ریزش مسجد مقداد خطرات جانی خواهد داشت

خورنا_ مسعود شامدیل رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول اظهار کرد: مسجد ۷۰۰ ساله مقداد معروف به ملاحاجی ثبت ملی شده و جزو اماکن مذهبی به شمار می آید که در گذشته اقدامات زیادی در جهت نوسازی آن صورت گرفته است.

وی گفت: این بنای تاریخی به دلیل نفوذ آب های فاضلاب، تصفیه و خام به زیر بنا و درگیر شدن پی ساختمان با آب‌ دچار ترک و نشست شده است.

شامدیل بیان نمود: مرمت این بنا توسط یک تیم کارشناسی متشکل از میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه، امور آبفا، آبیاری و شهرداری است که تمامی ارگان‌های مذکور باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را جهت نوسازی انجام دهند.

وی افزود: قسمت هایی از مسجد مقداد دیگر قابل مرمت نخواهد بود و باید به طور کامل تخریب و بازسازی شود؛ ریزش این بنا فقط خطرات مالی ندارد بلکه در صورت ریزش، تمام خانه‌های اطراف مسجد نیز ریزش خواهند کرد.

نفوذ آب فاضلاب به دیواره های مسجد موجب نشست سازه بنا شده است

حجت‌الله آریایی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول اظهار نمود: حدود دو سال پیش قسمتی از طاق مسجد به دلیل نفوذ رطوبت ناشی از ایزوگام غیر اصولی به سقف مسجد ریزش نمود.

وی بیان کرد: شبکه آبیاری و فاضلاب محله مسجد ملاحاجی نیاز به تعمیرات اساسی دارد چرا که نفوذ آب فاضلاب ها از بیرون مسجد به دیواره های آن موجب مرطوب شدن و در نهایت نشست سازه بنا شده است.

آریایی ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان، گزارشی از وضعیت فعلی مسجد تهیه شده و به میراث فرهنگی استان جهت تامین اعتبار ارسال شده است و بعد از آن جلسات متعددی با اداره اوقاف برگزار شد و بر حساسیت موضوع تاکید گردید که متاسفانه هیچ گونه نتیجه مثبتی جهت شروع مرمت مسجد دریافت نشده است.

وی اذعان نمود: مشکل اصلی عدم اقدام به بازسازی، نبود اعتبار کافی است که خیرین هم با ورود به این مسئله می توانند کمک بسیار زیادی جهت مرمت مسجد مقداد نمایند، با وجود بودجه کافی، میراث فرهنگی به سرعت اقدام به بازسازی خواهد کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

مسجد «ملاحاجی» سومین مسجد قدیمی دزفول بعد از مساجد جامع و لب‌خندق است؛ دفن ۷ تن از علمای شیعه همچون مرحوم سیدحسین بزرگ از شاگردان خاتم‌الفقها شیخ انصاری و مرحوم ضیائی دزفولی فقیه و شاعر اهل بیت(ع) در این مسجد باعث گردیده تا مسجد از اهمیت خاصی برخوردار شود.

ساختمان مسجد «ملاحاجی» از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش ساختمان قدیمی مسجد که اطلاع دقیقی از زمان احداث آن در دست نیست و بخش دوم که بعد از انتقال پیکر علما ساخته ‌شده و دارای دو کتیبه یکی مربوط به سال ۱۲۹۲ هجری قمری و دیگری مربوط به سال ۱۳۴۹ هجری قمری است، مسجد ملاحاجی هم‌اکنون بعد از گذشت ۷۰۰ سال از احداث آن همچنان پذیرای مومنان جهت برگزاری مراسمات عبادی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/