به مناسبت روز ملی روستاها و عشایر

گردهمایی شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای شهرستان مسجدسلیمان برگزارشد

گردهمایی شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای شهرستان باحضور حجت الاسلام والمسلمین حیدرحجتی نیا سرپرست فرمانداری ؛بخشداران بخش های مرکزی ،گلگیر و عنبر ؛ شوراها و دهیاران روستاهای شهرستان و جمعی از مسئولین و مدیران دستگاهای اجرائی و خدمات رسان و همچنین بزرگان، و سران عشایر صبح امروز در سالن سینما هلال نمره یک برگزارشد.

خبرگزاری خورنا مسجدسلیمان //

حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری در این جلسه ضمن تبریک روز ملی روستاها و عشایردر جمع دهیاران و شوراها وبخش داران روستاها و عشایر این شهرستان اظهار داشت: حقیقتا جامعه روستایی در توسعه کشور نقش اساسی دارد و بالغ بر ده درصد جمعیت این شهرستان روستایی است که با توجه به برخورداری از ۵۰ دهیاری اگر روستاها در بحث صنایع تکمیلی به ویژه در بخش زیرساخت ها همانند راه و جاده توسعه پیدا کنند ناهنجاری های ناشی از مهاجرت بی رویه به شهر که موجب بروز مشکلاتی شده است از بین خواهد رفت.

حیدر حجتی نیا عنوان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری امسال سال رونق تولید ملی است و مصداق بارز رونق ملی در روستاها رخ داده است و تاکنون اعتبارات خوبی در بخش ارزش افزوده تا جایی که امکانات محدود کشور اجازه میدهد از طرف دولت محترم در روستاهایی که دهیاری دارند تعلق می گیرد تا در روستاها بدون دغدغه کارها را پیش برده شوند.

حجتی نیا خاطر نشان کرد: شرایط کشور از حیث منابع و امکانات در شرایط خوبی به سر نمی برد استان خوزستان در سه چهار سال اخیر دچار گرفتاری های فراوانی شد در مسجدسلیمان هم حادثه زلزله مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد هرچند از طرف مقام معظم رهبری و دولت تدبیر وامید برای برون رفت از این مشکلات کمک های خوبی صورت گرفته است .

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان مطرح کرد: از مسئولین مربوطه در خواست دارم به بحث روستاها بیشتر توجه شود چرا که تاریخ ثابت کرده است که عشایر ایران همیشه پیش قراول بوده اند وطبق فرمایشات امام(ره) عشایر در همه دوره ها نقطه ثقل دفاع از تمامیت ارضی کشور به خصوص در انقلاب مشروطه بوده اند.

وی توضیح داد: فرهنگ عشایری ما فرهنگ انسان سازی است که ریشه دینی دارد و ما به اصالت خودمان افتخار می کنیم عشایر کنار سایر اقشار مختلف مردم به عنوان یک پتانسیل باید کمک شوند اینها مدافع انقلاب و نظام بودند و به عنوان یک همشهری و روستازاده همراه با سایر مدیران شهر همه توان خود را در راستای کاستن مشکلات این قشر بسیج می کنیم.

حجتی نیا تصریح کرد: با وجود امکانات محدود در کشور با پیگیری های نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی اقدامات خوبی در سطح روستاها در تمامی بخش های شهرستان انجام گرفته است و این اقدامات نشان می دهد تمامی مسئولین عزیز ما با غیرت و همت و باتوجه به این امکانات محدود تلاش های زیادی کرده اند.

وی اضافه کرد: در بحث ارزش افزوده مبالغ خوبی برای احداث زیرساخت های روستاها و عشایر در اختیار ما قرار خواهد گرفت ان شالله برای کاستن مشکلات همت کنیم و باید قدر سرمایه های خود را بدانیم.

حجتی نیا ادامه داد: از همه مسئولین شهرستان بویژه نماینده محترم که با حداقل امکانات و محدویت های فراوران در کشور در تلاش هستند قدر دانی می کنم و ضمن اینکه تلاش خواهیم نمود مجدانه پیگیر مشکلات عشایر وروستاییان عزیز باشیم و با کمترین امکانات محدود بهترین خدمات را ارائه دهیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام اربعین حسینی ضمن تسلیت این ایام اظهار داشت: در آستانه اربعین هستیم در واقع این روز یادآور قیامت و صحرای محشر است؛ بختیاری های ما همیشه پیرو و دلداده ائمه بودند اسناد خوبی در دسترس است که نشان می دهد ما بختیاری ها جز اولین اقوامی هستیم که بدون خشونت مسلمان شده ایم و موحد خداپرست بودن ما در تاریخ ثبت شده است.

در ادامه علی اسکندری دادستان مسجدسلیمان اظهار داشت: به عنوان یک روستا زاده مشکلات روستاییان را درک می کنم و ان شاءالله بتوانم در احیای حقوق عامه وپیگیری مسائل روستاییان همیشه پای کار باشم.

وی گفت: در باب توسعه آبادانی روستاها به مدیرانی چون جهاد کشاورزی؛ راه وترابری مسکن و شهرسازی منابع طبیعی اب وبرق وگاز امور عشایر و امثالهم توصیه می کنم در خدمت گزاری به مردم خدمات شایسته ای ارائه دهند و از خدمات رسانی به روستاها دریغ نداشته باشند چراکه توسعه روستاهاباعث پیشرفت اقتصادی می شود و این حاشیه نشینی که به علت مهاجرت بی رویه به شهرها ایجاد شده ومنجر به بروز برخی مشکلات و ناامنی ها و همچنین شکل گیری برخی ناهنجاری های اجتماعی در سطح شهرستان شده است برطرف شود.

وی دربحث بحث تکریم روستاییان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بزرگان ما به زندگی در روستا مشغول هستند و روابط اجتماعی چندانی باشهر ندارند مسلما آن طور که باید نمی توانند حرف خود را بیان کنند ولی ما به عنوان یک مسئول زمانی که پیرمرد روستایی وارد اتاق کارمان می شود باید احترام وی را نگه داریم این را بدانیم مسئولین هدفشان خدمت است اگر در بعضی جاها نمی توان خدمات ارایه داد ولی می توان به مردم احترام گذاشت .

دادستان مسجدسلیمان در بحث امنیت روستاها ضمن تبریک به هفته نیروی انتظامی تاکید کرد: ما در حوزه روستایی خوشبختانه جرائم آنچنانی نداریم اما متاسفانه بیشتر اختلاف ملکی است توصیه می کنم شوراها از ظرفیت خود برای حل این اختلافات که بیشتر ملکی است بدون هیچ اختلافی تلاش کنندو ماهم در جاهایی که نیاز است از نظر پیشگیری وحل و فصل حضور پیدا می کنیم و دوستان را دعوت به صلح می کنیم و با هرکسی که بخواهد امنیت روستایی را به خطر بیندازد برخورد خواهیم کرد انتظار داریم هرنوع معضلات مربوط به روستائیان در اسرع وقت به ما گزارش شود به طور مثال اگر طرحی ناتمام ماند پیمانکار تخلف کرد طی نامه ای این مسئله به ما اطلاع رسانی شود و ما به عنوان احیای حقوق عامه پیگیری می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فرماندار شهرستان صلاحیت اخلاقی را دارد نیاز به پول کسی ندارد و با توجه به نفوذ و روابط بالایی که در سطح استان و کشور دارد می تواند در سطح کشور واستان پیگیر اعتبارات و مسائل شهرستان باشد.

در ادامه سرهنگ رحیمی حسینی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیز ضمن قدردانی از تلاش های سرپرست فرمانداری عنوان کرد: حجت الاسلام والمسلمین حجتی نیا برای پیگیری و رفع مسائل مربوط به شهرستان در عرصه های مختلف قدم های خوب و مناسبی برداشته اند و با ارتباطات خوبی که با مسئولین استان و کشور دارند پیگیر مشکلات بصورت ویژه هستند.

وی افزود: این آمادگی کامل را داریم در عرصه های محرومیت زدایی روستاها و عشایر به ویژه در بحث دام پروری و کشاورزی درخدمت عزیزان باشیم در تمام محلات روستاها مساجد و پایگاه ها فعال هستند و فرزندان شما در کنار خودتان در این پایگاه ها فعالیت می کنند در روستاها جوانانی هستند پرتلاش که متاسفانه میدان به ان هاداده نمی شود که بهتر است به این ها میدان داده شود قطعا کارهای خوبی از سوی آنان صورت خواهد گرفت.
وی به گوشه ای از اقدامات توسط بسیجیان در سطح روستاها اشاره کرد و خاطر نشان کرد: جوانان بسیجی در غالب گروه های جهادی بدون دریافت در سطح روستاها در بحث محرومیت زدایی و سازندگی اقدامات خوبی انجام دادند این بسیجیان در حال احداث ۷ خانه مدد جو کمیته امداد هستندکه به زودی به بهره برداری خواهند رسید همچنین ۳۲ مدرسه تعمیر ورنگ امیزی شدند و بالغ بر ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی ؛ تعمیر و بهسازی واحد مسکونی همکاری سپاه وکمیته امداد انجام شده اند.
وی تاکید کرد: جوانان بسیجی که لباس کارگری به تن می کنند وکار جهادی می کنند اکثرا دانشجو هستند ولی حاضر هستند در عرصه های محرومیت زدایی گام بردارند به شرط اینکه از آن ها مطالبه شود.

همچنین بیژن قنبری بخشدار بخش گلگیر اذعان کرد:  هرچقدر برای پیگیری مشکلات مردم کار کنیم هنوز دینمان را به مردم ادا نکرده ایم ولی با این حال اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفت است در سال ۹۵ بخش گلگیر تنهادسه دهیاری داشت با توجه به اینکه به علت عدم دسترسی به آمار صحیح سرشماری روستاها ودهیاری ها اقدامات مناسبی برای روستاییان صورت نمی گرفت ولی با برنامه ریزی های صورت گرفته تعداداین دهیاری ها به ۴۹ دهیاری رسید و در بیشتر مناطق بخش اقدامات اساسی در دست اقدام است.

قنبری بیان کرد: در این بخش بیشتر فعالیت ها درزمان فرماندار فعلی در حال انجام گرفتن است.

گفتنی است ایمان پروین رئیس شورای بخش مرکزی،اقبال یوسفی رئیس شورای بخش گلگیر و نورالله باقری رئیس شورای بخش عنبرنیز در سخنانی ضمن معرفی روستاهای تابعه این بخش ها به برخی از ظرفیتها و مشکلات آن ها اشاره کردند.

باورصاد رئیس اداره جهاد کشاورزی نیز به در خصوص خدمات وپیگیری های انجام شده در بخش کشاورزی روستاهای این شهرستان و همکاری دهیاران و بخشداران سخنانی را ارائه کرد.

افزودنی است در حاشیه این برنامه در حضور سرپرست فرمانداری و جمعی از بخشداران و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها وعشایر از خدمات چندین ساله بیژن قنبری بخشدار گلگیر قدردانی شد.