مراسم یادواره شهدای شیمیایی بهبهان و عملیات کربلای ۵ برگزار شد

خبرگزاری خورنا | پدرام کسائی: در سحرگاه روز نوزدهم دیماه ۱۳۶۵ و همزمان با آغاز عملیات کربلای پنج، رزمندگان گردان فجر بهبهان (از لشکر ۷ ولی عصر عج) که در جاده شهید صفوی در نزدیکی منطقه شلمچه در ۱۰ کیلومتری جاده خرمشهر به اهواز آماده شرکت در عملیات بودند، هدف حمله شیمیایی هواپیماهای عراقی قرار گرفتند.

رزمندگان گردان فجر که در آن زمان حدود سیصد نفر بودند در داخل سنگرهای روباز کنار جاده و خاکریز حاشیه جاده مستقر بودند و فاصله بمب ها تا محل تجمع آنان بسیار کم بود.

شدت و غلظت آلودگی منطقه به گاز خردل به حدی بود که برخی از آنان در همان دقایق و ساعات اولیه جان خود را از دست دادند و بسیاری از آنان به بیمارستان های اهواز و تهران منتقل شدند.

برخی از فرماندهان و رزمندگان گردان با و جود اینکه خود مصدوم بودند اما ساعت ها در منطقه آلوده ماندند تا به سایر مجروحان کمک کنند و از اعزام آنان به پشت جبهه مطمئن شوند.

سال ها پس از این حادثه نیز برخی جاماندگان این گردان گه عوارض شیمیایی را داشتند جان خود را از دست داده و به قافله شهدا پیوستند.

در اثر این حمله حدود ۹۰ نفر از رزمندگان این گردان در اثر شدت مصدومیت شیمیایی جان خود را از دست دادند.

امسال هم همچون سال های قبل بازماندگان آن حمله شیمیایی به همراه همرزمان و عموم مردم شهرستان بهبهان و نیز افرادی از سراسر کشور با حضور در خرمشهر گرد هم جمع شده اند تا یاد و خاطره شهدای مظلوم گردان فجر را گرامی بدارند.

در این مراسم سردار شاهوار پور فرمانده لشکر حضرت ولی عصر عج خوزستان و سردار مواساتی جانشین قرارگاه کربلا به ایراد سخنرانی پرداخته و چند تن از رزمندگان بهبهانی نیز به ذکر خاطرات شهدا و رزمندگان بهبهانی در دوران دفاع مقدس پرداختند.

مراسم امسال، با توجه به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش حال و هوای دیگری داشت.

شرکت کنندگان در این مراسم با حمل دست نوشته، پلاکارد و تصاویر شهدا، این اقدام جنایتکارانه شیطان بزرگ را محکوم نمودند.

گزارش تصویری مراسم گرامیداشت شهدای شیمیایی بهبهان- ۲۰ دی ماه ۱۳۹۸

عکس: محمدرضا مواساتی، شاهپور مصباح