مرثیه ای در رثای نرگسی که فقط نام ملی را یدک می کشد/ هشتمین جشنواره ملی نرگس بهبهان، این بار به کام دیگر استان ها

خبرگزاری خورنا | پدرام کسائی: سال ها قبل و در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، محمد باقر شربعتی نماینده وقت بهبهان توانست گل نرگس بهبهان را به ثبت ملی برساند.

این خبر بارقه امیدی در دل دوستداران بهبهان ایجاد کرد، تا شاید با ثبت ملی این نماد و شاخصه بهبهان، اقدام درخوری جهت حفظ، معرفی و گسترش سطح زیر کشت گل نرگس در بهبهان انجام شود.

ولی آنچه طی سالیان گذشته و پس از ثبت ملی گل نرگس رخ داده، صرفا برگزاری جشنواره های تکراری بوده که نشان از ضعف مدیریتی و نداشتن برنامه مدون و مشخص برای بهره برداری مطلوب از نرگس بهبهان است.

بهبهان خاستگاه اصلی گل نرگس در ایران است و نرگس بهبهان بدلیل تنوع و عطر فراوان مورد توجه ویژه علاقمندان به گل و گیاه قرار دارد.

گل نرگس بخودی خود می تواند بعنوان یک شاخصه و نماد از بهبهان، موجب معرفی تاریخ، فرهنگ، آداب و سنن کهن دیار ارجان باشد.

برگزار کنندگان این جشنواره ها می توانند با برنامه ریزی صحیح در جذب گردشگر اقدام و بهبهان را با داشتن جاذبه های بی شمار و منحصر بفرد در حوزه های مختلف تاریخی، گردشگری و فرهنگی بدرستی معرفی کرده و موجبات توسعه صنعت توریسم و رونق اقتصادی را فراهم آورند.

شهرستان بهبهان با قدمت چند هزار ساله، فرهنگ غنی و جاذبه های بسیار خود تا کنون بدرستی توسط متولیان حوزه گردشگری  معرفی نشده، که همین نداشتن برنامه موجب عدم بهره وری مناسب از این میراث گرانبها شده است.

طی تحقیقات ما از برنامه های هشتمین جشنواره نرگس ملی بهبهان، قرار است امسال در این جشنواره چند استان بعنوان استان های معین این جشنواره را حمایت کرده و افتتاحیه مراسم روز ۱۲ دی ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شود.

ولی متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که این جشنواره بجای اینکه صرفا در راستای معرفی نرگس و جاذبه های بهبهان به دیگر نقاط کشور باشد، قرار است به محلی برای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ این استان ها و عرضه محصولات آنها مبدل شود.

اگر مدیران جشنواره قصد دارند این جشنواره را به محلی برای معرفی دیگر استان ها مبدل کنند، بهتر است به نرگس بهبهان احترام نهاده و نام جشنواره را به جشنواره اقوام ایرانی تغییر نام دهند.

آقایان مسئول بجای این همه هزینه برای برگزاری جشنواره های تکراری بیایید و عملکرد هفت جشنواره برگزار شده طی سال های قبل را برای شهروندان تشریح و به پرسش های زیر پاسخ دهید:

عایدی جشنواره نرگس ملی برای بهبهان چه بوده است؟

چند هکتار به وسعت نرگس زار اضافه کرده اید؟
نحوه واگذاری نرگس زار به پیمانکار را شفاف تشریح کنید
چه اقدام اجرایی برای حمایت از نرگس کاران بخش خصوصی انجام داده اید؟
در زمینه صنعت بسته بندی و فرآوری نرگس چه اقدامی تا کنون انجام شده؟