مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

فعالیت محیط بانان نباید در حوزه شکار و صید محدود شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در جمع محیط بانان خوزستان در بندرماهشهر گفت: محیط بانان در پایش محیط زیست می توانند نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان کارگاه آموزشی محیط بانان خوزستان با حضور بیش از ۱۳۰ محیط بان در شهرستان بندرماهشهر برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه در شهرستان بندرماهشهر برگزار شد، محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: با توجه به تنوع، گستردگی و مشکلات زیست محیطی در سطح کشور، افزایش توان علمی و فنی محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست بسیار ضروریست و برای اجرای دقیق قوانین در حوزه محیط زیست و برخورد با متخلفین و افزایش توان اجرایی محیط بانان، نیازمند افزایش دانش محیط بانان و برگزاری دوره های آموزشی منظم هستیم.

او ادامه داد: بر همین اساس دوره های آموزشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در همه سطوح خصوصاً محیط‌بانان پیش‌بینی شده که امروز در استان خوزستان شاهد برگزاری این دوره هستیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان خوزستان با ۸۴۰ هزار هکتار مساحت مناطق حفاظت شده، تنها دارای ۲۰۰ نفر محیط بان است که نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و با این تعداد نمی‌توان این وسعت را مدیریت و کنترل کرد و ریاست سازمان در تلاش است با همکاری سازمان برنامه و بودجه سالانه ۳۵۰ نفر محیط بان به مجموعه محیط زیست کشور افزوده شود که سهم استان خوزستان بین ۱۰ تا ۱۲ نفر خواهد بود. هر چند این تعداد کم است ولی می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: مشکلات کمبود نیرو را می توان با مشارکت جوامع محلی حل نمود و ارتباط سازنده می تواند بهترین راه برای حفاظت از محیط زیست باشد و جوامع محلی در سراسر دنیا، پیشگامان حفاظت از محیط زیست منطقه خود بوده اند. مشارکت جوامع محلی در همه جای دنیا در زمینه حفاظت از محیط زیست از اولویت بالایی برخوردار است و جلب همیار محیط زیست باید از اولویت‌های برنامه کاری محیط بانان ما باشد.

او ادامه داد: هدف ما در حفاظت از محیط زیست برخورد فیزیکی با مردم و متخلفین نیست و در وهله اول آموزش و ارشاد است و برخورد، آسیب و مرگ در افکار ما وجود نداشته است.

اشرفی ادامه داد: آمار برخورد با متخلفین برای ما موفقیت نیست؛ بلکه تعداد متخلفینی که شکار کردن را کنار می گذارند، موفقیت محسوب می‌شود. شهرستانی که بتواند تعداد همیاران محیط زیست را در هر منطقه افزایش دهد موفقیت با ارزشی کسب کرده است.

وی گفت: زنجیره شکار و متخلف سال‌های سال است که ادامه داشته و دارد، مگر اینکه ما در زمینه آموزش به جایی برسیم که شکارچیان دریابند که صید غیرمجاز ابتدا برای خودمان و هم برای فرزندان و آیندگان آسیب رسان است. شکارچیان باید بدانند که شکار و صید در فصل ممنوعه باعث آسیب به طبیعت می شود و باید این آموزش و فرهنگ سازی شود و امیدواریم با این آموزش ها به اهداف سازمانی در حوزه کنترل و مراقبت از محیط زیست موفق باشیم و همانطوری که در سال‌های دفاع مقدس در حفاظت از آب و خاک این مملکت موفق عمل شده، امروز نیز در حفاظت از محیط زیست موفق باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص معیشت و تجهیزات سازمانی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گفت: ریاست سازمان و مدیران ستادی در تلاش برای رفع این مشکلات هستند و همه می کوشند تا این مشکلات را برطرف نمایند و نمونه بارز آن تصویب لایحه حمایت از محیط بانان است که امروزه می‌بینیم با تلاش این مجموعه به تصویب رسیده است.

وی ازمحیط بانان خواست که فعالیت خود را در حوزه شکار و صید محدود نکنند؛ چرا که محیط بانان چشم بینای محیط زیست استان هستند و حرکت شما به عنوان نماد محیط زیست منعکس می‌شود و شما با حضور در گشت و کنترل بر آلودگی ها، بهتر می توانید این‌گونه آسیب‌ها را به مدیران شهرستانی گزارش و با متخلفین در این حوزه نیز برخورد داشته باشیم.

در ادامه این همایش سرهنگ غلامی جانشین فرمانده یگان نیروی یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: ما به عنوان سربازان ولایت هستیم و ولی فقیه هم برای این مملکت بهترین‌ها را می‌خواهد و آن‌چه فرمانده کل قوا می‌گوید باید سر لوحه و رفتار ما باشد‌.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت محیط زیست تصریح کرد: درخصوص این فرمایشات باید اهتمام کافی داشته باشیم و همه تلاش محیط بانان در سراسر کشور باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بر حفاظت از محیط زیست باشد.

سرهنگ غلامی تاکید کرد: با استمرار این گونه آموزش ها در حفاظت از عرصه‌های طبیعی موفق خواهیم شد؛ چرا که محیط زیست متعلق به پرسنل محیط‌زیست تنها نیست و بلکه همه مردم در آن نقش بسزایی دارند و همه باید تلاش کنند تا به جایی برسیم که هر ایرانی یک محیط‌بان و حافظ محیط زیست باشد.

غلامی با تاکید بر نقش قانون در جلوگیری از جرایم زیست محیطی گفت:  حفاظت از محیط زیست نیازمند یکسری قوانین و مقررات سختگیرانه برای برخورد با شکارچیان و متخلفین شکار است و هزینه ارتکاب جرم در حوزه محیط زیست باید افزایش یابد و عاملی بازدارنده باشد و نیازمند هستیم برای مقابله با متخلفین شکار و صید و تخریب محیط زیست از تجهیزات و امکانات به روز استفاده شود و در تلاش هستیم تا با کمک سایر ارگان ها این تجهیزات را برای محیط بانان خود فراهم نماییم.

همچنین در ادامه این کارگاه آموزشی دکتر نصیری معاون پتروشیمی شهید تندگویان نیز در خصوص اهمیت محیط زیست مطالبی بیان نمود و گفت: نابودی محیط زیست مساوی با نابودی کل انسان‌ها می باشد و در قانون اساسی کشور برای حفاظت از محیط زیست تاکید شده است و حفاظت از آن برای حفظ نسل امروز و نسل آینده مورد تاکید قرار گرفته و در آیات و روایت به کرار درخصوص اهمیت آن آیات زیادی آورده است و خداوند در قرآن می فرماید: ما همه چیز را در زمین به اندازه کافی آفریده ایم و انسان است که این نظم و توازن آن را بر هم زده و باید تلاش انسان برای آبادانی زمین باشد .

وی به برخی مشکلات زیست محیطی جهان که امروزه به عنوان جنگ‌ آب اشاره نمود و گفت: باید با فعال شدن دیپلماسی محیط زیست بتوانیم بسیاری از مشکلات منطقه‌ای حل شود.

وی درخصوص آموزش گفت: ما نیازمند آموزش در همه زمینه‌ها هستیم تا بتوانیم کودکان و بزرگسالانی مسئولیت پذیر در حوزه محیط زیست داشته باشیم.