دولت موظف به هزینه یک درصد درآمد خود در حوزه پژوهش است

خورنا_ عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی
در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر شمال خوزستان در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول درآمد نفتی کشور در سال گذشته را حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: درآمد مالیاتی ایران ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و حدود چهار برابر درآمد نفتی است.

عباس پاپی‌زاده افزود: تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری و رفاه مردم باعث افزایش درآمد و پرداخت مالیات بیشتر در کشور می‌شود که درنهایت دولت می‌تواند با این مالیات به توسعه کشور بپردازد.

وی درخصوص راه‌های کمک بودجه‌ای به مراکز پژوهشی کشور گفت: دولت، بودجه ۹۹ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که طی بررسی انجام شده تقریبا بودجه مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم حدود ۷۵۰ میلیارد تومان است.

پاپی زاده با بیان اینکه دولت موظف به هزینه یک درصد درآمد خود در حوزه پژوهش است، افزود: اگر بودجه شرکت‌های دولتی را جدا کنیم، یک درصد آن حداقل چهارهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است ولی متاسفانه این بودجه در مراکز پژوهشی هزینه نمی‌شود.

وی اظهارداشت: برخی از دستگاه‌ها به جای انجام کار پژوهشی، کارهای جنبی مانند خرید لباس، تشویق و غیره انجام می‌دهند لذا در کنار این یک درصد، اعتباری به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به پژوهش گفت: آلمان با وجود آسیب جدی در جنگ جهانی به کشوری پیشرفته تبدیل شد که دلیل آن چیزی جز توجه به علم و پژوهش نبود.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی مسلط به دانش، ارزش افزوده ایجاد می‌کند، افزود: کشورهای پیشرفته دنیا، نفت را از ما بشکه‌ای ۵۰ دلار خریداری و آن را به کالایی به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ دلار تبدیل می کنند و به خود ما می‌فروشند.

پاپی زاده درآمد سرانه مردم ایران را حدود سه هزار و ۴۰۰ دلار اعلام و بیان کرد: درآمد مردم در کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است یعنی ۱۰ برابر مردم ما رفاه دارند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت استارتاپ‌ها افزود: این استارتاپ‌ها باید مورد حمایت قرار گیرند.وی با اشاره به اینکه ۲ کارخانه قند در دزفول در حال احداث است، گفت: با توجه به اخذ مجوز کانون دانش و صنعت مربوط به صنعت قند و شکر در دانشگاه صنعتی جندی شاپور این کارخانه‌ها می‌توانند در اقتصاد منطقه مثمرثمر باشند.

انتهای پیام/