استانداز خوزستان:

خوزستان باید مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه نفت کشور باشد

استاندار خوزستان اظهار کرد: از آنجایی که خوزستان مرکز تولید نفت کشور است و میزان تولید نفت دیگر مناطق نفتی کشور مثل مرکزی، فلات‌قاره، شمال و غیره هم به نصف تولیدات خوزستان نمی‌رسد لذا باید قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه نفت کشور در خوزستان متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و حفاری استان خوزستان که عصر امروز جمعه ۲۲ آذرماه ۹۸ در اهواز برگزار شد غلامرضا شریعتی اظهار کرد: خوزستان یکی از نخستین خاستگاه‌های تمدنی ایران و جهان است و در دوره معاصر عجین شدن این تاریخ با بحث صنعت نفت باعث تبدیل خوزستان به عنوان قلب تپنده توسعه اقتصاد کشور شده است.

استاندار خوزستان نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل صنعت‌نفت و‌ حفاری خوزستان را به عنوان یکی از تخصصی‌ترین نمایشگاه‌های کشور معرفی کرد و تصریح داشت: این نمایشگاه که هرساله با هدف شناسایی و حمایت از تولیدات و توانمندی‌های داخلی و همچنین ایجاد پل ارتباطی بین شرکت‌های داخلی و صنعت نفت و حفاری برگزار می‌شود می‌تواند نقش به سزایی در کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور ایفا کند.

وی ضمن اشاره به پروژه ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺧﻂ ﻟﻮﻟﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻧﻔﺖ ﺧﺎﻡ ﮔﻮﺭﻩ – ﺟﺎﺳﮏ گفت: این طرح با کاهش وابستگی به خلیج‌فارس از لحاظ انتقال نفت خام، دارای نقشی حیاتی در تامین امنیت ملی کشور است.

شریعتی یادآوری کرد: ساخت لوله‌های API مخصوص انتقال گاز ترش در این طرح که قرار است در استان خوزستان ساخته شوند در کنار رونقی که به صنایع استان می‌دهند در عین حال نیز منجر به کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: برگزاری این نمایشگاه در سال رونق تولید نشان دهنده فعال بودن صنعت و اقتصاد کشور و بی اثر بودن تحریمهای ظالمانه بر ضد کشور است؛ تحریمها اگر چه دارای اثراتی بر کشور هستند ولی آنها را می‌توان به عنوان فرصتی برای افزایش ضریب خود اتکایی و حل کردن مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله در صنعت نفت و پتروشیمی در نظر گرفت.

وی رویکرد نمایشگاه امسال را حمایت از صنایع کوچک و‌ شرکت‌های استارتاپی و‌ دانش‌بیان دانست و‌ اظهار کرد: استان خوزستان می‌تواند با استفاده از دانش جوانان خود و حمایت‌های وزارت نفت به قطب شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بیان در حوزه نفت ایران تبدیل شود.

شریعتی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید دارای قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باشد اظهار کرد: از آنجایی که خوزستان مرکز تولید نفت کشور است و کل میزان تولید نفت دیگر شرکت‌های نفتی کشور مثل مرکزی، فلات‌قاره، شمال و غیره هم به نصف تولید نفت در خوزستان نمی‌رسد لذا انتظار داریم که قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه نفت کشور در خوزستان متمرکز شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: کم کردن تمرکز اختیارات در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب منجر به رفتن کارشناسان فن از این حوزه نفتی و تبدیل آن به یک شرکت کارگری معمولی می‌شود که بلطبع تبعات مختلفی را نیز برای استان و کشور در دراز‌مدت خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن تاکید جدی بر توسعه ۲۸ مخزن نفتی در استان خوزستان گفت: اننظار داریم که انجام این پروژه به نحوی بزرگ جلوه داده نشود که شرکت‌های بزرگ استانی توان ورود به این کار را نداشته باشند و مجبور به شرکت دسته دوم و سوم در مسیر انجام این پروژه تبدیل شوند.

شریعتی بیان کرد: از آنجایی که پروژه ساخت ۲۸ مخزن نفتی در خوزستان از کارهای متنوعی تشکیل شده که شاید از عهده یک شرکت استانی به تنهایی خارج است لذا به جای استفاده از هلدینگها در انجام این پروژه، بهتر است که تقسیم کار در این زمینه توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت بگیرد.

استاندار خوزستان خبر داد: در راستای حمایت از صنایع استان امروز نیز یک تفاهم نامه‌ ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلاری بین مناطق نفتخیز جنوب و گروه‌ملی برای ساخت لوله‌های بدون درز منعقد شده است و امیدواریم که انعقاد این تفاهم‌نامه بتواند گروه‌ملی را از بحرانی که دارد خارج کند.

وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم حمایت صنعت‌نفت از شرکت‌های داخلی قطعه ساز گفت: اگر چه ممکن است یک شرکت سازنده داخلی که برای اولین بار یک قطعه را می‌سازد کیفیت کار پایین تری نسبت به شرکت‌های خارجی که نزدیک به ۱۰۰ سال در این کار هستند داشته باشند ولی صنعت نفت با حمایت‌ جدی خود از این شرکتها می‌تواند آنها را هرچه بیشتر در این مسیر موفق‌تر کرده و‌ مقدمات به صفر رساندن وابستگی کشور به خارج را در این زمینه فراهم کند.