بحران آبگرفتگی خیابانهای بندرماهشهر با توان مدیران جوان شهرداری رفع شد

هر ساله با شروع بارندگی‌ها شاهد آب‌گرفتگی در آبنمای خیابان سعیدی تا خیابان مطهری و بازار ماهی فروشان بودیم. موضوعی که شکایت‌های مردمی بسیاری را به دنبال داشت و به یکی از دغدغه‌های مدیران شهری برای حل این مشکل مردمی تبدیل شده و نیازمند اقدامی اساسی بود تا دوباره مانند سال ۹۷ که بارش‌های شدید نزولات آسمانی باعث آب‌گرفتگی و مانعی برای رفت و آمد مردم و خودروهای سواری شده بود، نباشیم.

یکی از مسائل مطرح در توسعه شهری و برنامه‌ریزی برای آن، موضوع روان‌آب‌های سطحی ناشی از بارش نزولات جوی است که به‌دلیل افزایش سطوح غیرقابل نفوذ یا با نـفوذپذیری کم در بندرماهشهر با سرعت بالا و حجم زیاد، سبب آب‌گرفتگی معابر، روان‌شدن سیلاب و بروز خـطرات جبران‌ناپذیر در شهر می‌شوند. بنابراین دفع آب‌های سطحی با هدف ایمن‌سازی مناطق مسکونی از خطر وقوع سیلاب و درنهایت رفع خسارت‌های احتمالی از مناطق شهری است.

به دلیل تراکم بالا و حجم زیاد ترددی که در محدوده خیابان سعیدی و خیابان مطهری وجود دارد، شهرداری بندرماهشهر  باید با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به عملیات‌های عمرانی در این محدوده‌ها اقدام کند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

در همین راستا اقدام به طراحی،عملیات احداث و توسعه کانال‌ سرپوشیده کوچه پاسداران در خیابان سعیدی تا خیابان مطهری و بازار ماهی فروشان با هدف افزایش رفاه مردم در طول ۹ ماه و در دو مرحله انجام شد. با توجه به تجربه های قبلی، متراژ کانال‌ سرپوشیده افزایش یافت و شیب کانال نیز به سمت خور طراحی شد که از جمله فعالیت‌های انجام شده در این طرح عمرانی بوده است.

عملیات طراحی و اجرایی این کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی با همت کارشناسان اداره فنی شهرداری به مدیرت روح الله ابراهیمان مدیر دفتر فنی شهرداری واز جوانان خوش آتیه بندرماهشهر بوده است. اقدامی که نتیجه اعتماد شهردار جوان به فرزندان توانمند شهر بود و مورد تقدیر مدیران استانی قرار گرفت.

از آنجا که کاهش خطر پذیری شهر در مقابل سیلاب یکی از پروژه های مهم شهرداری ها باید باشد، با احداث کانال هایی از این دست می بایست سعی در جمع آوری و هدایت اصولی آب های روان شود تا از این طریق بتوان گامی در کاهش آسیب های ناشی از آن برداشت.

کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی کوچه پاسداران در خیابان سعیدی تا خیابان مطهری و بازار ماهی فروشان یکی از کانال‌های اصلی شهری بندرماهشهر است که به صورت کانال بتنی مسلح اجرا شد و با احداث این کانال‌ در مرکز شهر آب‌های سطحی جاری در زمان بارندگی‌های فصلی هدایت و جمع‌آوری و از جاری‌شدن آب در معابر و همچنین آب‌گرفتگی در این مسیر پیشگیری شد.

مشکل آب‌گرفتگی و سامان‌دهی آب‌های سطحی امر مهمی است که در مدیریت شهری بر آن تأکید شده است و باید در تمام ایام سال مورد توجه قرارگیرد. آنچه مشخص است اقدامات زیربنایی و اصولی برای توسعه زیرساخت‌ها، خدمات‌دهی بهتر به شهروندان و مقابله با حوادث غیرمترقبه در دنیای امروز از پایه‌های پیشرفت و توسعه شهری است که امید است شهرداری با همکاری و مشارکت شهروندان و استفاده از  مدیران جوان و کاردان بتواند در ادامه اقدامات یادشده گام‌های اساسی‌تری را در راستای عمران و توسعه شهر بردارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *