برگزاری نخستین جشنواره اقوام ایرانی در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) بهبهان

خورنا | پدرام کسائی: نخستین جشنواره بومی و محلی فرهنگ اقوام ایرانی با هدف ایجاد اتحاد ملی، انسجام قومی، ایجاد هیجان، نشاط و شادابی در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) بهبهان اجرا شد.

به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه برای نخستین بار جشنواره بازی ها، لباس ها، غذاهای بومی محلی با مشارکت بیش از هزار تن از دانشجویان دانشگاه در تاریخ ۱۱ آذرماه با حضور جمعی از مسئولین شهرستاندافتتاح و بمدت ۳ روز ادامه خواهد داشت.

سید سعید میری مدیریت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد فضای شادابی و نشاط در دانشگاه و آشنایی دانشجویان و زنده نگاه داشتن آداب و رسوم بومی و محلی در بین جوانان خواند که ریشه در فرهنگ و آداب و سنن هر منطقه دارد و افزود: یکی از راه های حفظ این فرهنگ پربار، اجرای جشنواره های محلی توسط دانشجویان است که اگر دانشجو در بطن اجرا و معرفی قرار گیرد، علاوه بر تقویت اعتماد به نفس، خود تبدیل به سفیری فرهنگی خواهد شد و این تقویت فرهنگ بومی و ملی خود عامل بازدارنده ای در مقابل فرهنگ های مهاجم می باشد.
ساسان میری دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه نیز با اشاره به اینکه ورزش‌ها، لباس ها و حتی غذاهای بومی و محلی، ریشه در فرهنگ هر منطقه دارد و با آداب و رسوم آن خطه آمیخته است افزود: بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند؛ اما شاهد هستیم که به مرور زمان علاوه بر بازی ها، غذاها، حتی لباس های سنتی و محلی نیز در حال فراموشی هستند و برگزاری چنین جشنواره هایی باعث آشنایی بهتر و بیشتر جوانان ما با این فرهنگ و آداب و رسوم می شود.
دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه ادامه داد: در این جشنواره بیش از هزار نفر از دانشجویان دختر و پسر در بازی های بومی محلی به هنر نمایی پرداخته، که اجرای موسیقی و آواز محلی توسط دانشجویان هنرمند از دیگر برنامه های اجرا شده در این جشنواره با هدف معرفی ساز و آواز بومی و محلی اقوام بود که با استقبال بسیار خوب دانشجویان مواجه شد.
شایان ذکر است در این جشنواره اقوام مختلف با برپایی غرفه های محلی غذاهای سنتی و صنایع دستی آداب و سنن و فرهنگ قوم خود را به معرض نمایش گذاشتند.

گزارش ویدیوئی خبرگزاری خورنا از این جشنواره: ?