارد خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز با ببان اینکه امکان ورود ویروس کرونا به همه کشورها وجود دارد اظهار کرد: شایع ترین راه انتقال ویروس کرونا از طریق تنفسی است و شست و شوی دستها بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه موردی از بیماری کرونا در کشور گزارش نشده است و اگر در استان کوچکترین موردی در این زمینه به وقوع بپیوندد ما به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد.

ابول نژادیان ضمن اشاره به پخش کلیپی در فضای مجازی در مورد وجود بیماری کرونا در اهواز گفت: این کلیپ مربوط به مانوری در بیمارستان رازی اهواز بود که طی آن روش صحیح حمل یک بیمار آلوده به ویروس کرونا آموزش داده می‌شد.

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز در پایان از رسانه‌ها خواست که برای افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری کرونا با این دانشگاه همکاری کنند.