جلسه انتخابات اعضا هیئت موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد.

به نقل از  روابط عمومی فرمانداری شهرستان مسجدسلیمان /جلسه انتخابات اعضا هیات موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری ؛ دکتر جلالی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ؛ دکتر دارابی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خوزستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری در این جلسه ضمن خیر مقدم به مدعوین حاضر اظهار داشت: بخش کشاورزی مسجدسلیمان بستر مناسبی دارد اما سالیان سال است به جهت فعالیت صنعت نفت در این شهرستان تاحدودی منفعل شد، علی رغم اینکه یکی از شغل های پر افتخار ما بختیاری ها کشاورزی بود. اما این شغل در حال حاضر به فراموشی سپرده شد و این فقری که در جامعه بختیاری و مسجدسلیمانی هاست علت عمده آن بی توجهی به کشاورزی است.

حجتی نیا گفت: اما با وجود این مشکلات در بعضی از زمینه ها رشد خوبی داشتیم و مثبت هستیم ،ولی این قابل قبول نیست چون علاوه بر زمین مناسب با توجه به وجود سد ها آب خوبی برای توسعه کشاورزی داریم اما با این حال بخش کشاورزی در کل نمره قابل قبولی ندارد.

حجتی نیا یادآور شد : بااین وجود ما ناامید نیستیم دولت محترم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد یکی از کارهایی که لازم است کشاورزان به آن توجه کنند بحث بیمه است که نیاز به اطلاع رسانی گسترده در این زمینه است.

وی در بخش دیگر جلسه مطرح کرد: این جلسه که با هدف تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برگزارشده است همه ما باید همکاری کنیم ما به عنوان دولت و مردم هم به عنوان بخش خصوصی باید همکاری کنند و این فرهنگ باید گسترش پیدا کند.

حجتی نیا عنوان کرد : متاسفانه محصولات تولیدی شهرستان برند سازی نمی شود به هر دلیلی بخش کشاورزی عقب افتاده است و این استعدادها فعال نشدند اما جهاد کشاورزی دارد بستر سازی می کند تا قدرت خرید و سرمایه گذاری ما در بخش کشاورزی افزایش یابد.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان عنوان کرد:در ادوار گذشته درمورد دام بختیاری و کشاورزی ما حرفی برای گفتن داشتیم و باید دوباره باید به همان مسیر گذشته برگردیم.

وی ادامه داد: به لطف خداوند در بحث زیر ساخت هادر روستاها اتفاقات خوبی باحمایت های همه جانبه مهندس ظاهری نماینده محترم رخ داده است در بحث آب شرب هم نوید خوبی به مردم روستاها باید بدهیم که ان شاءالله گشایش خوبی در این زمینه رخ خواهد داد لذا باید تاکید کرد زیر ساخت ها بهبود پیدا کردند و این صندوق ها ظرفیت لازم را برای توسعه بخش کشاورزی دارند همه ما باید همکاری کنیم چون بحث آینده شهرستان است و بایداین صندوق راه اندازی شود.

در ادامه مهندس جلالی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: ما تاکنون چهار صندوق شهرستانی در استان راه اندازی کرده ایم که بهبهان دزفول آبادان و شوش را شامل می شوند و پنجمین صندوق در مسجدسلیمان قرار است تشکیل شود البته در لالی واندیکا نیز قصد راه اندازی این صندوق را داریم.

جلالی توضیح داد: برای تشکیل صندوق فرایند سخت و پیچیده ای طی شده تا صندوقی به نام صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان مسجدسلیمان به لطف خدا و همکاری شما تشکیل شود.

وی افزود: وقتی بنا بود صندوق استان را تشکیل دهیم این صندوق فقط تشکل های فراگیر و بزرگ مقیاس را برمی گرفت و این صندوق در سال ۸۶ با تلاش زیادو با سرمایه اولیه کمتر از دومیلیارد تشکیل شد و یکی از دلایل آن،این بود چون یکسری ابهامات و ناخوشایندی هایی از تشکل های قبل در ذهن بهره برداران بود اجازه نمی داد جرات سرمایه گذاری پیدا کنند ودر هرصورت باتوصیه هایی که انجام شد صندوقی که سرمایه آن کمتر ازدومیلیارد بود در حال حاضر سرمایه آن به صد و چهارده میلیارد تومان رسیده است واین آمادگی را دارد تا رکورد را بشکند.

جلالی خاطر نشان کرد: صندوق استان خوزستان بزرگترین صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی بین کل استان ها است صندوق هایی مانند دزفول و بهبهان با اینکه تازه تشکیل شدند از بسیاری از استان ها پیشرو تر هستند و عملکرد خوبی دارند .

جلالی عنوان کرد: این نکته را ذکرکنم که این شرکت سهامی خاص است یعنی دولتی نیست تا ۴۹ درصد بخش دولتی کمک می کند و ۵۱ درصد بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند یعنی مابقی ان بستگی به تلاش شما مردم دارد.

وی اضافه کرد: وام هایی که خواهید گرفت با کمترین سود ممکن تابعی از پول شماست که در صندوق گذاشتید و تلاش دولت این است که توان کشاورزان را بالاببرد.

جلالی اذعان کرد: بخش کشاورزی در شهرستانی مانند مسجدسلیمان که شهری دیم خیز است و درآمد کشاورزان زیاد بالانیست باید تقویت شود
مشکلی که کشاورزان دارند نقدینگی است که امیدواریم با تشکیل این صندوق این مشکلات کمتر شود ضمن اینکه ما با همکاری نماینده محترم و فرماندار تلاشگر هم سرمایه گزاری سهم دولت را پیگیری خواهیم کرد .

وی گفت: برای ابتدای کار در مسیر تشکیل صندوق افرادی را به عنوان سفیر و همیار انتخاب کنیم تا پیام صندوق را به گوش مردم برسانند و بدون هیچ توقعی داوطلبانه در تشکیل صندوق همکاری کنند تاسهم بخش خصوصی تامین شود و در ادامه دولت هم سهم بخش خود را ودیعه می گذارد بعد از اینکه هیئت موسس این کار کرد و وارد فاز بعد شدیم طبق اعلامیه ای که صادر خواهدشد همه سهامداران جمع خواهند شد و به تعداد حق سهم خود حق رای دارند و یا خودشان یاافرادی را به عنوان هیئت مدیره دارند و یک نفر از دولت نیز شرکت خواهد داشت و از اینجا دیگر کار صندوق شروع خواهد شد.

گفتنی است دکتر دارابی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان نیز در سخنانی به نحوه سرمایه گذاری و چگونگی عملکرد این صندوق توضیحاتی را ارائه نمودند.