یادداشتی به بهانه افزایش مرگ دانشجویان در اهواز

ضرورت اولویت به بهداشت روانی دانشجویان در خوزستان

 

بهداشت روانی جامعه یکی از اصلی ترین محورهای ارزیابی سلامتی جوامع گوناگون است. سلامت روانی نقش کلیدی در تضمین پویایی و کارامدی افراد هر جامعه دارد، ورود به دانشگاه مقطعی پر از حساسیت در زندگی نیروهای کارآمد و پویای جوان در هر مملکتی است و با تحولات زیادی درارتباطات اجتماعی، انتظارات و نقش‌ها همراه است. ورود و واقع شدن دانشجویان در شرایطی غالباً با استرس و نگرانی توأم بوده و عملکرد و بازدهی دانشجویان را متاثر می کند.
مشکلات خوزستان سبب رنج و زحمت مردم خوزستان و کشور شده است و نوعی ناامیدی بر مردم جامعه و بخصوص دانشجویان تزریق می کند،بیکاری فزاینده دانش آموختگان موسسات آموزش عالی لطمات جبران ناپذیر بر روان دانشجویان در حال تحصیل وارد می کند، آینده را تاریک می بینند و خود را در بستری از مشکلات و معضلات آتی تجسم می کنند!
بی برنامگی های فرهنگی و نبود برنامه های شادی بخش بستر اختلالات روانی دانشجویان را بیشتر از قبل فراهم می کند از سوی دیگر بی برنامگی دانشگاهها در توانمندسازی دانشجویان در حوزه های فناوری آنان را به انسانهای بدون مهارت مبدل می کند و تخیل دانشجویان را به سوی پشت میزنشینی سوق می دهد و عملا در این وانفسای بیکاری فزاینده کشور و بخصوص خوزستان پرصنعت! افکار پر از ایده دانشجویان را به اختلالات روانی مبدل می کند و ضربه ی سهمگین بر بدنه ی دانشجویی استان وارد می کند که حاصلش می شود ناکامی جوانان تحصیلکرده و دانشجویان که افسردگیاین سرماخوردگی قرن را بیشتر در دانشگاهها و خوابگاههای دانشجویی دامن می زند.
خوزستان و خوزستانی رنج زیادی را از این مشکلات و بحران ها تحمل می کند واین معضلات حتی بر روی نوع نگاه دانشجویان به اطراف تاثیر میگذارد و تصمیمات آینده سازان مملکت را بی تاثیر نمیگذارد و سبب می شود دانشجویان درست نگاه کردن و درست تصمیم گرفتن را خوب نیاموزند و بی هدف و سرگشته دچار روزمرگی روزمره گی بشوند.
هر چند اکثر دانشجویان فاقد مشکلات روانی هستند ولی در عین حال عوامل استرس زای زیادی سلامت روانی ایشان را تهدید می‌کند، به ویژه در خوزستان پر از بحران! باید ضمن فراهم کردن امکان مشاوره، شرایط حاکم بر محیط‌های آموزش به نحوی اصلاح گردد که باعث محافظت از دانشجویان در برابر اختلالات روانی شود همچنین افزایش بودجه های رفاهی و فرهنگی بی شک در مراقبت های روانی دانشجویان بسیار کارساز می تواند باشد، نیاز روانی دانشجویان به برنامه های مفرح فرهنگی و هنری نوعی تضمین برای سلامت روان در دانشگاهها بخصوص در خوزستان پر از بحران است استانی با ابربحران ها که جامعه و بخصوص دانشگاهها از این بحران های فزاینده و استرس زا بی تاثیر نیست! نگاه ویژه وزارت علوم و وزارت بهداشت به مشکلات روانی دانشجویان زمینه را برای کمک به حل اختلالات روانی دانشجویان فراهم می کند و باعث می شود که مسئولین استانی دانشگاهها با نگاهی عملگرایان به حل این چالشهای روانی دانشجویان همت گمارند همتی فراتر از حرف و تعارفات معمول،همتی از نوع عمل جهت حل مشکل!

 

غلامعباس دیناروند؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *