بیش از ۸ هزار کودک بهبهانی در طرح ملی پیشگیری از فلج اطفال واکسینه خواهند شد

خبرگزاری خورنا | پدرام کسائی:  معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان از برنامه واکسیناسیون فلج اطفال تزریقی ویژه کودکان متولد شده از ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ لغایت ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ خبر داد.


سیده زرین ابوالحسن زاده در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه در تشریح بیماری فلج اطفال گفت: ویروس فلج اطفال با آسیب زدن به سیستم عصبی در مدت چند ساعت موجب معلولیت غیرقابل بازگشت می‌شود.

وی افزود: این بیماری در ‏میان کودکان به خصوص در شرایط غیر بهداشتی در مناطق جنگ‌زده، کمپ‌های اسکان پناهندگان و مناطقی که دسترسی به خدمات ‏مراقبتی محدود است به سرعت گسترش می‌یابد.

وی ادر ادامه با اشاره به برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال گفت: برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ آغاز شد، که هدف آن پایان دادن به شیوع این بیماری تا سال ۲۰۰۰ بود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان در ادامه گفت: واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی (قطره) و تزریقی تولید و تجویز می شود و هر دو نوع این واکسن، کاربردی و موثر هستند.

دکتر ابوالحسن زاده بهترین ابزار برای پیشگیری از بروز بیماری فلج اطفال را واکسیناسیون علیه این بیماری دانست و افزود: در کشورمان واکسن خوراکی فلج اطفال که تولید موسسه سرم سازی رازی است، همچنان در ۶ نوبت از بدو تولد تا ۶ سالگی استفاده می شود.

وی در بیان طرح ملی پیشگیری از فلج اطفال گفت: در سال۱۳۹۴، سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهای دنیا که از واکسن خوراکی استفاده می کنند توصیه کرد به منظور آمادگی برای مراحل نهایی ریشه کنی فلج اطفال، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنند، که بنا به این توصیه و مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی، از شهریور ۱۳۹۴ یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن ۴ ماهگی به برنامه معمول واکسیناسیون کودکان اضافه شد.

وی افزود: پس از کمبود جهانی این واکسن و قرارگرفتن ایران در فهرست کشورهای کم خطر از طرف سازمان جهانی بهداشت، تجویز این واکسن به کودکان ساکن در استان های پرخطر محدود شد؛ که پس از رفع مشکل کمبود جهانی و تامین میزان مورد نیاز توسط سازمان غذا و دارو، واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال از شهریور ماه سال ۹۷ مجددا در برنامه کشوری ایمن سازی ادغام شد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان تعداد کودکان بهبهانی واجد شرایط برای دریافت واکسن فلج اطفال را ۸ هزار و ۲۶۴ نفر ذکر کرد که از این تعداد ۵ هزار و ۷۴ کودک در مراکز شهری، ۲ هزار و ۴۰۷ کودک در مراکز روستایی و ۷۸۳ کودک در حوزه شهرستان آغاجاری قرار دارند که می بایست از پنجم لغایت پایان بهمن ماه با مراجعه به مراکز درمانی واکسن خود را دریافت کنند.

وی افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۲۰۰ نیرو در مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و ستاد معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بهبهان مشارکت خواهند داشت.

سیده زرین ابوالحسن زاده در پایان اقدامات انجام گرفته توسط دانشکده علوم پزشکی بهبهان جهت اجرای مطلوب برنامه واکسیناسیون فلج اطفال را به شرح ذیل عنوان کرد:

▫️مکاتبه فوری با مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی
▫️استخراج تعداد و اسامی کودکان واجد شرایط از سامانه سیب
-▫️دریافت واکسن مورد نیاز از سردخانه مرکزی با هماهنگی قبلی
▫️ آموزش واکسیناتورهای شاغل در محدوده تحت پوشش
▫️برگزاری جلسات متعدد درون بخشی و برون بخشی
▫️ اطلاع رسانی به خانواده ها از طریق نصب بنر و پلاکارد در مراکز، تماس تلفنی و حضوری
▫️اطلاع رسانی به مهدهای کودک دولتی و خصوصی از طریق سازمان بهزیستی
▫️ اطلاع رسانی در برنامه های عمومی در خصوص عاری بودن کشور از فلج اطفال از سال ۱۳۷۹ تاکنون و انجام واکسیناسیون صرفا به منظور تکمیل ایمن سازی کودکانی که از برنامه ایمن سازی خود عقب هستند
▫️برنامه ریزی برای انجام واکسیناسیون کلیه کودکان واجد شرایط طبق زمانبندی و اتمام تا پایان بهمن ماه سال جاری
▫️الزام مراکز به ثبت آمار روزانه تزریق واکسن در سامانه سیب
▫️واکسیناسیون گروه سنی واجد شرایط از پنجم بهمن ماه سال جاری تا پایان بهمن
▫️ جمع آوری آمار از سامانه سیب و ارسال گزارش روزانه تعداد کودکان واجد شرایط واکسینه شده به ستاد معاونت و رصد درصد پیشرفت برنامه توسط معاونت بهداشت و همچنین ارسال آمار نهایی به معاونت بهداشتی از سوی مراکز