آموزش عالی محور توسعه کشور است

خورنا_ علیرضا مشفق در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر شمال خوزستان در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه بازپس‌گیری مقاله چاپ شده آبروریزی است، افزود: اگر بازپس‌گیری در اروپا و آمریکا رخ دهد، دانشجو اخراج می‌شود.

وی که در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه هوستون آمریکا مدرک دکتری خود را در زمینه فیزیک سطح اخذ کرده با اشاره به دیگر چالش‌های پیرامون مقاله‌های علمی در ایران اظهارداشت: ارسال مقاله به چند نشریه به طور همزمان، چاپ دوباره مقاله، داور جعلی، افزودن نام شخصی که در مقاله همکاری نداشته، افشای نام داور، تکرار و ارسال مقاله چاپ شده به همایش‌ها از جمله چالش‌های پیرامون مقاله‌ها در ایران می‌باشند.

مشفق با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در زمینه پژوهش افزود: سرقت علمی شامل جعل، فریب، تقلب و انتحال می‌شود که دانشجویان باید به طور جدی از آن پرهیز و حقوق ذینفعان را رعایت کنند همچنین مقاله نباید بدون اطلاع استاد راهنما چاپ شود.

وی افزود: آموزش عالی محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی هر کشور است و دانشگاه‌ها رکن اصلی این کار هستند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به رشد کمی مقالات علمی ایران گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد، انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در صنایع مختلف و مشاوره به امور اجرایی دستگاه‌های مختلف از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها هستند.

انتهای پیام/