عسگراولادی: نظام موسوی و کروبی را فتنه گر نمیداند/ خاتمی در متن نظام است

خورنا: حبیب ا… عسگراولادی یا آن‌طور که اصولگرایان می‌نامند؛ استاد عسگراولادی، نهم آذر سال جاری در سخنرانی افتتاحیه همایش جبهه پیروان خط امام (س) رهبری سخنانی بر زبان راند که تعجب بسیاری از ناظران سیاسی را بر انگیخت. او در بخشی از این سخنان گفت که «موسوی و کروبی را اهل فتنه نمی‌دانم».

این سخنان آن‌قدر تازگی داشت که حتی یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به اصولگرایان در خبر منتشره خود این سخنان را تحریف کرد و به نقل از عسگراولادی نوشت «موسوی و کروبی را اهل فتنه می‌دانم» با این حال عسگراولادی نه تنها سخنان خود را تکذیب نکرد بلکه چند روز بعد در گفت‌وگویی با فارس سخنانش در افتتاحیه همایش جبهه پیروان خط امام (س) و رهبری را تکرار کرد. بدین ترتیب سخنان این چهره تاثیر گذار اصولگرا می‌توانست به‌عنوان نقطه عطفی در جهت گیری‌های سیاسی بخشی از نیروهای سیاسی کشور تعبیر شود. نقطه عطفی که می‌تواند دیدگاه احتمالی نظام هم تلقی شود. از این‌رو با ارسال پرسش‌هایی بر آن شدیم تا تحلیل این چهره اصولگرا را درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات بیشتر واکاوی کنیم.

عسگراولادی ۸۰ ساله که از بیماری نیز رنج می‌برد معمولا به سوالات خبرنگاران مکتوب پاسخ می‌گوید. به پرسش‌های «قانون» هم کتبی پاسخ داد. اما پاسخ‌ها خلاصه شده و کلی بود. این بود که بر آن شدم حضوری وی را ملاقات کنیم. به همراه عکاس روزنامه به دفتر کمیته امداد رفتم و در حین عکاسی پرسش‌هایم را نیز مطرح کردم. محصول این پرسش و پاسخ مصاحبه‌ای شد که بدون تردید آگاهان سیاسی آن را تاثیرگذار بر فضای پیش روی انتخاباتی خواهند دانست.

حاج آقا چرا حضور بانوان و جوانان در حزب موتلفه کمرنگ است؟

شما علم غیب دارید؟ نسل جوان و خانم‌ها دارند در موتلفه رشد می‌کنند. الان حدود نصف موتلفه جوان هستند، چهار خواهر به عضویت آن در آمده‌اند. در هیات اجرایی تقریبا همه جوان هستند.

حاج آقا ما توقع داشتیم به سوالات ما شفاف‌تر جواب دهید و از حرف خود برنگردید؟

مثلا در چه مورد؟

بالاخره شما به گفته خودتان فقط یک سوم سوال‌های ما را پاسخ دادید و به طور مثال در مورد آقا موسوی و کروبی برخلاف سخنرانی چند هفته پیش صراحت به خرج ندادید. حالا در کل فکر می‌کنید اراده نظام بر این است که از اتفاقات سال ۸۸ بگذرد و…؟

من به موسوی و کروبی گفتم که ما شما‌ها را فتنه گر نمی‌شناسیم. الان هم پای حرفم هستم و معتقدم آن‌ها فتنه‌گر نیستند. اما فتنه گران اطراف آن‌ها بودند و آن‌ها باید از فتنه گران تبری بجویند. این‌ها می‌گویند، کسانی که به خیابان‌ها ریختند و عکس امام را پایین آوردند از ما نیستند. خب به صراحت بگویند چرا نمی‌گویند. باید این حرف‌ها را بگویند.

اما الان می‌گویند اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات باید از موسوی و کروبی تبری بجویند؟

از این دو نفر نه، از فتنه. من یک نامه خصوصی به آقای خوئینی‌ها نوشتم که قصد انتشار آن ندارم و هر وقت آقای خوئینی‌ها مصلحت بداند منتشر می‌کنم. درآن نوشتم که شما می‌گویید کسانی که در خیابان‌ها ریختند از ما نبودند. ایشان می‌گوید؛ گفتند از موسوی و کروبی تبری بجویید. من گفتم چه کسی گفته از موسوی و کروبی تبری بجویید؟ نیازی نیست از موسوی و کروبی تبری بجویید از فتنه تبری بجویید. فتنه را آمریکاو انگلیس و اسرائیل به پا کردندو باید از آن تبری بجویید.

یعنی نظام نمی‌خواهد اصلاح طلبان از موسوی و کروبی تبری بجویند؟

نه نظام نمی‌خواهد اصلاح طلبان از موسوی و کروبی تبری بجویند. اصلاح طلبان باید از فتنه تبری بجویند.

خب شما که می‌فرمایید موسوی و کروبی اهل فتنه نیستند پس منظور آقای جنتی از اهل فتنه چه کسی بوده است؟

آقای موسوی باید بگوید کسانی که به خیابان امدند از ما نبودند. در صورتی که آقای موسوی می‌گوید آن‌ها انسان‌های خداجویی بودند.

برخی بر این باورند که منظور آقای جنتی، آقای خاتمی بوده است؟

نه، آقای خاتمی که در متن نظام است.

یعنی آقای خاتمی برای ورود به انتخابات مشکلی ندارد؟

نه، ایشان هم مثل بقیه می‌توانند بیایند و در انتخابات شرکت کنند.

برخی اصلاح طلبان این موضوع را مطرح کرده‌اند که اگر توقع نظام این است که ما از فتنه اعلام برائت کنیم پس طرفداران احمدی‌نژاد هم باید از جریان انحرافی اعلام برائت کنند.

بازجوییه دیگه؟ شما گفتید حرفت را پس گرفتی، گفتم نه، اما قرار نیست این همه سوال از من بپرسی. من وقت ندارم.

نه. فقط به همین سوال من لطفا جواب بدهید.

نه. این اشتباه را آقای عارف کرد. می‌گوید همچنان که شما می‌گویید اصلاح طلبان باید از فتنه تبری بجویند، اصولگرایان هم باید از انحراف تبری بجویند. این قیاس اشتباهی است. از روز اولی که انحراف شکل گرفت اصول گرایان با آن مخالفت کردند. اما بعضی اصلاح طلبان نه تنها از فتنه تبری نجستند بلکه به میدان اعتراضات خیابانی هم وارد شدند. الان یکی از اتهامات آقای مهدی هاشمی و خانم فائزه هاشمی همین است.

فکر می‌کنید روند پرونده آقای مهدی هاشمی کاملا حقوقی طی شود؟

بله کما اینکه اگر این‌جور نبود ایشان را به محض امدن دستگیر نمی‌کردند.

******

عسگراولادی در پاسخ مکتوبی که برای روزنامه ارسال کرده است با اشاره به اینکه «به دلیل ضیق وقت و عدم فوریت برخی از پرسش‌ها، پاسخ بخشی از سوالات داده شده» آورده است: «وحدت ملی در ایران بر مبنای قانون اساسی و خط مبارک امام‌(س) و رهبری معظم انقلاب (ولایت فقیه) وجود دارد و اگر کسانی خارج از این اصول دنبال وحدت ملی باشند بر خلاف وحدت مبنایی بوده و از دایره اعتقاد و التزام ملت به مبانی نظام به دور هستند.» دبیر کل جبهه پیروان خط امام (س) و رهبری در بخش دیگری از سخنان پاسخ خود گفت: «ما در کشور شاهد یک قهر ملی نیستیم که به دنبال آشتی ملی هم باشیم. یک عده‌ای که بعد از انتخابات سال ۸۸ ساز و کار حقوقی قانون اساسی را مراعات نکردند و با تحریک دشمنان اسلام و نظام پیوسته بر طبل بی‌مهری و خشونت می‌کوبند ما به آن‌ها نصیحت داریم که از این موضع بی‌مهری دست بردارند و دوباره به فضای عطرآگین برادری و مهرورزی بیایند. بنده دنبال «تقریب» هستم و ما مشترکات زیادی برای امر تقریب داریم. عقلانیت سیاسی حکم می‌کند درب فتنه و فتنه‌انگیزی دشمن‌پسند را ببندیم.

چون این درب، دریچه ورود شیطان بزرگ به حوزه امنیت ملی است و دشمن با فتنه‌انگیزی اقتدار ملی را هدف قرار داده است. در شرایطی که ما دربرابر تهدید‌ها و تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم نیازمند اقتدار ملی می‌باشیم. ما معتقدیم در طیف فتنه‌گران همه رجال سیاسی یک‌جور نیستند، برخی را می‌توان حدس زد که کاملا دستشان در دست دشمن است و برخی این‌طور نمی‌باشد.، هنوز علقه‌هایی از آن‌ها به اسلام و نظام و مردم دیده می‌شود.»

عضو حزب موتلفه اسلامی اضافه کرده است: «نظام همیشه در مورد گرفتارشدگان فتنه موضع نرمش داشته است، اگر سرسختی و آشتی‌ناپذیری و خشونتی بوده مربوط به تحریک فتنه‌انگیزان به‌ویژه آنان‌که دچار دسیسه و نیرنگ آمریکایی‌ها و انگلیس هستند، می‌باشد. دستگاه‌های امنیتی نظام یک شورش کور را که سرویس‌های دشمن مدیریت می‌کردند با کمترین تلفات مهار کردند، این نرمش و حوصله در برابر فتنه‌انگیزان قابل تقدیر است.»

عسگراولادی با اشاره به اینکه «من فقط از باب عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر مطالبی را گفته‌ام خواه از نصح و خیرخواهی بنده پند گیرند یا ملول شوند.» درباره تایید صلاحیت احتمالی افرادی چون رحیم مشایی گفته است: «احراز صلاحیت نامزد‌ها به عهده شورای نگهبان است. آنجا ۶ فقیه عادل و عالم و ۶ حقوقدان برجسته حضور داشته و به این حرف‌ها نگاه نمی‌کنند. هرکه را صلاحیت داشته باشد تأیید می‌کنند و هرکه را هم که صلاحیت نداشته باشد شجاعانه می‌گویند ما صلاحیت او را احراز نکرده‌ایم. باید به دیدگاه آن‌ها به عنوان یک مرجع قانونی احترام بگذاریم.»

در سوال مکتوب دیگری از عسگراولادی پرسیدیم: «در جبهه اصولگرایان شما به‌عنوان یک جریان اصولگرایی سنتی تلقی می‌شوید که در صورت اتحاد جبهه پایداری با حامیان دولت (جریان انحرافی) ممکن است وضعیت سختی را برای پیروزی در انتخابات داشته باشید. چقدر احتمال دارد در صورت اجماع این دو جریان روی فردی مانند دکتر الهام، مؤتلفه نیز از این کاندیدا حمایت کنند؟» و وی در پاسخ آورده است: «ما در جبهه اصولگرایان، این تقسیم‌بندی‌ها را نداریم که عده‌ای سنتی باشند و عده‌ای مدرن! ما فعلا وارد مصادیق نشده‌ایم. گفتمان اصولگرایی در انتخابات آینده اکنون دارد شکل می‌گیرد. اعتقاد ما این است که از دل این گفتمان یک برنامه درخواهد آمد و از دل آن برنامه یک تیم متکفل امر انتخابات خواهند شد، سپس بحث مصداق هم روشن می‌شود.»