در گفتگو با رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان مطرح شد:

کسب رتبه عالی برای اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی خوزستان

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ پس از یک ماراتن نزدیک به۱۴۰ روزه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مشخص شد. در مراسم معارفه مدیر کل، دکتر کمره ای معاون وزیر، وضعیت آموزش و پرورش خوزستان را آنچنانچه در رسانه ها اسف بار خوانده می شود نخواند.
وی گفت: در ارزیابی عملکرد این وزارتخانه برخی موارد مثل پیش دبستانی و دبستان از میانگین کشوری بالاتر بوده است. همچنین گروه های آموزشی استان خوزستان در ارزیابی عمکرد ارتقای نمره از ۹۳ به ۹۷ داشتند. به این بهانه سراغ مهدی قنواتیان رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان رفتیم تا در مورد عملکرد این اداره به گفتگو بنشینیم.

رسالت و وظیفه اصلی گروه های آموزشی چیست؟
رسالت اصلی گروه های آموزشی ارتفای حرفه ای دبیران و هنر آموزان است که اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی جهت دستیابی به این مهم از برنامه های کیفی مانند نظارت آموزشی، توسعه فرهنگ درس پژوهی، کارگاه های تخصصی و برگزاری جشنواره الگوی تدریس برتر استفاده می کند.
رشد و ارتقاء اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان بر اساس کدام شاخص ها محقق شد؟
هرساله اداره کل تکنولوژی و گروه های آموزشی وزارت به ارزیابی عملکرد گروه های درسی استان ها بر اساس برنامه عملیاتی که قبل از شروع سال تحصیلی به گروه های درسی ابلاغ می شود، می پردازد که اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان خوزستان در سال ۹۷/۹۸ در یازده گروه درسی گروه برتر شناخته شدند و نمره میانگین از ۹۳به ۹۷ارتقاء پیدا کرد و موفق به کسب رتبه عالی شد. از دیگر دست آوردهای اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی کسب مقام اول کشوری جشنواره الگوی تدریس برتر در درس جامعه شناسی و مقام اول کشوری در سه محور جشنواره نوآوری و یادگیری آموزشی و کسب رتبه اول کشوری مسابقات آزمایشگاهی دانش آموزی در بخش غیر حضوری می باشد.
وظایف دیگر این اداره را بیان می کنید؟
از وظایف مهم دیگر اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی توسعه کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی است که رسالتشان فراهم کردن بستر لازم جهت پژوهش دانش آموزان و ترغیب آن ها به انجام پژوهش و شناسایی استعدادهای دانش آموزان است
تخصیص ساعت و بکارگیری گروه های آموزشی چگونه است؟
گروه های آموزشی متوسطه استان شامل سه مقطع متوسطه دوره اول، دوره دوم و فنی حرفه ای و کاردانش است که بصورت موظف لحاظ می شود و شامل افرادی است که صلاحیت علمی لازم را داشته ودر آن درس دارای حداقل ۱۲ساعت تدریس باشند.
از نظر شما عوامل موثر بر رشد میانگین اداره تکنولوژی کدامند؟
قطعا علت اصلی این موفقیت تلاش ها و پیگیری های سرگروه های محترم آموزشی هستند، اداره تکنولوژی تمام تلاش خود را جهت ایجاد محیطی صمیمی و جوی دوستانه بکار گرفت تا همکاران محترم بتوانند برنامه های خود را عملیاتی کنند.
برای اینکه این پیشرفت مستمر باشد اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی نیازمند چه امکاناتی است؟
اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی از جمله اداراتی است که عملکردش بصورت مستقیم بر کیفیت آموزش و کلاس درس تاثیر گذار است لذا در آموزش و پرورش از آن بعنوان قلب تپنده آموزش یاد می شود. بنابراین اگر این قلب بخواهد بکار خود ادامه دهد بایستی نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری آن مرتفع شود که انشاالله با حضور جناب آقای مودت در راس آموزش و پرورش استان و تاکید ایشان بر تشکیل کار گروه کیفیت بخشی و ارتقاء این مهم دست یافتنی می باشد.