سهمیه ۱۲۰۰ لیتری بنزین یارانه‌ای صیادان تصویب شد

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد: سهمیه بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰تومان در قالب ۱۲۰۰لیتر در ماه برای صیادان به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از ایانا: سرانجام با رایزنیهای سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و وزارت کشور، سهمیه بنزین ۱۲۰۰لیتر در ماه برای قایق‌های صیادی با نرخ ۱۵۰۰ تومان به تصویب رسید. قایق‌های صیادی که از غافله دریافت سهمیه بنزین عقب مانده بودند و بیم آن می‌رفت که معیشت‌شان به کل به خطر بیفتد، حالا بر طبق مصوبه سابق سازمان شیلات هرچند به ۱۴۰۰لیتر سهمیه مورد تقاضا دست پیدا نکردند، اما توانستند بیشترین سهم ممکن را در وانفسای کنونی از آن خود کنند.

رایزنی‌ها به نتیجه رسید

نبی‌الله خون‌میرزایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با «ایانا» با بیان آخرین خبر، به رایزنی سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت کشور درباره در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای صیادان اشاره کرده و می‌گوید:‌ در رایزنی‌ها و مکاتباتی که انجام شد، توجیهات فنی سهمیه‌ بنزین صیادان را یادآور شدیم.

خون‌میرزایی در ادامه می‌افزاید: در این مذاکرات بر سهمیه‌بندی قبلی بنزین برای قایق‌های صیادی، مصرف سوخت این قایق‌ها، نظرات فائو در این زمینه، قدرت موتور، فاصله صیدگاهی، روزهای دریاروی و … اشاره کردیم و متوجه شدیم که مسئولان تصمیم‌گیر در این زمینه پیشتر نسبت به این دلایل فنی آگاهی نداشتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سهمیه‌بندی بنزین نیز دیدگاه سازمان شیلات را جویا نشده بودند، ادامه می‌دهد: به همین دلیل نیز وارد رایزنی با شرکت ملی پالایش و پخش ایران به نمایندگی از وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه شدیم و مقرر شد در این زمینه بازنگری‌های لازم صورت گیرد که در نتیجه این بازنگری‌ و براساس مصوبه جلسه اخیری در این زمینه برگزار شد، مقرر شد سهمیه بنزین قایق‌های صیادی کمی کمتر از ۱۴۰۰لیتری که در دور قبلی سهمیه‌بندی در نظر گرفته شده بود، روی رقم ۱۲۰۰لیتر در ماه مصوب شود و در وهله دوم، نرخ سوخت نیز ۱۵۰۰تومان در هر لیتر در نظر گرفته شود. به گفته او، اکنون این مصوبه پروسه اجرایی خود را می‌گذراند.

صیادان در انتظار ۱۴۰۰لیتر بنزین یارانه‌ای

پیشتر پرویز محبی، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات به نیاز ۱۴۰۰ لیتری سوخت در ماه برای فعالیت صیادان اشاره کرده و گفته بود: تا به امروز هیچ سوختی به جامعه صیادی تعلق نگرفته است.

او خبر داده بود: زمزمه‌هایی می‌شنویم که قرار است بخشی از نیاز صیادان تخصیص داده شود که این موضوع باعث ایجاد اضطراب در تعاونی‌ها و در بین صیادان شده است.

به گفته او، در کشور‌های خارجی میزان سوخت مورد نیاز صیادان بر اساس فرمول جهانی فائو تعیین می‌شود که بر اساس قدرت موتور و مدت زمانی که صیادان در دریا حضور دارند و فاکتور‌های دیگر برای کلاس ۴۸ اسب روزانه ۴۹ لیتر و برای کلاس ۵۵ اسب ۵۶ لیتر در روز نیاز است که در ماه برای ۲۱ روزتلاش یک شناور حدود ۱۴۰۰ لیتر در نظر گرفته می‌شود که در دور قبلی که سوخت سهمیه‌بندی شد و یارانه به آن تعلق گرفت، همین میزان سهمیه یعنی ۱۴۰۰ لیتر به صیادان اختصاص داده شد.

نکته قابل توجه آن است که در حال حاضر، ۳۰هزار نفر از مجموع ۱۴۰هزار نفر شاغل در عرصه صیادی کشور، در ۸ هزار فروند قایق صیادی مشغول به کار هستند که براساس میانگین به دست آمده از سوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران، درآمد ناخالص ماهیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارند که کفاف هزینه‌های جاری آنها را هم نمی‌کند. این قشر که زیر دهک دوم قرار می‌گیرند، اکنون به‌صورت روزانه به امرار معاش خود پرداخته و قادر نیستند که هزینه‌های مازاد بار مالی آزادسازی نرخ بنزین را بپردازند. این در حالی بود که در روزهای اخیر، استانداری خوزستان و بوشهر خبر از سهمیه بنزین یارانه‌ای ۴۰۰لیتری در ماه برای هر قایق صیادی داده بودند که با واکنش منفی جامعه صیادان مواجه شده بود.

