فلر از پتروشیمی نوری حذف می‌شود/ افزایش سرمایه نوری از محل افزایش سرمایه در آینده نزدیک/ ۹۰ درصد از ارز خود را به سامانه نیما عرضه می‌کنیم

باقرگل فر:مدیرعامل پتروشیمی نوری از آغاز پروژه زیرو فلرینگ در این پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این پروژه علاوه بر اینکه مصرف گاز طبیعی را به صورت محسوس کاهش می‌دهیم و برای اولین بار در کشور، گوگرد را تبدیل به کود سولفات آمونیوم می‌کنیم که نتیجه این اقدامات صفر شدن فلر در نوری است.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهندس تقی صانعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پروژه‌های جدید و سودآور این شرکت که پیش از پایان سال جاری حداقل یکی از این پروژه‌ها وارد فاز عملیات اجرایی می‌شود، گفت: برای تامین هزینه‌ انجام این پروژه‌ها از محل سود انباشته به احتمال زیاد افزایش سرمایه تا صد در صد را خواهیم داشت که جزییات و نحوه آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ کشتی‌ها باید از سوخت کم سولفور استفاده کنند، افزود: با راه‌اندازی شیرین سازی برش های سنگین برای تولید گازوئیل باکیفیت در این مجتمع، می توان این سوخت را برای کشتی ها تامین کرد.

به گفته او این پروژه در دست مناقصه است و تا پایان سال برنده مناقصه مشخص می شود و کار اجرایی را اوایل سال‌آینده شروع خواهیم کرد.

وی افزود: برش سنگین با گوگرد ۱۰ تا ۵۰ پی پی ام تولید خواهد شد و از این تولیدات در تامین سوخت و یا تولید محصولات پایین دستی استفاده می شود.

صانعی بااشاره به اینکه برش های سنگین کم گوگرد، کمک‌شایانی به تسریع و افزایش قیمت محصولات این شرکت خواهد کرد، گفت: همچنین با توجه به اینکه از ژانویه ۲۰۲۰ کشتی ها نمی توانند سوخت با گوگرد بالا مصرف کنند، این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به گفته صانعی، این طرح در مدت زمان ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان بالای شرکت‌های داخلی در تولید و ساخت تجهیزات پتروشیمی گفت: اولویت ما در پتروشیمی نوری حمایت از محصولات داخلی است و تاکنون موفق به تولید سه هزار قطعه با استفاده از توان داخلی شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در پتروشیمی‌نوری، زنجیره تولید حاکم است، گفت: ۵۰ درصد پارازایلین تولیدی به پتروشیمی تندگویان برای تولید پت تخصیص پیدا می کند.

وی با اشاره به عرضه ۱۰ درصد سهام شرکت در بورس، گفت: این سهام در بورس، بازدهی خوبی داشته و رشدقیمت سهام به دلیل پتانسیل این شرکت و عملکرد خوب تولیدی و فروش این شرکت است.

صانعی با اشاره به مشکل کمبود خوراک سال‌های گذشته در پتروشیمی‌ها، افزود: برای تامین پایدار خوراک، در چند سال گذشته در پتروشیمی نوری، پروژه ای اجرا شد که هدف از آن وصل کردن مجتمع به تمام پالایشگاه های پارس جنوبی بود.

وی ادامه داد: اکنون به همه فازهای پارس جنوبی وصل شدیم و هیچ مشکلی در تامین خوراک نداریم.

صانعی خوراک دریافتی پتروشیمی‌نوری را ۱۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: برنامه تولید این پتروشیمی در سال ۹۸، ۹۰ درصد ظرفیت اسمی است که ۹۱ درصد ظرفیت اسمی و ۱۰۱ درصد برنامه محقق شده است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: دو پروژه در جهت افزایش تولید پارازایلن و بنزن تعریف شده که در مجموع ۲۰ درصد تولید پارازایلن و ۱۰ درصد تولید بنزن را افزایش می‌دهد.

وی همچنین از عرضه ۹۰ درصد ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی نوری در سامانه نیما، اظهار داشت: ۱۰ درصد تولید نیز برای تامین قطعات، مواد اولیه و تجهیزات استفاده شده است.

مدیر عامل پتروشیمی نوری تاکید کرد: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید محصول در این شرکت انجام می‌شود که از این میزان ۶۰ درصد صادر و ۴۰ درصد در بورس کالا و مجتمع های پتروشیمی به فروش رفته است.
وی با اشاره به اینکه تخفیفی در دریافت خوراک نداریم، خاطر نشان کرد: قیمت خوراک، طبق قانون مجلس شورای اسلامی، ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *