یک خبر خوش درباره گران شدن اینترنت!

خورنا: مصوبه افزایش ۵۰ درصدی نرخ پهنای باند اینترنت فعلا اجرا نمی شود و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید قیمت اینترنت را براساس تعرفه قبلی محاسبه کند و مجاز به اجرای مصوبه جدیدنخواهد بود.

معاون سازمان تنظیم مقررات بااعلام این مطلب گفت: در پی نارضایتی گسترده شرکت های فعال در حوزه اینترنت، این مصوبه در حال حاضر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات روند اصلاح را طی می کند و تا زمانی که اصلاح و ابلاغ نشود، افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اینتر نت اجرایی نخواهد شد . وی تصریح کرد:اینترنت فعلا گران نمی شود و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید قیمت اینترنت را براساس تعرفه قبلی محاسبه کند و مجاز به اجرای مصوبه جدید نخواهد بود.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ۲۸ آبان امسال در جلسه شماره ۱۵۳ خود که ریاست آن را رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات به عهده داشت، تعرفه ای برای فروش پهنای باند اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت مصوب کرد که به گفته شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور این تغییر نرخ، افزایش حدود ۵۰ تا ۷۰ درصدی را در نرخ اینترنت تمام شده شرکت های اینترنتی به همراه خواهد داشت و باعث افزایش قیمت حداقل ۵۰ درصدی اینترنت برای کاربران نهایی خواهد شد.

این مصوبه نارضایتی گسترده شرکت های فعال در حوزه اینترنت را به دنبال داشت تا جایی که رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، طی نامه ای به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات خواستار لغو افزایش قیمت پهنای باند اینترنت شد.

در این نامه آمده است اجرای مصوبه مذکور موجب تحمیل هزینه های گزافی به تمام شرکت های اینترنتی و در نتیجه کاربران نهایی خواهد شد. ضمن آن که در حال حاضر، شرکت ارتباطات زیرساخت که ۱۰۰درصد دولتی است و به طور انحصاری پهنای باند اینترنت را وارد کشور می کند، تنها بخشی از هزینه های پهنای باند مذکور را به صورت ارزی به تامین کنندگان پهنای باند بین الملل پرداخت می کند. در حالی که بخش عمده هزینه های شرکت ارتباطات زیرساخت، هزینه بالاسری داخلی است و ارتباطی با افزایش قیمت ارز ندارد.

نارضایتی گسترده شرکت های فعال در حوزه اینترنت

حسن رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات در گفت و گو با خراسان با بیان این که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی نرخ پهنای باند اینترنت به دنبال اظهار نارضایتی شرکت های فعال در حوزه اینترنت در حال حاضر در کمیسیون تنظیم مقررات روند اصلاح را طی می کند، تصریح کرد : اجرای این مصوبه نیازمند اصلاحاتی است و تا نهایی شدن این اصلاحات نرخ پهنای باند اینتر نت وبه تبع آن قیمت اینترنت برای کاربران نهایی، مانند تعرفه قبلی محاسبه خواهد شد و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید براساس تعرفه قبلی عمل کند و مجاز به اجرای مصوبه جدید نخواهد بود.

وی با اشاره به جزئیات این مصوبه تصریح کرد: بر اساس مصوبه شماره ۱۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ پهنای باند اینترنت از حدود ۳۷ میلیون تومان به ازای هر لینک STM۱ که معادل ۱۵۵ مگابیت بر ثانیه پهنای باند است به ۵۴ میلیون و ۸۲۶ هزار تومان افزایش پیدا می کند اما با این حال این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و بناست اصلاحاتی روی آن انجام و سپس اجرایی شود .

وی با اشاره به موارد اصلاحی در این مصوبه گفت : یکی از موارد این مصوبه حذف تخفیف ۲۰ درصدی نرخ پهنای باند برای شرکت های اینترنتی بود که اعتراض های زیادی به دنبال داشت که به احتمال قوی در فرآیند اصلاح مصوبه بار دیگراعمال خواهد شد و به نظر می رسد با اضافه شدن این بند، کاربر نهایی نیز از یک تخفیف نهایی حدود ۵ درصدی برخوردار شود . رضوانی یادآور شد : شرکت ارتباطات زیرساخت تا اطلاع ثانوی ملزم است که نرخ پهنای باند اینترنت را مانند نرخ های گذشته یعنی به ازای هر لینک STM۱ حدود ۳۷ میلیون تومان برای شرکت های اینترنتی توزیع و محاسبه کند .

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات همچنین در گفت و گو با مهر با بیان آن که این مصوبه براساس نظرات اخذ شده از فعالان صنف اینترنت باردیگر در حال بررسی است، گفت :در این مصوبه جدید، تمام تخفیف های در نظر گرفته شده مربوط به مصوبه شماره ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات در تاریخ ۸ مهر سال ۸۷ و مصوبه شماره ۸۶ این کمیسیون در ۱۶ خرداد سال ۸۹ که مربوط به تخفیف های ۲۰ درصدی نرخ پهنای باند به شرکت‌های اینترنتی در ۲ مرحله بود، حذف شد.

با این وجود و با افزایش بالغ بر ۲۶ میلیون تومانی نرخ هر STM۱ که برای توزیع اینترنت به توزیع کنندگان – شرکت های PAP، شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای وایمکس و دیگر اپراتورها – سپرده می شود قیمت اینترنت که تا پیش از این روند نزولی داشت با احتساب هزینه های داخلی انتقال پهنای باند، برای نخستین بار طی ۱۴ سال اخیر با افزایش قیمت ناگهانی و حدود ۵۰ درصدی به کاربران ایرانی ارائه خواهد شد. پیش از این قرار بود این مصوبه از اول آذرامسال در صورتحساب مشترکان نهایی – شرکت های ارائه کننده اینترنت- اجرایی شود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *