تلاش برای احیای پوشش سنتی بهبهان/ فراخوان رسمی و رونمایی از پوشش مردم قدیم بهبهان با همت انجمن بهبهانی های مقیم اهواز

خورنا | پدرام کسائی:مدیر انجمن بهبهانی های مقیم اهواز از فراخوان رسمی و رونمایی از پوشش مردم قدیم بهبهان با همت انجمن بهبهانی های مقیم اهوازخبرداد.


داریوش آرمات در تشریح این خبر در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خورنا گفت: قبل از هر چیز می خواهم از فرصت استفاده کرده و رسماً از همه صاحب نظران و اهل تجربه و پیشکسوتان عرصه تاریخ و فرهنگ و هنر بهبهان دعوت کنم چنانچه اظهار نظر، نکته و پیشنهادی در طراحی پوشش های مردم قدیم بهبهان دارند را قبل از قطعی شدن مدل پوشش ها و البسه که با الگوگیری دقیق از روی نمونه های قدیمی بدست آمده و در حال بررسی و کار در کارگاه خیاطی موسسه فرهنگی به بانو بهبهان هستند به ما اعلام کنند، و این اطمینان به دلسوزان فرهنگ و هنر داده می شود که نظر صاحب نظران قطعآ لحاظ خواهد شد.
آرمات در خصوص پل ارتباطی و نحوه ارتباط گیری با صاحبنظران جهت ارسال ایده، نوشته و تصاویر گفت: صاحب نظران عزیز در وهله اول می توانند به کانون بهبهان بانو بهبهان خیابان مجاور فرمانداری جنب اداره محیط زیست مراجعه و با ملاحظه الگوها و طرح ها نظر خود را ارائه نمایند، و یا به خود رسانه خورنا اعلام و یا از طریق آی دی تلگرام بنده Dr_Armat نظرات را اعلام تا به دبیرخانه طرح ارسال و لحاظ شود.


وی در خصوص تعریف کلی از لباس محلی نیز گفت: لباس محلی لباسی است که افراد بومی یک منطقه می پوشند، و این لباس ها معمولاً برگرفته از آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه وبا توجه به شرایط اقلیمی آن منطقه می باشد. بسیاری از همشهریان بهبهانی بویژه نسل جدید شاید اطلاعی از پوشش و لباس های محلی بهبهانی ندارند.
آرمات در توضیح نوع لباس محلی بهبهانی گفت: لباس های محلی مردمان بهبهان یکی از لباس های محلی بسیار زیبای ایرانی است که فرم و رنگ‌های منحصر به فردی دارد، که با توجه به شرایط آب و هوایی با هم تفاوت‌هایی را داشته است. به این صورت که تن پوشها در زمستان و تابستان متفاوت بوده اند. این تن پوش ها که بیش از ۳۰ مورد بوده است شامل تن پوش های زنانه، مردانه و کودکانه بوده اند.
این لباس‌ها نشان دهنده وضعیت تآهل یا تجرد و سن افراد نیز بوده اند، و بعنوان مثال سرپوش های خانم های مسن با دختران و زنان جوان متفاوت بوده است.
وی افزود: این تفاوت ها را در رنگ های استفاده شده لباس ها هم مشاهده کرد، بنحوی که لباس های دختران و زنان جوان رنگ های شادتری نسبت به رنگ لباس خانم‌های مسن داشته است.
مدیر انجمن بهبهانی های مقیم اهواز افزود: لباس های محلی بهبهانی میراث فرهنگی بهبهان است و بعنوان یکی از زیباترین لباسهای محلی کشور محسوب می شود، و همین امر باعث شد که تلاش کنیم با احیاء، بازسازی و رونمایی رسمی از آن ها بتوانیم در حفظ و انتقال آن به نسل آینده قدمی برادریم.

آرمات با اشاره به سابقه و تمدن کهن بهبهان در شهر نشینی گفت: بهبهان تمدن بسیار کهن و دیرپایی داشته است؛ ولباس های این مردم هم از ابتدا الگوی شهری داشته و با لباس های بومی روستاها و شهرهای اطراف هم از لحاظ شکل و رنگ تفاوت داشته است.
وی افزود: لباس؛ یکی از قویترین نشانه های یک کشور و منطقه است و حتی بیش از زبان با انسان رابطه برقرار می کند، در حقیقت لباس محلی، نشانه ی بارز فرهنگی در نقاط مختلف جهان است. و نکته جالب توجه در لباس های مردانه در بهبهان، ارتباط آن با وضعیت شغلی شان بوده است.
آرمات در خصوص دلایل فراموشی لباس های محلی بهبهان گفت: این لباس ها تا قبل از سال ۱۳۰۷ که حکومت وقت فرمان یک شکل شدن لباس ها را داد کاملآ مورد استفاده قرار می گرفت و بعد از آن هم با توجه به تبلیغاتی که توسط حکومت صورت می گرفت و همچنین رشد مقوله ی شهر نشینی؛ کم کم به فراموشی سپرده شد.
وتنی افزود: تن پوشهایی که مد نظر ماست همه ی موارد استفاده شده در گذشته را شامل می شود؛ که شامل کلاه مردانه تا سرپوش زنانه، پاپوش ها و تن پوش های مربوط به مشاغل مختلف و لباس هایی که در مراسم خاص مثل ازدواج پوشیده می شده است.
داریوش آرمات در خصوص انگیزه انجمن بهبهانی های مقیم اهواز نسبت به دوخت لباسهای سنتی بهبهانی گفت: با توجه به اینکه در سطح استان گاهآ در برنامه های فرهنگی سراسری که بعضآ از تلویزیون پخش می شود و همچنین در بنرها و بیلبوردهایی که نماد معرفی اقوام در مرکز استان است اسمی از بهبهان را شاهد نیستیم، که یکی از دلایل آن شاید این باشد که واقعآ الگوی مشخصی را نداشته و ارایه نکرده ایم و بهمین خاطر نامی از بهبهان برده نمی شود، لذا با خود گفتیم که قطعآ یکی از این حلقه های مفقوده نبود همین پوشش معرفی شده ی مشخص است. واز طرفی وقتی صحبت از پاسداشت و ترویج این لباس های زیبا شد انجمن بهبهانی های مقیم اهواز تصمیم گرفت که این لباس ها را از روی نمونه های اصلی آن ها که روزگاری پدر بزرگان و مادر بزرگان ما می پوشیده اند؛ احیا و حفظ و نگهداری و ترویج نماید.

آرمات در خصوص برنامه های در نظر گرفته شده برای معرفی این لباس ها در سطح استان و کشور نیز گفت: انجمن بهبهانی های مقیم اهواز در نظر دارد در آینده نزدیک از لباس های دوخته شده؛ طی مراسم ویژه ای در مرکز استان و با دعوت از مسئولین استانی و با پوشش رسانه ای کافی رونمایی کند. و در این مراسم علاوه بر رونمایی از لباس های محلی شهر عزیزمان بهبهان، جلوه های دیگر فرهنگ و هنر بهبهان را نیز به معرض دید هم استانی های عزیزقراردهیم.

وی افزود: ما برنامه هایی برای به ثبت ملی رساندن پوشش و لباس های محلی بهبهان را داریم، که انشاءالله در آینده نزدیک با وعده ی مثبتی که از ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته ایم و با کمک کارشناسان مربوطه، پرونده ای در این مورد تشکیل و به میراث فرهنگی استان ارائه خواهیم کرد.

مدیر انجمن بهبهانی های مقیم اهواز در خصوص چشم انداز حفظ و گسترش لباسهای محلی بهبهانی گفت: در سال ۹۷ در جریان هشتمین جشنواره فرهنگی – هنری خلیج فارس، استاندار هرمزگان عنوان کردند که پوشیدن لباس سنتی هرمزگان در مدارس و ادارات ممنوع نیست و پس از آن شاهد بودیم که بسیاری از کارکنان ادارات هرمزگان به منظور پاسداشت لباس های سنتی خود با لباس بومی و محلی به سر کار رفتند.
این اتفاق در کنار اتفاقات دیگر در فکر ما جرقه ای ایجاد کرد که اهمیت احیای لباس های محلی و اصیل باعث پایدار ماندن و حفظ هویت و فرهنگ شهرمان خواهد شد. وبا گسترش این لباس ها اعتماد به نفس شهروندان را نیز دو چندان خواهد کرد، و این اعتماد به نفس باعث می شود که جوانان به شهرشان از این بابت نیز عشق بورزند و افتخار کنند و خود را صاحب اصالت بدانند.
متاسفانه گاهی اوقات شنیده می شود که به تبع پیشرفت جوامع و شکل گیری دهکده ی جهانی؛ الگوی زندگی سنتی و بومی، مثل لباس هم دستخوش تغییر شده و چاره ای جز پذیرفتن و کنار نهادن این لباس ها نیست که البته این نظر تا اندازه ای درست است، اما چرا نتوان از یک سو خود را با پیشرفت های جهانی همگام کرد و از سوی دیگر در کنار آن؛ سنن و آداب بومی خود، مانند پوشش و لباس های سنتی را گرامی داشت و آن را به عنوان میراث گرانبهای پدران و مادران خود حفظ کرد.

داریوش آرمات که چند سالی است در انجمن بهبهانی های مقیم اهواز با دلسوزی در جهت اتحاد، همدلی و حفظ و ارتقاء جایگاه بهبهانی ها در استان تلاش های خوبی را داشته در پایان این گفتگو گفت: سنگ بنای جمع آوری این طرح ها، الگوها و لباس ها با همت کانون بهبهان بانو یا همان به بانو و توسط سرکار خانم ها اعظم خسروانی، اکرم خندانی و نیره سعادتی بوده است که در چند سال اخیر گذاشته شده است، و جا دارد از این مجموعه خوش ذوق که هم اینک دبیرخانه طرح مورد نظررا هم عهدار هستند، تشکر و قدردانی کنم.
از طرفی لازم می دانم عرض کنم؛ این کار جدید که به همت انجمن بهبهانی های مقیم اهواز انجام می شود با جلب همکاری این کانون در بهبهان و مشورت کارشناس فرهنگی و هنری شهرمان جناب آقای بیژن عدالت هنرمند عزیز بهبهانی همراه بوده است.
در پایان با توجه به تصمیم انجمن درترویج و پاسداشت این لباس های اصیل که روزگاری پدر بزرگان و مادر بزرگان ما می پوشیده اند؛ لازم است از طریق همین مصاحبه مجددآ نسبت به فراخوان جلب نظرات صاحبان اندیشه و تجربه و اهالی پژوهش و تحقیق اعلام کنم که چنانچه ایده و نظری دارند نظراتشان را قبل از رونمایی رسمی به دبیرخانه ارسال کنند، و و چنانچه نمونه هایی از این لباس ها را در اختیار دارند، جهت الگو برداری؛ برای مدت زمان محدود در اختیار انجمن بهبهانی های مقیم اهواز یا دبیرخانه طرح در بهبهان قرار دهند.

جهت استحضار عزیزان تیمی بعنوان مسوول نمونه برداری و دوخت؛ از روی نمونه های اصلی آن ها منصوب شده اند و با دوزنده های ماهری نیز عقد قرارداد نموده ایم و انشا الله با دقت و وسواس هنرمندانه ای که از این گروه سراغ دارم؛ به بهترین نحو کار دوخت و شبیه سازی آنها انجام خواهد شد.

امیدوارم که این سلسله اقدامات انجمن مورد پسند و اقبال و حمایت همه همشهریان عزیزمان در سراسر کشور واقع شود.

 

عکس آرشیوی: عکاس حمید ابدالی
پلانی از فیلم اکران نشده نرگس، ساخته بیژن عدالت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زهرا دلاوریان سلام، بسیار خوشحالم که برای احیای فرهنگ غنی شهرمان تالاش می کنید و دیر زماتی ست که در جستجوی لباس محلی شهرمان هستم.سپاس
  • زهرا دلاوریان سلام از بهبهانی های مقیم اهواز هستم،ولی از گردهمایی ها مطلع نمی شم.چطوری میتونم اطلاع کسب نمایم سپاسگزارم
  • ناشناس فاطمه سوری هستم و با ساخت عروسکای ایرانی با لباس سنتی سعی در حفظ میراث فرهنگی و لباس سنتی کشور و شهرم بهبهان را دارم.با سپاس از همه کسانیکه در این راه قدم برداشتن⚘️❤️