مکانیزه کردن صنعت صیادی چشم‌اندازی برای توسعه همه جانبه هندیجان

فرماندار شهرستان هندیجان با بیان اینکه محور توسعه شهرستان هندیجان با تمرکز بر مکانیزه کردن صنعت صیادی برنامه ریزی شده است، گفت: با اقدامات وبررسی های پژوهشی که صورت گرفته، این چشم‌انداز رونق اقتصادی قابل توجهی را برای منطقه و استان خوزستان رقم می‌زند.

علی بویری  در خصوص راهکارهای برون رفت شهرستان هندیجان از مشکلات موجود، اظهارداشت: در ابتدا برای بررسی این مشکلات و شناسایی راهکارها نیاز بود نقاط ضعف و قوت این شهرستان مورد بررسی و برآورد قرار می‌گرفت.

وی افزود: در این رابطه برنامه استراتژی شهرستان بر اساس داده‌های به دست آمده تهیه و تدوین شد تا در نهایت به عنوان برنامه کاری دستگاه‌های اجرایی، مورد توجه قرار بگیرد و توسعه شهرستان با محوریت بخش‌هایی از جمله صنعت صیادی و گردشگری  در مسیر تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده قرار بگیرد.

فرماندار این شهرستان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، توانمندی های هندیجان به دلایل مختلفی مغفول مانده، گفت: با توجه به اینکه هندیجان ششمین شهر استان به لحاظ وسعت محسوب می‌شود، اما جمعیت آن ۴۰ هزار نفر است و این نشان از چگالی پایین در وسعت بسیار زیاد دارد.

بویری با بیان اینکه هندیجان جز پنج شهرستان آخر استان به لحاظ تعداد جمعیت موجود است، گفت: از بین ۴۰ هزار نفر جمعیت فعلی، تعداد ۲۸ هزار نفر جمعیت شهر هندیجان(مرکز شهرستان) و حدود ۱۲ هزار نفر در ۲ بخش مرکزی و چم‌خلف عیسی ساکن هستند.

دریا ظرفیتی که باید در هندیجان مورد توجه قرار بگیرد

رئیس شورای برنامه ریزی شهرستان هندیجان اضافه کرد: بزرگترین و طولانی‌ترین مرز آبی خوزستان و کشور در محدوده هندیجان است که ۹۵ کیلومتر مرز آبی را دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این میزان از وسعت مرز آبی برای هندیجان هم چالش و هم فرصت محسوب می‌شود، گفت: این وسعت باید پیش از این زمینه ساز فرصت های اشتغال و رونق صنعت گردشگری در استان می‌شد که متاسفانه کمتر به آن توجه شد.

فرماندار هندیجان ادامه داد: در حال تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های این امر جهت رونق این صنعت هستیم که به واسطه آن بخش قابل توجهی از  فعالیت‌های مربوط به انواع قاچاق کاهش پیدا خواهد کرد.

توجه به ایجاد طرح‌های آبزی‌پروری مکانیزه در هندیجان

بویری همچنین یکی دیگر از محورهای توسعه شهرستان هندیجان را صنعت صید و صیادی و رونق حوزه شیلات عنوان کرد و  ادامه داد: حدود ۴۳ درصد از سهم صید کلی استان از دریا، متعلق به شهرستان هندیجان است.

وی به فعالیت ۹۰۰ قایق صیادی در  هندیجان اشاره کرد و گفت: در این بین اشتغال مستقیم چهار هزار نفری را در این صنعت برای شهرستان هندیجان شاهد هستیم.

رئیس شورای برنامه ریزی شهرستان هندیجان با ابراز نگرانی از روبه اتمام بودن منابع دریایی، گفت: این مسئله می‌تواند یک تهدید محیط زیستی برای منطقه قلمداد شود و به همین دلیل باید وابستگی بخش شیلات این شهرستان به دریا را کاهش داد و اقدام به حفظ منابع دریایی جهت بهره‌مندی آیندگان کرد.

