‌محوطه های تاریخی بندرماهشهر ثبت ملی می‌شود‌ / کشف ابزار سنگی‎هایی از دوره‎های ‌۲۵۰ هزار سال پیش‌ در بندرماهشهر

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه محوطه‎های تاریخی بندرماهشهر ثبت ملی می‌شود‌، گفت: ابزار سنگی‎هایی از دوره‎های حدود ۲۵۰ هزار سال پیش کشف شده است.

محمدحسن طالبیان در حاشیه اختتامیه نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور در بندرماهشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوزستان استانی مهمان‎نواز و خونگرمی است و ما به لطفی که مسئولان شهرستان بندرماهشهر در میزبانی از این همایش داشته‌اند، سعی می‎کنیم پرونده‎های ثبتی این شهرستان را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: وجود تپه‎های تاریخی مربوط به دوره‎های تاریخی نشان دهنده این است که خوزستان علاوه بر آثار صنعتی دارای ظرفیت‎‎های فرآوانی نیز در حوزه‎های دیگر تاریخی است که بر همین اساس ما نیز باید تلاش کنیم تا پرونده‎های معماری، شهرسازی و بندرگاه‎های خلیج فارس تا دریای مکران را بررسی کرده و ثبت کنیم.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: هرچیزی که دارای جنبه نخبگی و ابداع باشد، میراث فرهنگی به شماره  رفته و این رویکرد علاوه بر ایران در فهرست‎های جهانی نیز وجود دارد و در فهرست‎های جهانی، معماری مدرن و میراث صنعتی جایگاه ویژه‎ای پیدا کرده است.

وی گفت: جای خوشحالی است که این رویداد در یکی از شهرستان‎های بسیار مهم خوزستان و با همت و حمایت دست‎اندرکاران و مدیریت شهری و پتروشیمی برگزار شده است. این موضوع نشان‎دهنده این است که میراث فرهنگی فقط محدود به دوره‎های خاص نیست بلکه به صورت پیوسته، ابداعات بشری را از لحظاتی قبل تا انتهای تاریخ شامل می‎شود.

طالبیان عنوان کرد: ما روی موضوع میراث صنعتی به طور دقیق متمرکز شده‎ایم و در این باره، استان‎های مختلف پرونده‎های خود را ارائه کرده که این بسیار با اهمیت بوده و کار را پخته‎تر می‎کند.در حال حاضر میراث صنعتی ما نیز همانند دفاع مقدس جزء فهرست‎های زیربط شده و ما باید این فهرست‎ها را به صورت موضوعی طبقه‎بندی کرده تا بهتر مدیریت شوند.

وی افزود: در شهرستان بندرماهشهر که میزبان اولین همایش ملی ثبت میراث صنعتی بوده است، ابزار سنگی‎هایی از دوره‎های حدود ۲۵۰ هزار سال پیش کشف شده است؛ همچنین در این شهر محوطه‎هایی وجود دارد که کسی تاکنون به آن‎ توجه نکرده و ما باید این‎ها را ثبت و برای آن‎ها حریم تعیین کنیم؛  با ثبت و معرفی این محوطه‎ها، به تدریج در پی آن کاوش نیز انجام و تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین نشان داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به میزبانی خوب شهرستان بندرماهشهر بیان کرد: از این پس تصمیم داریم بسیاری از رویدادها را در شهرستان‎هایی برگزار کنیم که دارای چنین ظرفیت‎های غنی‎ هستند این امر به این دلیل است که ما این شهرستان‎ها را بیشتر بشناسیم و پرونده‎های میراثی آن‎ها را در اولویت قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این میزبانی که به همت مجموعه پتروشیمی، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر بندرماهشهر و اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث فرهنگی شهرستان انجام شد، نقطه عطفی است و باید قدردان برگزارکنندگان و حمایت‎کنندگان باشیم و ما امیدواریم با خدمتگذاری به این عزیزان، آثار منطقه را به صورت بهتر در سطح ملی و جهانی معرفی کنیم.

منبع