استاندار خوزستان خبر داد:

آمادگی خوزستان برای همکاری با ایتالیا در راستای توسعه میراث فرهنگی

شب گذشته ( جمعه 23 آذرماه 98) یک هیأت سرمایه‎گذار ایتالیایی به همراه رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا و رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی های ایتالیا، با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان درخصوص پروژه همکاری ایران و ایتالیا برای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری خورنا سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این نشست اظهار داشت: این هیأت به دعوت سفارت ایتالیا در ایران و وزارت میراث فرهنگی به ایران سفر کرده‎اند و طی این سفر از پنج استان که دارای آثار ثبت جهانی هستند دیدن می‎کنند و در نهایت مجموعه‎ای را که دارای ظرفیت‎های ویژه در حوزه‎های مختلف اعم از میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و سرمایه‎گذاری باشند را به عنوان یک پروژه انتخاب خواهند کرد که این پروژه ممکن است مرمت یک بنا، بازسازی آن، احیای یک کاروانسرا و … باشد.

او افزود: این هیأت در سفر به خوزستان از آثار ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر، محوطه تاریخی شوش چغازنبیل و هفت‎تپه و ظرفیت‎های این سه اثر به عنوان مثلث طلائی خوزستان دیدن کردن و ارزیابی‎های خود را انجام دادند.

در ادامه استاندار خوزستان اظهار کرد: خوزستان جزو قدیمی‎ترین مناطق جهان است که زیستن در آن آغاز شد و وجود آثار تاریخی متعدد دراین استان خو مؤید این موضوع است؛ ما منطقه‎ای در استان خوزستان بنام چگاسفلی داریم که ۶۴۰۰ سال سابقه زیستی و تاریخی دارد.

غلامرضا شریعتی افزود: از این بابت می‎توان گفت خوزستان استانی غنی و ثروتمند در حوزه‎های باستانی و تاریخی است؛ این درحالی است که در حوزه صنعتی هم اولین چاه نفت در خوزستان و شهر مسجدسلیمان حفاری شده و بیشترین آثار ثبت صنعتی نیز در استان خوزستان هستند.

او با بیان این‎که بیشترین تولید نفت کشور ومحصولات کشاورزی در استان خوزستان انجام می‎شود خطاب به هیأت ایتالیایی اضافه کرد: ما در استان آمادگی کامل به منظور پروژه همکاری مشترک در راستای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی را داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به اثر ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر نیز گفت: دیواره غربی این اثر به مرمت اصولی نیاز دارد و حفظ آن به حفظ این اثر جهانی کمک شایانی می‎کند و این همکاری می‎تواند به این موضوع جامه عمل بپوشاند و از همین رو ما آمادگی کامل را برای همکاری داریم.

او خطاب به هیأت ایتالیایی گفت: کشور شما در حفط میراث فرهنگی و جهانی و مجموعه‎های تاریخی به نوعی پیشرو در دنیا است و از لحاظ دانش و پژوهش در این زمینه و تجربیات ارزشمند نیز چیزی کم ندارید.

شریعتی با بیان این‎که من از آثار میراثی ایتالیا از نزدیک بازدید داشته‎ام ادامه داد:. رم، فلورانس و ونیز شهرهای پیشگام در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری هستند و باتوجه به این شناخت، آمادگی داریم تا برای توسعه همکاری در زمینه سرمایه‎گذاری در حوزه‎های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معرفی ظرفیت‎های غنی دو کشور به یکدیگر برای تورهای مختلف و نیز برگزاری نشست‎های علمی در زمینه باستان‎شناسی، مرمت و موزه‎داری و گردشگری اقدامات لازم را انجام دهیم.

او در ادامه به محور سه‎گانه آثار ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: این موضوع خوزستان را در کشور منحصر بفرد کرده است و این سه منطقه مناطقی هستند که می‎توان در آن‎ها سرمایه‎گذاری کرد و کار مشترک انجام داد؛ همچنین ما امادگی لازم برای همکاری در راستای توسعه این محورهای سه‎گانه را داریم.

استاندار خوزستان با اشاره به تالاب‎های شادگان و هورالعظیم در خوزستان که بزرگترین تالاب‎های کشور محسوب می‎شوند بیان کرد: زیبایی‎های این تالاب‎ها در حدی است که شادگان به ونیز ایران شهره است.

شریعتی خطاب به هیأت ایتالیایی با بیان این‎که این‎ها بخشی از زیبایی ‎های استان خوزستان هستند ابراز امیدواری کرد: بتوان در سفرهای بعدی وسعت بیشتری از زیبایی‎های خوزستان را به شما نشان داد.

در ادامه آگوستو دی جاچینتو رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا نیز عنوان کرد: پروژه همکاری ایران و ایتالیا در زمینه توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که امسال آغاز شده به فال نیک می‎گیریم چراکه چند روز پیش مراسمی نیز به مناسبت شصتمین سال آغاز همکاری‎های فرهنگی بین ایران و ایتالیا و سابقه این دو کشور در تمدن جهانی برگزار شد.

او با تقدیر از هیات ایتالیایی که مشتاقانه خواستار حضور در این پروزه هستند افزود: این پروژه در فاز اول اجرایی است و یکسال ادامه خواهد داشت.

رئیس بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا گفت: عنوان شغلی اینجانب در سفارت ایتالیا، آسان‎سازی روابط اقتصادی و بازرگانی ایران وایتالیا است. اگرچه تمایل بسیاری از سمت بخش ایتالیایی و سرمایه‎گذاران برای همکاری و مبادله اطلاعاتی با ایران وجود دارد ولی باتوجه به تحریم‎ها از مشکلات هم مطلع هستیم.

او با تمجید از به ظرفیت‎های بسیار بالای خوزستان در حوزه‎های کشاورزی و … خطاببه استاندار خوزستان اضافه کرد: دفتر ما و امکانات ما در خدمت شما است و از این‎که که بتوانیم رابطه خوبی داشته باشیم استقبال می‎کنیم.

همچنین دبورا ویولی رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی‎های ایتالیا نیز در این دیدار اظهار کرد: اگرچه اعضای این هیأت کارشناس و متخصص باستان‎شناسی هستند و موضوع مورد تأکید این هیات نیز در این زمینه است، اما نباید از زیبایی‎های طبیعی و فرهنگی ایران و استان خوزستان هم غافل شد.

او تصریح کرد: به طور مشخص، اتفاقی که در اتحادیه ما می‎افتد، شناخت، ارزیابی، معرفی و مدیریت میراث فرهنگی در تمام ابعاد و قسمت‎های کشور است؛ در قسمت تخصصی گردشگری، اتحادیه‎هایی که در این خصوص فعال هستند، پذیرش گردشگر و فعالیت‎های خاص در زمینه توریسم پایدار رادنبال می کنند.

رئیس بخش میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه تعاونی‎های ایتالیا خاطرنشان کرد: باتوجه به این‎که این اتحادیه‎ها دراروپا به میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت زیادی می‎دهند، بسیار مشتاقانه این پروژه را در ایران پذیرفتیم و شروع به مشارکت در آن کردیم تا به یک نتیجه عملی از آن برسیم.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه نیز در این دیدار گفت: سیاست وزارتخانه میراث فرهنگی این بود که در صورت امکان مجموعه میراث جهانی خوزستان در قالب محور و مثلث طلایی دیده شود و تمام ظرفیت‎ها اعم از میراث طبیعی و میراث فرهنگی، منابع طبیعی، صنایع دستی و گردشگری را در این محور معرفی کنیم.

او خاطرنشان کرد: باتوجه به این‎که هیأت ایتالیایی به توانمندسازی جوامع محلی اعتقاد داشتند، برهمین اساس این سه پایگاه جهانی و ویژگی‎های آن در حوزه‎های مختلف را وسیله پاورپوینت، تصویر و عکس به آن‎ها معرفی کردیم و امیدواریم که بتوانیم در استان خوزستان جلب نظر سرمایه‎گذار خارجی را داشته باشیم.

منبع: روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان