مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

خوزستان به یک شهرک انرژی نیاز دارد/ ۱۲ هزار قطعه و تجهیزات پیچیده صنعت‌ نفت بومی سازی شده است

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه استان خوزستان به یک شهرک انرژی نیاز دارد توضیح داد: احداث چنین شهرکی در نزدیکی کارخانجات حوزه نفت و انرژی و ‌حضور صنعت‌گران و قطعه‌سازان در آن نه تنها سرعت کار بازسازی یا تعویض قطعات آسیب دیده را در این کارخانجات افزایش می‌دهد بلکه منجر به صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازارهای پیرامون کشور نیز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و حفاری استان خوزستان که عصر امروز جمعه ۲۲ آذرماه ۹۸ در اهواز برگزار شد احمد محمدی گفت: اگر بخش خصوصی نباشد قطعا چرخ صنعت دولتی نیز به خوبی نخواهد چرخید.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ضمن اشاره به نمایشگاه امسال تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و حفاری اهواز گفت: جای خوشحالی دارد که این نمایشگاه اکنون به محلی برای گردهمایی سالیانه تمامی شرکتهای قطعه‌ساز بزرگ و کوچک کشور تبدیل شده است و لذا براین اساس و با توجه به اینکه خوزستان خاستگاه اصلی صنعت نفت کشور و خاورمیانه است جا دارد نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان به صورت بین‌الملی در مرکز این استان برگزار شود.

وی اضافه کرد: البته نیل به این هدف علاوه بر نیاز به تمهیدات و زیرساخت های خاص در عین حال نیز به همکاری بخش دولتی با بخش خصوص هم نیاز دارد.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر صنعت نفت کشور به واسطه حمایت‌های مسئولین از قطعه سازی به تجهیزات سازی رسیده است بطوریکه برخی از ماشین آلات پیچیده‌ای که قبلا از خارج وارد کشور میشد اکنون به دست صنعتگران و سازندگان خصوصی داخلی با حمایت و همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی نفت بومی سازی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: نمونه‌هایی از توربین‌های پرمصرف و همچنین برخی از پمپ های درون چاهی که برای جلوگیری از افت تولید و رساندن نفت به کارخانه‌های فراورشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و … از جمله ماشین‌آلات و قطعاتی هستند که به دست شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان بخش خصوصی بومی سازی شده اند.

وی با بیان اینکه استان خوزستان نیاز به یک شهرک انرژی دارد اظهار کرد: احداث چنین شهرکی در نزدیکی کارخانجات حوزه نفت و انرژی و ‌حضور صنعت‌گران و قطعه‌سازان در آن نه تنها سرعت کار بازسازی یا تعویض قطعات آسیب دیده را در این کارخانجات افزایش می‌دهد بلکه منجر به صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازارهای پیرامون کشور نیز خواهد شد.

محمدی یادآوری کرد: البته لازم به ذکر است که ارسال اطلاعات صحیح از سوی بخش صنعت‌نفت و حفاری به قطعه سازان و شرکت های دانش بنیان می‌تواند آنها را هرچه بهتر در شناخت خواسته‌های واقعی بخش این دو بخش یاری کند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار قطعه و تجهیزات نسبتا پیچیده در صنعت نفت کشور بومی سازی شده است که از این بین بیش از ۲۵۰۰ قلم آن توسط شرکت های نوظهور و دانش بنیان ایجاد شده‌اند.

وی بیان داشت: بیش از ۷۵۰۰ قلم از قطعات و تجهیزاتی که مورد نیاز صنعت‌نفت کشور است امسال در قالب یک لوح فشرده به قطعه سازان و صنعتگران و نیز شرکت‌های دانش بنیان استارتاپی حاضر در این نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

محمدی در پایان با بیان اینکه در دو‌ طرح جمع‌آوری فلرهای نفتی و ساخت مخازن نفتی در خوزستان یک زنجیره کاملی از اشتغال پایدار هدف گذاری شده است اظهار کرد: اگر به دنبال خودکفایی و استقلال صنعتی هستیم قطعا باید از مسیر همکاری و همیاری بخش خصوصی و دولتی به مهم نائل شویم.