یارانه نقدی ۵ برابر میشود؟

خورنا: از این شعارهای عملی نشده بعد از روی کار آمدن دولت دهم زیاد دیده شده است. افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات دهم، تنها نمونه هایی از شعارهای تبلیغاتی است که بعد از پیروزی در انتخابات به راحتی فراموش شد و در هیاهو و جنجال های سیاسی گم شد.

حالا اما محمود احمدی نژاد باز هم در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وعده ۵ برابر شدن یارانه نقدی را داده و گفته :”یارانه نقدی را می توان تا ۵ برابر افزایش داد.”

البته این اولین باری نیست که رئیس جمهور از افزایش یارانه نقدی سخن می گوید.شهریور ماه سال ۹۰ بود که محمود احمدی نژاد گفته بود:در مسیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک گام به سمت عدالت برداشته شد و با توجه به اینکه با قیمت امسال ۱۲۰ هزار میلیارد یارانه در سطح کشور توزیع شده و فقط ۴۰ میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده است، جا دارد که این مبلغ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.اما نه تنها یارانه نقدی تا امروز که وعده ۵ برابر شدن آن داده شده است افزایش یافت بلکه پیامک های حذف یارانه نقدی و اعتراضات پس از آن دردسرهای زیادی را برای سازمان هدفمندی یارانه ها ایجاد کرد.

حالا نیز در حالی که وعده افزایش یارانه نقدی داده شده است، رئیس جمهور با اینکه حذف یارانه نقدی را شرعی نمی داند با کاهش یارانه بگیر ها موافق است!

وی در جایی گفته: ” اجازه دهیم مردم ما توانمند شوند اصلا چرا ما باید از ۷۵ میلیون یک نفر را هم از دریافت رایانه نقدی کم کنیم، به چه دلیل؟ با کدام دلیل شرعی؟ این بیت المال است و باید مساوی بین همه تقسیم شود این روش امیرالمومنین است.” اما ادامه داده:” من طرفدار کم کردن هستم، اما تبعات اجتماعی دارد به سادگی نیست. ما پایگاه اطلاعاتی جامعی نداریم از وضعیت اقتصادی تک تک افراد جامعه، چطور می توانیم آدم ها را جدا کنیم؟ تلاش کردند ۷.۵- ۸ میلیون را جدا کردند بازهم تلاش می کنیم اما نباید این اصل باشد.”تا زمزمه های حذف ۸ میلیون یارانه بگیر جدی تر شود و در نهایت معلوم نشود بالاخره اگر حذف یارانه بگیرها شرعی نیست چرا رئیس جمهور با حذف انها موافق است؟!

از سوی دیگر وقتی دولت طبق سخنان محمود احمدی نژاد می تواند سقف یارانه نقدی را تا ۵ برابر افزایش دهد معلوم نیست چه نیازی به حذف یارانه نقدی ۸ میلیون نفر هست؟

در هر حال، به نظر می رسد با شرایط اقتصادی موجود، حذف یارانه نقدی حتی با وجود سخنان امید بخش محمود احمدی نژاد که وضعیت اقتصادی مردم را خوب توصیف کرده، در حال کلید خوردن است چرا که چنـد روز پس از آنکـه سازمـان هدفمنـدی یارانه‌ها با حمایت مستقیم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور از حذف ۸ میلیون نفر از یارانه بگیران خبر داد، مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتشار گزارشی کارشناسی حمایت خود را از کاهش یارانه بگیران اعلام کرده است.

هفته گذشته بود که محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی‌سازی یارانه‌ها در همایش دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که ۸ میلیون نفر در نوبت حذف از لیست یارانه بگیران قرار دارند.

سـاعتـی بعد هم رئیس دولت دهم در این همایش طی سخنانی خود را طرفدار کم کردن افراد یارانه بگیر معرفی کرد.

بلافاصله هم مرکز پژوهش‌های مجلس گفتـه است با طرح کاهش ۸میلیـونـی یـارانـه‌بگیـران موافق است.

به گزارش شفاف،آنچه مسلم است، نبـود بـودجه کافی، بروز تورم شدید به خاطر پرداخت یارانه نقدی و غیرعلمی بودن دادن پول به شهروندان و نیازمند کردن آنان به دولت از جمله دلایلی است که به‌تدریج تداوم پرداخت یارانه‌ها را با مانع جدی مواجه کرده است و دولت مجبور شده برای کاهش پیامدهای منفی این قانون طرح کاهش افراد یارانه بگیر را کلید بزند.

به نظر می رسد کسری شدید بودجه برای پرداخت یارانه‌ها و بروز پیامدهای منفی یارانه نقدی باعث شده تا دولت نخستین مرحله از طرح حذف یارانه بگیران را کلید بزند.مساله ای که بر خلاف اظهارات و و عده های رئیس جمهور است .

در هر حال معلوم نیست این ۸ میلیون نفر چگونه و توسط چه نهادی شناسایی شده اند و بر چه اساسی قرار است یارانه نقدی آنها حذف شود و باید منتظر ماند و دید سرانجام با حذف یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز خواهد شد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *