میراث فدای توسعه/ تخریب بافت قدیمی بهبهان بر اثر پروژه خیابان آیت الله وحید بهبهانی

خبرگزاری خورنا| پدرام کسائی: املاک چند صد ساله ی بافت قدیم بهبهان, در خواب خرگوشی مسئولان میراث فرهنگی خوزستان و بهبهان به جهت احداث خیابان آیت الله وحید بهبهانی یک به یک در حال تخریب و نابودی هستند.

خیابان آیت الله وحید بهبهانی که طرح آن سال ها پیش و در شورای سوم مطرح شده بود، پس از کش و قوس های فراوان و ایرادات مکرر دستگاه های مسئول، بالاخره اجرائی و پس از فروش سهم شهرداری از پروژه, چندی قبل رسما اجرائی شد.

در این نوشتار برآنیم تا روایتی داشته باشیم از بی خیالی مسئولین حوزه میراث فرهنگی در حفظ املاک تاریخی, که در بافت قدیم بهبهان و به ویژه املاکی که در محدوده ی اجرای این طرح واقع شده است.

طی تحقیقات صورت گرفته، در محدوده ی اجرای این طرح که عمده ی آن در محدوده ی بافت قدیم بهبهان واقع شده است، ده ها منزل قدیمی و تاریخی مربوط به دوره های قاجار و پهلوی اول وجود دارد، که برخی از آنها به دلیل ابنیه ی خاص قابلیت پیگیری و ثبت ملی را هم دارند.

میراث فرهنگی پیشتر بافت تاریخی بهبهان را مصوب کرده و به شهرداری نیز ابلاغ کرده است، که بر همین اساس نباید در محدوده مصوب شده تخریب و ساخت و سازی صورت بگیرد.

حفظ و احیای این ابنیه های قدیمی از دغدغه های اصلی فعالین عرصه فرهنگ و تاریخ بهبهان است، که اداره میراث فرهنگی با نگهداری و مرمت آن می تواند علاوه بر عمل به وظیفه ی ذاتی خود در حفاظت از آنها در جهت توسعه ی گردشگری، اشتغال و اقتصاد مبتنی بر توریسم نیز گام های موثری بردارد.

ولی آنچه در حال حاضر شاهد هستیم، بی خیالی و اهمال مسئولین این حوزه در حفظ این میراث تاریخی است، به نحوی که طبق آنچه در تصاویر پیوست این متن می بینید، برخی از این منازل توسط مجریان پروژه, تملک و تخریب شده اند.

امیدواریم مدیران ارشد در سطح استان و شهرستان کمی هم دلشان برای بهبهان مظلوم بسوزد.