وی ادامه داد: در این صورت از دریا به عنوان یک پیوست گردشگری استفاده خواهد شد و در این بین باید به سمت آبزی‌پروری مکانیزه بریم که از جمله آن پرورش ماهی در قفس و تولید آبزی‌پروری در اراضی مستعد است.

اراضی بین دریا و رودخانه زهره بکرترین اراضی آبزی‌پروری

وی یادآورشد: بر اساس مطالعات انجام شده، هندیجان دارای بکرترین اراضی برای طرح‌های تولیدی حوزه شیلات است که مستعدترین این اراضی، با توجه به دربرگیرندگی آن با مد، بین دریا و رودخانه زهره شناخته شده است.

بویری ادامه داد: به همین منظور چیزی حدود ۶ هزار هکتار در این مسیر و پنج هزار هکتار دیگر در مسیر منطقه بوطاهری برای امر توسعه آبزی پروری پیش‌بینی شده است.

فرماندار شهرستان هندیجان با تاکید بر اینکه این اراضی با پیگیری‌های دولت، در اختیار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت، گفت: در این رابطه با توجه به مطالعات صورت گرفته، جهت اجرای پروژه تعاونی های آبزی‌پروری در مسیر رودخانه زهره، ۳۹۵ هکتار زمین به این تعاونی‌ها اختصاص یافت که دولت برای حمایت از بخش خصوصی مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی  درنظر گرفته است.

به گفته فرماندار هندیجان تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از این اعتبارات اختصاص یافته و  تامین مابقی این اعتبارات جهت اجرای پروژه آماده سازی زمین اختصاص یافته از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حال پیگیری است.

هجوم سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی

فرماندار شهرستان هندیجان تاکیدکرد:   اجرای پروژه‌های بخش شیلات، در آینده منجر به هجوک حضور سرمایه‌گذاران بیشتری در این شهرستان خواهد شد.

وی یادآور شد:  با توجه به اینکه آماده سازی زیرساخت های اسکه و بندر بحرکان در دستور کار قرار دارد؛ قطعا بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاران در آینده متقاصی فعالیت در بخش گردشگری این شهرستان خواهند بود.

بویری به چهارخطه شدن جاده بحرکان  اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص اداره کل راه و شهرسازی استان با این تقاضا موافقت کرده است.

وی همچنین یکی از ظرفیت های این شهرستان که می‌تواند به رونق اقتصادی و گردشگری هندیجان کمک کند را بازار کالاهای ملوانی(ته لنجی) دانست و گفت: در این بخش نیز تعداد ۲۰۰ واحد تجاری بر اساس آیین نامه قانونی کالاهای ملوانی در شهر هندیجان فعالیت دارند.

آماده سازی ۱۷ هزار هکتار از اراضی هندیجان برای فعالیت‌های کشاورزی مدرن

فرماندار شهرستان هندیجان همچنین در بخش دیگری از این نشست به طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد از این اراضی که شامل ۵۵ هزار هکتار می‌شود در هندیجان قرار دارد که تا کنون ۱۷ هزار هکتار از این زمین ها آماده سازی و تسطیح شده است.

وی ادامه داد: اما این درحالی است که ممکن است سهم هندیجان به ۳۵ هزار هکتار کاهش پیدا کند.

بویری با اشاره به تنش های آبی رودخانه زهره، بیان داشت: تامین آب این اراضی از رودخانه زهره تامین خواهد شد و در تلاش برای پایدار شدن این منبع آبی به منظور اجرایی شدن این بخش از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هستیم.

با وجود اینکه ذخایر دریایی در هندیجان رو به کاهش است اما صیادی همچنان تنها شغل هندیجانی‌ها به شمار می‌رود.

منطقه بحرکان در جنوب هندیجان از مناطق مهم گردشگری و صید میگوی صورتی و انواع دیگر میگوهای مرغوب منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود که در حوزه صیادی هندیجان واقع است.

منبع: ایرنا

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *