جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان هندیجان برگزار شد

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان هندیجان پیش ازظهر امروز سه شنبه ۱۴ آبان ماه به ریاست علی بویری فرماندار شهرستان هندیجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری علی بویری فرماندار هندیجان در این جلسه گفت: یکی از کارهای فرهنگی مؤثر در جامعه، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است ولی متأسفانه این فرهنگ در جامعه بسیار کمرنگ شده است و باید علت دوری مردم از کتاب بررسی و راهکارهایی اساسی برای رفع آن اندیشیده شود.

وی ضمن اشاره به کمبود هایی در حوزه ی امکانات و فضای کتابخانه گفت:یکی از اقدامات فرهنگی درجامعه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است ولی شرایط امروز جامعه از جمله رشد و توسعه روزافزون شبکه های مجازی و استفاده افراد از اینترنت باعث شده تا این فرهنگ در جامعه کمرنگ شود لذا لازم است تا مسئولان امر ،علت عدم استقبال مردم از کتاب وکتابخوانی را بررسی کرده و راهکار هایی اساسی برای رفع آن بیاندیشند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان هندیجان با توجه به استقبال عامه مردم از فضاهای مجازی و تعدد نرم افزار ها و شبکه های اجتماعی ،بنابراین لازم است تا کتابخانه ها نیز به سمت فناوری های نوین و استفاده از کتاب های دیجیتال و الکترونیکی حرکت کنند.

وی با اشاره به اجرای برنامه های متنوع کتابخوانی در سطح شهرستان هندیجان گفت: ادامه این روند برای ترویج بهتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است.

فرماندار هندیجان بر نقش مهم نظام آموزشی بویژه آموزش و پرورش در ترویج کتابخوانی اشاره کرد و افزود: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از سنین پایین در کودکان نهادینه شود؛ از خانواده شروع و در مدرسه تکمیل شود؛ مدارس باید به سمت و سویی بروند که دانش آموزان را برای مطالعه کتاب های غیر درسی نیز ترغیب کنند.

بویری اظهار داشت: بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌ها و خلاصه نویسی کتاب های خوانده شده را از جمله شیوه هایی دانست که به کمک آن می‌توان دانش آموزان را به سمت فرهنگ کتاب و کتابخوانی سوق داد.

فرماندار هندیجان ادامه داد: اهمیت کتاب و کتابخوانی به مثابه شاهرگ حیاتی فرهنگ است و نباید در حاشیه قرار گیرد لذا توجه و اهتمام بیش از پیش برای پرداختن به بحث کتاب برای آحاد جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

بویری در ادامه ضمن اشاره به ۱۴ آبان که بنام روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده،فرهنگ را مهم ترین اولویت جامعه دانست و بیان کرد: متأسفانه در جامعه امروزی به فرهنگ و نیازهای فرهنگی توجه چندانی نمی‌شود؛ در صورتی که فرهنگ زیربنا و اساس پیشرفت و رشد جامعه است و باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

وی برگزاری مسابقات و جشنواره کتابخوانی را فرصت ارزشمندی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با اهمیت مقوله کتابخوانی دانست و افزود: برای برگزاری مطلوب و شرکت حداکثری مردم در این مسابقه، نیاز به همکاری و تعامل دستگاه های مختلف است و تبلیغات و اطلاع رسانی مطلوب می‌تواند بستر برگزاری باشکوه این جشنواره را فراهم سازد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان هندیجان با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: باید همه تلاش خود را در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به کار ببندیم و شهرداری ها، ادارات و ارگان ها در این راه تلاش مستمر داشته باشند.

وی ادامه داد: با کمک به کتابخانه ها، نسل جدید جامعه را تربیت خواهیم کرد؛ کودکان و نوجوانان همان نسل جدیدی هستند که باید با ایجاد فضای مناسب به سمت کتابخانه ها و کتابخوانی سوق داده شوند.جوامعی که به امر کتاب و کتابخوانی تحقیق،مطالعه و پژوهش علمی توجه نکنند قطعا محکوم به شکست خواهند بود.

بویری در پایان تاکید کرد: اهمیت دادن به جلسات انجمن کتابخانه های شهرستان بسیار مهم و جدی است و بنابراین خروجی برنامه های فرهنگی و ترویجی اداره کتابخانه های عمومی نیز باید مفید و کاربردی باشد.

وی خاطرنشان کرد:استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یک راه کم هزینه و موثر در افزایش آگاهی مردم است که تاثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی،سطح دانش و آگاهی مردم خواهد داشت که بدست خود مردم انجام میگیرد، بنابراین ترویج و توسعه کتابخوانی در بین آحاد مردم، همکاری و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی شهرستان در ترویج مطالعه مفید و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید در اولویت اهداف این انجمن باشد./ روابط عمومی فرمانداری شهرستان هندیجان