۸ هزار فروند قایق صیادی چشم‌انداز یارانه بنزین

یعقوب دوجی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران نیز در گفت‌وگو با «ایانا» می‌گوید: استاندارد استفاده از بنزین در قایق‌های صیادی در ۲۱روز کاری به‌طور متوسط بین  تا ۱۴۰۰لیتر ۱۷۰۰لیتر بنزین در ماه (۷۰ تا ۸۰ لیتر روزانه) است که بسته به قدرت موتور و مسافتی که صیادان طی می‌کنند، متفاوت است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰هزار صیاد در کل کشور به‌واسطه عدم دریافت سهمیه بنزین دچار تنش شده‌اند، ادامه می‌دهد: سهمیه بنزین صیادان باید حداقل ۱۴۰۰ لیتر در ماه را پوشش دهد تا مشکلی برای معیشت آنها رخ ندهد.

دوجی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی سهمیه‌بندی سوخت، سازمان شیلات ایران برنامه سهمیه‌بندی بنزین را برای آنها در نظر گرفته بود، به نکته مهم دیگری اشاره می‌کند: در استاندارد فائو، سوخت موتور نو در قایق‌های صیادی را در نظر می‌گیرند، اما موتورهای قایق‌هایی که صیادان از آنها استفاده می‌کننند عمدتا قدیمی است و طبیعتا مصرف سوخت آنها هم بیشتر خواهد بود.

دوجی با انتقاد از نرخ بالای بنزین آزاد می‌گوید: در چابهار حتی بنزین سه هزار تومانی هم به صیادان نمی‌رسد و چهارهزار تومان کف قیمت بنزینی است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

درآمد ماهیانه ۱٫۵میلیون تومانی صیادان

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در پاسخ به این پرسش که میانگین درآمد صیادان چقدر است، می‌گوید: درآمد صیادان منطقه به منطقه متفاوت است، اما به‌طور میانگین رقمی صیادان رقمی در حدود یک میلیون و۵۰۰هزار تومان درآمد ناخالص ماهیانه دارند که برمبنای فروش ۵۰کیلو ماهی برای هر صیاد در نظر گرفته می‌شود که با کسر هزینه‌ها، قطعا با کاهش بیشتری از این درآمد مواجه خواهند شد.

مشکل بیمه‌ای صیادان هنوز هم حل نشده است

دوجی با اشاره به بیمه صیادان می‌گوید: صیادان بیمه تأمین اجتماعی هستند، اما به دلیل کاهش درآمد آنها در پنج سال اخیر، بالای ۹۰درصد صیادان نتوانسته‌اند حق بیمه تأمین اجتماعی خود را بپردازند و در این زمینه دولت هیچگونه حمایتی از آنها نمی‌کند.

او با بیان اینکه جامعه صیادی در دهک زیر دو جامعه محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: دولت معافیتی برای صیادان تا پنج نفر خانوار در نظر گرفته و حق بیمه آنها را یارانه می‌دهد، اما بالای پنج نفر را پوشش نمی‌دهد که به عقیده ما باید این بخش هم پوشش کامل داده شود.

دوجی به مشکل دیگری هم اشاره می‌کند: مالک شناور برعکس کسی که کار می‌کند، در طیف دریافت یارانه حق بیمه دولت در بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته نمی‌شود، درحالی‌که برای رانندگان دارای خودرو شرط پیمانکاری و مالکیت برای پرداخت یارانه حق بیمه در نظر گرفته نشده بود.

طرح بیمه صیادان در مجلس پیگیری می‌شود

عبدالحمید خدری‌، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با «ایانا» در این باره می‌گوید: در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به همراه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به استان بوشهر، تأکید کردم که متأسفانه بدون بررسی کارشناسی و نیازسنجی، با در نظر گرفتن سوخت ۴۰۰لیتر برای هر قایق، عرصه را برای قشر بزرگی از مردم بوشهر که به شغل صیادی مشغول هستند تنگ کرده‌اند، درحالی‌که صیادان ماهانه ۲۱روز به دریا می‌روند و هر بار ۸۰لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

به گفته او، آقای جهانگیری قول داده بود که این موضوع را بررسی کرده و مورد رسیدگی قرار دهند تا معیشت صیادان به خطر نیفتد.

خدری در ادامه با بیان اینکه هزینه و درآمد صیادان با هم همخوانی ندارد، می‌افزاید: درآمد آنها طوری است که به‌زحمت ارتزاق می‌کنند و اگر این شغل را نداشته باشند، راه درآمدی دیگری هم ندارند. آنها تنها می‌توانند به‌صورت روزمره درآمدزایی داشته باشند.

او با بیان اینکه ذخایر دریا به‌ویژه در خلیج فارس کم شده است، می‌گوید: آنها مجبور هستند که در حال حاضر مسافت بیشتری را طی کنند تا بتوانند صید کنند.

این نماینده مجلس همچنین با تأکید بر اینکه بدون سهمیه بنزین، معیشت قشر عظیمی از صیادان به خطر می‌افتد، می‌افزاید: در حال حاضر در حال پیگیری هستیم که طرح بیمه صیادان را در مجلس ارائه دهیم.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *