در نشست مجمع انتخاباتی جوانان استان خوزستان مطرح شد؛

نگاه پدرخواندگی در هر سطح و طیفی در مجمع جوانان قابل پذیرش نیست /جوانان مجمع در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی جریان سیاسی فعال خواهند بود

نشاط و انرژی و صراحت بیان و تخصص از کلیدواژه های جوانان است/ ما آمده ایم تا نگاه به جوانان در فعالیت های سیاسی را تغییر دهیم/ جوانان دارای استقلال فکری و توان تحلیل و تصمیم گیری در این مجمع گرد هم آمده اند/ جوانانی که دارای پایگاه های حزبی ،سیاسی، اجتماعی و علمی و صنفی هستند/ جوانان مجمع در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی فعال خواهند بود/ مجمع جوانان استان در مسیر فعالیت های خود از راهنمایی و تجربه پیشکسوتان بهرمند خواهد شد/ نگاه پدرخواندگی در هر سطح و طیفی در مجمع جوانان قابل پذیرش نیست
نشست مجمع انتخاباتی جوانان خوزستان با سه نفر از پیش کسوتان اصلاحات خوزستان و حضور چندین تن از فعالین جوان سیاسی استان عصر روز سه شنبه ۹ مهرماه برگزار شد.

به گزارش خورنا در این نشست، ابتدا مجتبی حاجتی، رئیس مجمع انتخاباتی جوانان استان خوزستان در سخنانی کوتاه گفت: نشاط و انرژی و صراحت بیان و تخصص از کلیدواژه های جوانان است و ما آمده ایم تا نگاه به جوانان در فعالیت های سیاسی را تغییر دهیم.

وی همچنین ادامه داد: جوانانی دارای استقلال فکری و توان تحلیل و تصمیم گیری در این مجمع گرد هم آمده اند که دارای پایگاه های حزبی ،سیاسی، اجتماعی و علمی و صنفی هستند. آنها در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی فعال خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجمع جوانان استان در مسیر فعالیت های خود از راهنمایی و تجربه پیشکسوتان بهرمند خواهد شد، گفت: نگاه پدرخواندگی در هر سطح و طیفی در مجمع جوانان قابل پذیرش نیست.

نقش احزاب در برگزاری انتخابات صوری بود

در ادامه این نشست، دکتر مهدی قمشی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:  پس از شروع اصلاحات در سال ۷۶ هیچ یک از فعالان سیاسی گمان نمی کرد بعد از اصلاحات سیاسی در آن سالها به عقب بازگردیم و در نهایت پس از عقبگردهای مکرر نهایتا برای خروج از بن بست ها به شخص روحانی روی آوریم.

وی با بیان اینکه جوانان باید راه پیگیری مطالبات اساسی و شعارهای ابتدایی انقلاب را پیگیری کنند؛ تصریح کرد: مکانیزم هایی در مقابل پیگیری این مطالبات وجود دارد و عده ای همواره در پی این هستند که شبه دموکراسی را به مردم نشان بدهند که البته اندیشه های امام و یاران امام (ره) مانعی برای استقرار کامل این اندیشه هاست.

دکتر قمشی با ابزار نارضایتی از روند توسعه اصلاحات در خوزستان گفت: در خوزستان پس از واقعه دوم خرداد ۷۶ در پیگیری یک دموکراسی رقابتی نسبت به سالهای بعد از کشور شیب تندتری به رو پایین داشتیم و همواره به سمت دموکراسی توافقی رفته ایم. در استان خوزستان هرگز به شکلی که اصلاحات شعار می دهد موفق عمل نکرده ایم و به شکل نسبی انتخاباتی را پیش ببرده ایم.

قمشی ادامه داد: کل اصلاحات در کشور محدود شده است و به تبع آن خوزستان هم اینگونه است، ولی در خوزستان باید علاوه بر این محدودیت ها تفکر قومی را نیز سدی برای پیشبرد اهداف اصلاحات دانست. ناگزیریم در مسائل سیاسی به سمت معیارهای اصلی دموکراسی برویم و نه فقط قومیت!

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: در هر انتخابات، پیش از شروع کار بهترین حرفها را می زنیم ولی وقتی که به مرحله انتخاب گزینه ها می رسیم مکانیزم اصلی فراموش می شود و صرفا چند تا عرب چندتا لر معیار انتخاب کاندیدا می شود.

وی ادامه داد: من به هیچ وجه وارد لابی ها نشدم و با هیچ کسی که وارد حیطه قومیت باشد وارد شور نشدم ولی نگذاشتند کار به شکل مطلوب دنبال شود. بسیاری از اصلاح طلبان خودمان که اکنون هم در حال فعالیت هستند با پیامک جلسات ما را مدیریت می کردند و مبنای مردم سالاری در پیشبرد اهداف نقشی نداشت.

این فعال سیاسی با بیان اینکه احزاب در روند برگزیدن کاندیداها صوری بودند تصریح کرد: در مقوله انتخابات، استان ما مرزی است و حساسیت های امنیتی برروی آن زیاد است و این حساسیت ها ادامه کار را سخت تر کرده است.

وی افزود: من این حساسیت های امنیتی را کاملا بجا می دانم و زمانی که در دوم خرداد فضا به قومیت ها داده شد، ما بهره برداری درستی نکردیم و دیدیم با باز شدن فضا چه اتفاقات ناگواری درپس حوادث تروریستی و بمب گذاری ها رخ داد.

قمشی ادامه داد: بازشدن فضا عمدتا برای بسیاری از افراد خوب نبوده است، این واقعیت است و نمی توانیم سرمان را زیر برف کنیم. جامعه ما تحمل دموکراسی را ندارد. دموکراسی در استان باید از پایین رشد داشته باشد.

استاد دانشگاه شهید چمران گفت: مجلس ششم واقعه امیدبخشی در زمینه رهایی از قومگرایی بود ولی پس از آن متاسفانه شکست خورد. در همان زمان دولت رییس اصلاحات نیز انتخابات شورای شهر اهواز با تک قومی شدن اعضاء با شکست دموکراسی مواجه شد و اگر زمانی می گویند فلان نهاد نسبت به ترکیب شورای شهر حساسیت دارد کاملا درست است، چرا نباید حساس بود؟

قمشی با گلایه از محدودیت های موجود برای فعالیتهای سیاسی بیان کرد: بسیاری از جوانان به خاطر آینده شان مجبور هستند علیرغم میل باطنی از اصلاحات فاصله بگیرند زیرا که در آینده ممکن است با مشکل موجه شوند. ما در حال انتقاد از درون هستیم. اگر می گوییم به روحانی رای دادیم معنی آن اصلاح طلب بودن او نیست و آیا افرادی که به عنوان لیست امید اهواز راهی مجلس شدند آیا اصلاح طلب راستین بودند؟!

 

اصلاحات نمرده است

همچنین در ادامه نشست، جمال درویش در نشست مجمع انتخاباتی جوانان استان خوزستان اظهار کرد: اصلاحات هم مثل هر مقوله ای دیگر مومنی دارد و مومن نماهایی، عده ای دموکراسی را می شناسند و عده ای دیگر نیز ژست دموکراسی را می گیرند. خوزستان نیز مانند کل کشور است و از قاعده کشور مستثنی نیست. معمولا مومن نماهای به اصلاحات زود خسته می شوند ولی مومنین به اصلاحات خسته نمی شوند. عده ای خصوصا جوانان سخن از مرگ اصلاحات می زنند که من با این سخن مخالفم.

وی افزود: نیروهای رادیکال تند فعالیت شروع می کنند و زود هم خسته می شوند ولی افرادی که با آهستگی کار را شروع می کنند فعالیت را ادامه می دهند. اصلاحات هنوز جان دارد و عده ای به آن دلبستگی دارند. اصلاحات پروژه ای است که هرگز به اتمام نمی رسد.

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان گفت: هیچ انسان آگاهی با اصلاحات مقابله نمی کند ولی دعوا بر روی الگوی اصلاحات وجود دارد. اگر افرادی در کشور سخن از اصلاحاتی کنند که ما را از اخلاق و قرآن دور کند با مشکل مواجه هستند. این یک قرائت از اصلاح طلبی است.

این فعال سیاسی افزود: باید ببینیم ما از دموکراسی چه می خواهیم. فقط نباید بُعد سیاسی و نشستن روی کرسی های وکالت و وزرات در جریان دموکراسی مورد توجه قرار بگیرد. رهبران را مقصر شکست اصلاحات نمی دانم بلکه خلق و خوی ملی را دلیل آن می دانم.

درویش ادامه داد: ما مشروطه را با عجله به ورطه نابودی کشاندیم. اکنون هم در استقرار اصلاحات عجله داریم. اصلاحات بسیار وسیع تر از دموکراسی است. خوزستان از نظر اصلاحات یک قدم جلوتر از سایر استان های کشور است. ما از نظر فکری از خیلی از استان ها جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه جوانان یک امتیاز نسبت به پیرها دارند که آن هم جرات خط شکنی است، اظهار کرد: برای پیشروی در اصلاحات باید عده ای پیشروی کنند و فدا شوند. در میدان نبرد دفاع مقدس همینگونه بود. نوگرایی یکی دیگر از خصائل جوانان است و مسن ترها سنتی هستند. البته این نوگرایی باید با مشاوره گرفتن از مجرب ها باشد.

درویش افزود: اگر بخواهیم در ایران دست به اصلاحات بزنیم یعنی کاری را که دیگران نکردند را انجام بدهیم، قطعا خطرناک‌ خواهد بود. من بارها در حزب مان گفته ام مطالعه ما کم است. وقتی که توده ای ها بحث می کردند از خود مسلمنان پر تر بودند. در سالهای اخیر گروه های تشکیل شده برای نیروهای خود فضای مطالعاتی ترتیب نمی دهند.

این فعال سیاسی گفت: نباید در بحث انتخابات یکدیگر را متهم کنیم. اگر به جای سه نفر لیست نمایندگان کنونی اهواز سه نفر دیگر از لابی های دیگری به مجلس می رفتند، چه اتفاق متفاوتی رخ می داد؟ اصلا آیا ما گزینه های دیگری هم برای انتخاب داشتیم؟ باید کار از جایی دیگر اصلاح شود نه از انتخاب ما.

وی تصریح کرد: پدرخواندگی ذات هر انقلابی است و ایشان خود به خود محور می شوند. بعضا هم این پدرخوانده ها هزینه هایی داده اند. پدرخوانده ها عمری دارند و زمانی که دور به جوانان برسد خبری از پدرخوانده ها نخواهد بود.

ما آموزش و پرورش را رها کردیم ولی به دنبال بهبود جامعه هستیم

در ادامه نشست علیرضا مسرور گفت: ما آموزش و پرورش را رها کردیم ولی به دنبال بهبود جامعه هستیم. اصلاحات به عنوان یک روش از ملزومات سیاسی است و یگانه راهی است که برای دستیابی به دموکراسی می توان به آن دل بست.

وی افزود: بزرگترین چالش بعد از انقلاب دوری از اخلاق است. بعد از جنگ، انقلابیون به صندلی ها تکیه زدند و این باعث انحطاط شد. تغییرات ناگهانی موجب اضمحلال می شود و اینکه بگوییم یک نفر از طبقه فرودستی به مقامی رسید این مایه افتخار نیست.

مسرور اظهار کرد: از جهل دیو ناآگاهی برمی خیزد. ورود طبقه فرودست به نهاهای تصمیم گیری در بالا باعث مسائل و مشکلات زیادی شده است.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: نفس انتخابات هرچند معیوب باشد، نقش بسیار مهمی را در آزادی های مدنی ایفا می کند. اطلاعات چراغ راهی است که به ما قدرت تصمیم گیری درست می دهد.

مسرور با تاکید بر نقش جوانان گفت: نظام اسلامی به شدت به جوانان احتیاج دارد. اگر تصمیم گیران عاقل باشند باید به جوانان به شدت ابتکار عمل بدهند زیرا ما مشکل سرمایه اجتماعی داریم.

وی در پایان اظهار کرد: بی کفایتی مدیران جامعه نقل مجالس شده است. روز به روز سرمایه های اجتماعی لطمه وارد می شود و در کوتاه مدت با مشارکت و در بلند مدت اصلاحات می تواند راه برون رفت از این مخمصه باشد.