دادستان بهبهان برای برخورد با تخلیه پسماند دستورات لازم را صادر کرد

خورنا: در ادامه ساماندهی نخاله‌های ساختمانی در بهبهان دادستان دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان به منظور برخورد با تخلیه پسماند در اماکن غیرمجاز شهر دستورات لازم را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، به دنبال در خواست شهردار و رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان از دادستان این شهرستان در خصوص دستور برخورد با متخلفین تخلیه پسماند در مکان‌های غیر مجاز، احمدعلی خزایی، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان دستورات لازم را صادر کرد.

خزایی طی نامه‌ای از رؤسای کلانتری‌ها و فرماندهان پاسگاه‌های شهرستان بهبهان خواسته است با توجه به این‌که بعضی افراد برخلاف مقررات و بدون مجوز به وسیله خودرو اقدام به تخلیه پسماند در اماکن غیر مجاز شهر می‌کنند که این حرکت طبق قانون مدیریت پسماند، جرم و موجب مجازات از جمله توقیف خودروی تخلیه کننده است؛ لذا به محض اطلاع از وقوع جرم مشهود تمام اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات، آثار و علائم جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، انجام و بلافاصله به دادگستری گزارش دهند.

اخطار شهرداری به رانندگان تخلیه پسماند

شهردار بهبهان نیز با توجه به دستورالعمل دادستان این شهرستان، به کلیه رانندگان تخلیه پسماند به صورت کتبی ابلاغ کرده ‌است که با عنایت به این‌که این شهرداری مکان‌هایی جهت تخلیه مازاد ساختمانی تعیین کرده، لذا شایسته است از تاریخ وصول نامه جهت چگونگی بار و تخلیه نخاله‌های ساختمانی به اجراییات شهرداری واقع در خیابان شهید گرایمی بهبهان مراجعه کنند. همچنین در صورت عدم رعایت مفادنامه و دستورالعمل فوق طبق قانون رفتار خواهد شد.

پسماند و قوانین و مجازات آن

به کلیه مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده زاید تلقی می‌شود، پسماند گفته می‌شود.

پسماندها به چند دسته عادی (شامل پسماند‌های ساختمانی)، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ویژه تقسیم می‌شوند.

طبق ماده ۱۶، نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن خواهد بود.

در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند. متخلفین از حکم ماده ۱۳ به جزای نقدی از دو میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.

همچنین بر اساس این ماده خودروهای تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازات‌های مذکور، به یک تا ده هفته توقیف محکوم خواهند شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *