برگزاری چهارمین نکوداشت حافظ در بهبهان

خورنا | پدرام کسائی: چهارمین نکوداشت حضرت حافظ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مجتمع فرهنگی و هنری آفاق بهبهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، چهارمین نکوداشت حافظ توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان و انجمن فرهنگی حافظ پژوهان بهبهان با حضور محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از فرهیختگان و هنرمندان این شهرستان، یکشنبه ۲۱ مهرماه در مجتمع فرهنگی و هنری آفاق برگزار شد.

در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صحبت های خود را با خوانش غزلی از حافظ آغاز و از این که چند سالی را در برنامه های فرهنگی و هنری بهبهان حضور پیدا کرده اند ابراز خرسندی نمود و در مورد حافظ؛ این شاعر بزرگ قرن هشتم گفت: حافظ را نمی توان فقط به عنوان شاعر فرم و محتوا معرفی نمود و شاعری است که با شناخت کامل انواع ساختار و نوع بکارگیری کلمات، هندسه و موسیقی واژگان باعث عظمت بخشیدن به شعر شده است، که هم در حوزه ساختار و هم محتوا بی نظیر است.

محمد جوروند در ادامه افزود: همانگونه که ادیب بزرگ کشورمان دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در باب حافظ نقل کرده “هیچ شاعری از لحاظ فنی و تکنیک شعر یارای رقابت با وی نمی باشد” و همواره عواطف ، سلطنت خویش را به مجموعه خصایص قومی حفظ کرده اند.
در حوزه معنا نیز حافظ از دغدغه اصلی آدمیان که همانا موضوع هستی و وجودیت بوده را بارها و بارها در اشعارش اشاره نموده است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در ابتدای برنامه ضمن خیر مقدم، از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که در این سال ها با حضورشان در خلق برنامه های فرهنگی و هنری همواره تکیه گاه و همراه ارزشمندی برای اهالی فرهنگ و ادب شهرستان بهبهان بوده و هستند تشکر و قدردانی کرد.

مهدی شجاعی همچنین از جمشیدی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، روسای دانشگاه ها، اساتید و فرهیختگان ادب و فرهنگی جهت حضورشان در این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

شجاعی در ادامه به معرفی برنامه های ادبی که بصورت منظم و هفتگی در خانه فرهنگ این بهبهان برگزار می شود اشاره کرد و گفت: برنامه های شاهنامه خوانی در روزهای شنبه، سعدی خوانی در روزهای یکشنبه، جلسات حافظ پژوهی در روزهای دوشنبه و جلسات شعرخوانی در روزهای سه شنبه در خانه فرهنگ برگزار می شود.

در پایان این مراسم با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از اساتید برگزار کننده این جلسات با اهدا هدایا و لوح سپاس تقدیر و تشکر شد.

از برنامه های جانبی در این مراسم غزل خوانی و اجرای موسیقی سنتی با اشعار حافظ و برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب از انتشارات هوتران بود، و در بخشی دیگر از مراسم، مسعود سرحدی مدیر موسسه فرهنگ و اندیشه ارجان پژوه ایراد سخنرانی کرد.

وی در سخنرانی خود اشعار حافظ را به دلیل تنوع گسترده در موضوعات مختلف از دلایل تفعل گذشتگان به اشعار ایشان عنوان کرد.

سرحدی در ادامه از نگاه های مختلف نسبت به حافظ از دید اشخاص گوناگون در طول تاریخ گفت و افزود: در بین این دیدگاه ها، دیدگاه سیاسی – اجتماعی که نشانه ها و علائم بسیاری در اشعار حافظ دارد را بیش از سایر نگاه ها پذیرفته اند، و در ادامه به خواندن ابیاتی از حافظ که به اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران خود اشاره نموده پرداخت.

گفتنی است همایش چهارمین نکوداشت حافظ به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، و با همکاری انجمن ادبی حافظ پژوهان، موسسه فرهنگ و اندیشه ارجان پژوه و شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس برگزار شد.