کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در اهواز برگزار شد

به مناسبت روز ملی پرنده‎نگری یک دوره کارگاه آموزشی در اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا با توجه به ظرفیت‎های ویژه استان خوزستان در حوزه پرنده‎نگری کشور معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با هدف معرفی روز ملی پرنده‎نگری و درک جایگاه پرنده‎نگری در توسعه طبیعت‎گردی یک کارگاه آموزشی‎ را برای راهنمایان و فعالان حوزه گردشگری برگزار کرد.

در این کارگاه آموزشی که در سه بخش برگزار شد محمد الوندی کارشناس محیط زیست در بخش نخست مطالبی را در مورد تاریخچه پرنده‌نگری، اهمیت و کدهای رفتاری و اخلاقی‎ای که گردشگران و پرنده‌نگرها باید در مناطق ویژه‌ مربوط به پرنده‌نگری رعایت کنند ارائه کرد.

در بخش دوم این کارگاه نیز رضا نیک‎فلک توضیحاتی درخصوص زیستگاه‌های پرندگان استان خوزستان، انواع پرندگان و زمان مناسب دیدن گونه‌های متنوع پرنده‌ها ارائه داد و در بخش پایانی و سوم آن هم موضوع طبیعت‎گردی (اکوتوریسم) و پرنده‌نگری و حساسیت‌های اکولوژیکی مناطق گردشگری استان خوزستان توسط ندا اورک تدریس شد.

لزوم همکاری تنگاتنگ اداره‌کل‌های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و نیز انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری و تورگردانان توسعه‌ اقتصادی برای توسعه‌ صنعت پرنده‌نگری و توانمندسازی جوامع محلی در جوار زیستگاه‌های حساس از جمله دیگر مباحثی بود که در این کارگاه آموزشی بر آن تأکید شد.

بنا بر این گزارش ایران با داشتن بیش از ۵۵۰ گونه پرنده بومی و مهاجر، اقلیم‏ها و زیست‎گاه‏های گوناگون و نیز قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت پرنده‌نگری دارد.

رشته پرنده‌نگری یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه های طبیعت‎گردی دنیا است که هم‎اینک در بسیاری از کشورها، منافع اقتصادی حاصل از این تفریح ارزان در حوزه‌ درآمدهای اقتصادی و شاخص‏های مرتبط با‌ توسعه پایدار، بسیار قابل توجه است.

گفتنی است در سال ۱۳۸۹ طی بیانیه فعالان حوزه طبیعت‏گردی ایران و مشارکت کمیته ملی طبیعت‌گردی با هدف توسعه پرنده‎نگری و جلب مشارکت عمومی در حفاظت از گونه‌های متنوع پرنده‌ها، اولین پنجشنبه‌ آذرماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده‌نگری نام‌گذاری شده است.