زمانی: دستگاههای نظارتی هیجان زده نشوند

 

خورنا- عباس مدحجی: اسمعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری روز چهارشنبه ضمن اشاره به عملکردهای شاخص سازمانش در منطقه، به سوالات مهمی پاسخ داد. قدرت الله طمیمیان ، سید علی موسوی ، ریاض علی فرحانی و سیدابراهیم میرموسوی به ترتیب معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری، معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار، مدیر روابط عمومی و مشاور مدیر عامل در امور بین الملل در این جلسه زمانی را همراهی میکردند.

زمانی با ارائه گزارش از عملکرد سازمان منطقه آزاد گفت: واردات و صادرات کالا کاهش پیداکرده که این باعث کاهش درآمدهای ما شده است. این کاهش درآمد روی پروژه های عمرانی تاثیر منفی گذاشته و بجای آن روی تسهیلات بانکی تمرکز کردیم. قطعا تمام تسهیلات بانکی و منابع استقراضی دربخشهای عمرانی و مشارکتها و سرمایه گزاری استفاده خواهد شد. از دوماه آینده پروژه ها روند بهتری خواهند گرفت اما همچنان در پروژه های شهرداری ها بامشکل مواجه هستیم. تامین منابع توسط ما برای شهرداری ها فقط در پروژه های عمرانی و زیرساختی ست.

زمانی در دو حوزه ی راه و گردشگری افزود: ۷۰۰هزار اتباع خارجه(عمدتاعراقی) طی هشت ماه گذشته از منطقه بازدید کردند. بعد از اعتراضات داخلی و اغتشاشات عراق ، تعداد گردشگران عراقی از روزی ۱۲هزار گردشگر به ۶هزار گردشگر در منطقه رسید.

تفاهم نامه ی تعریض جاده اهواز—خرمشهر با شرکت زیرساخت و وزرات راه و استانداری منعقد شده است و سی کیلومتر اول استارت خورده است. بزرگراه اتصال ماهشهر به شلمچه هم با احداث دوپل و کشیدن یک کمربندی جدید برای اتصال به شبکه حمل و نقل داخلی عراق درحال بررسی ست. از جهتی دیگر راه آهن بندرامام—خرمشهر که در حال احداث بود در بخش خرمشهر—شادگان فعلا متوقف شده و اعتبارات فعلی برای احداث بخش بندر امام تا شادگان با مشارکت بخش خصوصی بشکل کنسرسیوم اختصاص یافته است.

زمانی در توضیح وضعیت پرونده ی قضاییش گفت: برای من چهار میلیارد [تومان] قرار وثیقه صادر شده که شریعتی استاندار خوزستان سند آزمایشگاهش را برای وثیقه داد. برای بازداشت مدیر بخش IT هم باید بگویم دستگاهای نظارتی زود و هیجان زده وارد موضوع شدند و درباره ی دو پروژه ی درحال اجرا موضوع را مطرح کردند که انتظار بود صبر کنند تا پروژه ها به پایان برسند. معتقدیم اطلاعات دستگاهای نظارتی ناقص بوده با این حال در مقابل قانون تمکین خواهیم کرد. برخی نیروهای جوان در بخش نظارات دچار هیجان شده اند که شاید با توضیحات ما قانع شوند. خیلی از مدیران دولتی ما در دستگاههای نظارتی پرونده دارند و چیز عجیبی نیست.

وی درپاسخ به سوال علل کمبود مشهود امکانات آتش نشانی در حریق کنزالمال گفت: آتش نشانی ها بصورت منطقه ای تقسم میشوند تا بتوانند همدیگر را پوشش بدهند. معتقدم در قضیه اطفا کنزالمال اغلب مشکل از مدیریت بحران بود تا امکانات. بازار کنزالمال هم بزودی راه اندازی خواهد شد. مضاف بر آن بفکر احداث بازار جدید در زمین کناری با وسعت ۶۰هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۴۰۰ تا۵۰۰ میلیارد تومان هستیم و قطعا برای کسبه ی فعلی کنزالمال امتیاز و تسهیلات ویژه ای در پیشفروش واحدها درنظر خواهیم گرفت.

موسوی در ادامه نشست اظهار کرد: تا پایان سال جاری ۱۰واحد صنعتی غیر فعال را فعال خواهیم کرد. تمرکز ما روی صنایع کوچک است و در بهمن ماه ۲۰پروژه ی صنعتی ، خدماتی و گردشگری به بهره برداری و کلنگ زنی خواهیم رساند. در مجتمع تجاری اروند هم اتفاقات خوبی افتاده و مقرر شد بیمه ها ۸۰درصد خسارات را پرداخت کنند که روند آن نیز آغاز شده است.

طمیمیان هم از آغازِ کارِ خانه ی مطبوعات و ایده ی راه اندازی پردیس دانشگاه هنر گفت. وی با اشاره به جشنواره ی مطبوعات، شورای راهبردی گردشگری سلامت، جشنواره ی ملی فتح خرمشهر ،جشنواره تاتر استانی اروند ، شورای فرهنگ عمومی، کمیته ی راهبردی صنایع خلاق ، مطالعات اولیه برای رونق اقامت های بومگردی، از آمادگی برای برپایی نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و اقوام خبر داد.

زمانی در نهایت با اشاره به اعتراضات اخیر عنوان کرد: بحران و تنش در خرمشهر و آبادان کمتر بود و آگاهی مردم و آمادگی نیروهای نظامی باعث آن بود. اما چند نفر کشته شدند. در ماهشهر هم مسآله امنیت ملی مطرح شد و باید با قاطعیت با آن برخورد میشد.